پایان رایزنی‌های ظریف در نیویورک؛ وزیر خارجه ایران به تهران بازگشت

  • سیاسی
  • یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۸ ۱۴:۴۴
    کد خبر :617750

وزیر امور خارجه ایران در مدت حضورش در نیویورک با تعدادی از مقامات حاضر در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل از جمله وزرای خارجه عمان، قطر، سوریه، عراق، فرانسه، فنلاند، هلند و استرالیا دیدار و گفتگو کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که جمعه شب 29 شهریور ماه به منظور شرکت در هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل راهی نیویورک شد، در مدت حضورش در این شهر ضمن رایزنی با برخی همتایان و مقامات شرکت کننده و همراهی با حسن روحانی در ملاقات‌های رئیس جمهوری با مقامات حاضر، در نشست‌های جانبی مجمع عمومی نیز حضور یافت.

وی شنبه شب ششم مهر ماه پس از انجام این رایزنی‌ها نیویورک را ترک و راهی تهران شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پیش از ترک نیویورک در گفتگویی درباره مناسبات تهران و ریاض، اینستکس و … سخن گفت و همچنین خبر داد که در مدت حضورش در نیویورک تلفنی با چند عضو کنگره آمریکا گفتگو کرده است. وزیر خارجه ایران درباره شرط ایران برای مذاکره با آمریکا عنوان کرد: ما شرط‌مان این بود که نه برای دیدار بین روحانی و ترامپ، بلکه دیدار بین سران ۱+۵ و روحانی، باید با رفع تحریم‌ها انجام شود و آقای ترامپ هم نگفت بعد از دیدار، رفع تحریم‌ها انجام می‌شود، بلکه مایل بود بیشتر دیدار انجام شود و می‌گفت این امکان هم هست که بعد از دیدار، تحریم‌ها هم رفع شود.

وزیر امور خارجه ایران درباره آخرین وضعیت جسمانی مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با ابراز امیدواری به بهبودی هر چه سریع‌تر روانچی، گفت: در ماه نخست سفارتشان در نیویورک تشخیص داده شد که یک مشکل سرطانی دارند که با تشخیص و عمل جراحی سریع، خطر رفع شده اما مقداری ناراحتی و فشار بعد از عمل و شیمی درمانی برای ایشان پیش آمد. متاسفانه اجازه ندادند که با فاصله چند ۱۰۰ متری از محل اقامتم، به دیدار ایشان بروم، اما به ناچار با استفاده از وسایل الکترونیکی توانستم با وی صحبت کنم.

به گزارش فارس، در مدت حضور ظریف در نیویورک، وزرای خارجه عمان، دانمارک، فرانسه، هند، گرجستان، اتریش، ژاپن، استرالیا، لهستان، قطر، کویت، نیکاراگوئه، کوبا، تاجیکستان، سوریه، عراق، هلند، فنلاند، ارمنستان و پاکستان با رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیدار و ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات این روزهای منطقه و اوضاع بین‌المللی را مورد بحث و تبادل‌نظر قرار دادند. البته وزیر خارجه فرانسه دو بار با ظریف در این سفر دیدار و گفتگو کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید