جانمایی مراکز امن اضطراری بر روی نقشه تهران

    کد خبر :614216

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از جانمایی مراکز امن اضطراری شهر تهران بر روی نقشه این شهر خبر داد.

حیدر کلهری ، با بیان اینکه مراکز امن اضطراری به منظور ارتقای توانمندی واکنش اضطراری شهر تهران در سطح محلات طی ۷۲ ساعت اولیه بعد از وقوع زلزله تعیین شده است، گفت: تخلیه امن بخشی از مرحله پاسخگویی و واکنش اضطراری در چرخه مدیریت بحران محسوب می‌شود که طی آن افراد یک منطقه یا محله که در معرض خطر قرار دارند یا حادثه‌ای برای آنان رخ داده است، در نقاط امنی که از قبل تعیین و معرفی شده و امکانات و خدمات مورد نیاز افراد پناهجو در آنها آماده شده، مستقر می شوند.

وی ادامه داد: بر همین اساس، تاکنون بر روی نقشه شهر تهران حدود ۲۴۰۰ نقطه به عنوان مراکز امن اضطراری شهر تهران شناسایی و جانمایی شده که با توجه به آنکه شهر پویا و در حال تغییر و تحول است، طبیعی است که به روز رسانی این مراکز به صورت مستمر انجام خواهد شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هدف از تهیه نقشه تخلیه امن اضطراری محلات شهر تهران را شناسایی و انتخاب مکان‌های امن و در دسترس برای تخلیه و استقرار شهروندان برای ۷۲ ساعت پس از بحران اعلام کرد و گفت: شهروندان باید بدانند در ساعت‌های اولیه زلزله در کدام مکان عمومی مثل بوستان‌ها، مساجد، مدارس و مجموعه های ورزشی می توانند حضور یابند تا اضطراب و استرس کمتری داشته باشند. خانواده‌ها هم باید بدانند دست کم در کجا یکدیگر را پیدا کرده و از سلامت هم با خبر شوند.

به گفته کلهری، این مراکز حتی می تواند مورد استفاده امدادگران رسمی برای ثبت نام و ارائه اقلام اضطراری در صورت استمرار وضعیت بحرانی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آشنایی با این نقشه‌ها بخشی از فرآیند آموزش، اطلاع رسانی و مانور مردمی در محلات است، گفت: در این نقشه‌ها فضاهای امن و قابل اتکا از قبل توسط کارشناسان شناسایی شده است. اولویت اول پارک‌ها و فضاهای روباز موجود است و در صورت کمبود این فضاها اولویت دوم فضاهای باز یا بسته مجموعه‌های ورزشی، مدارس یا اماکن عمومی دیگر است. در واقع امتیاز اصلی این نقشه‌ها شناسایی و معرفی مکان‌هایی است که برای تخلیه امن در ۷۲ ساعت اول می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در مورد دلایلی که می‌تواند منجر به تخلیه امن شود گفت: مواردی همچون وقوع زلزله منجر به آسیب دیدگی ساختمان‌ها و منازل مردم ، خطر بالقوه‌ای مانند احتمال وقوع آتش سوزی، نشت مواد خطرناک یا وقوع مخاطرات زمین شناختی نظیر زمین لغزش که توسط مقامات و افراد مسئول اعلام شود از جمله این موارد است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید