پایان رایزنی‌های ۵ روزه وزیر بازرگانی آمریکا در ترکیه

    کد خبر :606840

رایزنی‌های ۵ روزه وزیر بازرگانی آمریکا در ترکیه امروز به پایان رسید.

ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا طی سفر خود به ترکیه در خلال روزهای ۶ تا ۱۱ سپتامبر با مقامات کشور به ویژه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدارهای رسمی انجام داد.

وزیر بازرگانی آمریکا در نخستین روز سفر خود با رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش مهر،پکجان جزئیات دیدار خود با وزیر بازرگانی آمریکا را در حساب توئیترش اینگونه اعلام کرد: امروز صبح با ویلبر راس که طی سفر رسمی در ترکیه حضور دارد، در آنکارا دیدار بسیار مفیدی انجام دادیم. در دیدار با ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا درباره رساندن حجم مبادلات تجاری میان دو کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار گفتگو کردیم. در این دیدار حجم صادرات خود به آمریکا در زمینه‌های هوانوردی، صنعت خودرو، جواهرات و صنعت نساجی را مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

راس در دومین روز حضور خود در ترکیه در نشست هیئت اجرایی شورای بازرگانان ترکیه و آمریکا و انجمن روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEİK) شرکت کرد.

وزیر بازرگانی آمریکا سپس با برات آلبایراک وزیر دارایی و خزانه داری ترکیه درباره افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور بحث و رایزنی کرد.

وی روز گذشته نیز در راستای دیدارهای رسمی خود با فاتح دونمز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز دیدار و به بررسی تحولات حوزه انرژی جهانی و همکاری دو کشور در این زمینه پرداخت.

«راس» همچنین در چارچوب برنامه خود مجددا با رخسار پکجان وزیر تجارت ترکیه دیدار و پس از آن در نشست خبری مشترک حضور یافت.

پکجان طی سخانانی در نشست خبری مشترک با راس، همتای آمریکایی خود در آنکارا گفت:‌ در دیدار با همتای آمریکایی خود درباره موانع موجود در بخش آهن و فولاد، تدابیر احتمالی در صنعت خودروسازی و همچنین عواقب خروج ترکیه از «نظام ترجیحات تجاری» گفتگو کردیم.

وی با بیان این که مطالبات و نظرات خود را به آمریکایی‌ها اعلام کردیم گفت: در این زمینه معافیت ترکیه از اعمال تعرفه های گمرکی مانند برخی کشورها را درخواست کردیم. ما آماده همکاری نزدیک با آمریکا هستیم. سفر «راس» به آنکارا نشان می دهد که آمریکا نیز تمایل و آمادگی لازم را برای تقویت همکاری با ترکیه دارد. تلاش‌های ما با «راس» و تیم وی در راستای رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به سطح ۱۰۰ میلیارد دلار بدون وقفه ادامه خواهد یافت. در آینده نزدیک رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در چارچوب برنامه هفته سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار خواهند کرد. یکی از مهمترین محورهای این دیدار موضوع سرمایه گذاری و تجارت خواهد بود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مجتمع ریاست جمهوری بش‌تپه آنکارا با ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا و هیئت همراه وی دیدار و گفتگو کرد.

اردوغان طی اظهاراتی در این دیدار تاکید کرد: از ایالات متحده آمریکا انتظار داریم در امر مبارزه با تروریسم و ایجاد منطقه امن برای بازگشت پناهجویان سوری در کنار ما باشد. ما خواهان سرمایه گذاری بیشتری شرکت‌های آمریکایی در کشورمان هستیم. با ترامپ درباره آغاز مذاکرات توافق تجارت آزاد نیز رایزنی کردیم. وزرای بازرگانی دو کشور در کوتاه‌ترین زمان فعالیت‌های خود در این زمینه را آغاز خواهند کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید