ثبت سرعت ۴۲۱ کیلومتربرساعت با بوگاتی شیرون اسپرت

    کد خبر :600337

برای اولین‌بار، نسخه‌ای از بوگاتی شیرون به نهایت سرعت مجاز رسید. این خودرو توسط شرکت سازنده به سرعت ۴۲۰ کیلومتربرساعت محدود شده است.

حدود ۹ سال پیش، بوگاتی ویرون سوپراسپرت توانست به نهایت سرعت ۴۳۰ کیلومتربرساعت دست پیدا کند و وارد کتاب رکوردهای گینس شود. به همین دلیل، رسیدن به سرعت ۴۲۰ کیلومتربرساعت توسط بوگاتی شیرون که جدیدتر و گران‌تر از ویرون است، چندان عجیب و باورنکردنی به نظر نمی‌رسد. البته نباید فراموش کنیم که از یک طرف، شرکت سازنده سیستم‌های الکترونیکی شیرون را به ۴۲۰ کیلومتربرساعت محدود کرده است و از سویی دیگر، ثبت همین سرعت نیز تاکنون آزمایش نشده بود.

مسلما افرادی که بیش از ۳ میلیون دلار برای خرید بوگاتی شیرون هزینه کنند، علاقه‌چندانی به رانندگی در سرعت ۴۲۰ کیلومتربرساعت ندارند. این سرعت بسیار بالا، علاوه بر خطرهای جانبی و محدودیت‌های محیطی، هزینه‌ی سنگینی به مالک خودرو تحمیل می‌کند؛ چراکه استهلاک شیرون را به‌شدت بالا می‌برد و البته ارزش کلکسیونی این مدل را به جهت افزایش ناگهانی کیلومتر کارکرد، کاهش می‌دهد.

شیرون اسپرت از نظر فنی با نسخه‌ی استاندارد، تفاوت زیادی ندارد. پیشرانه‌ی ۸ لیتری ۱۶ سیلندر با آرایش W، همراه ۴ توربوشارژر، این خودرو را به قدرت ۱۴۷۹ اسب‌بخار و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتن‌متر مجهز می‌کند تا رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت از حالت سکون، در زمان ۲.۴ ثانیه میسر شود. همچنین سرعت‌گیری این ابرخودرو از صفر تا ۴۰۰ کیلومتربرساعت، ۳۲.۶ ثانیه و ترمزگیری تا توقف کامل از سرعت ۴۰۰ کیلومتربرساعت، ۹.۴ ثانیه خواهد بود.

برای رسیدن به سرعتی بیش از ۴۲۰ کیلومتربرساعت، علاوه بر شیرون اسپرت و یک جاده‌ی بسیار بلند بدون پیچ با استاندارد ساخت بالا، به کلید V مکس (V-Max) نیاز است. این کلید اختصاصی، به مالک بوگاتی شیرون تحویل داده نمی‌شود و صرفا در اختیار شرکت سازنده یا مهندسان ارشد گروه خودروسازی فولکس‌واگن است تا مانع رانندگی با این ابرخودرو در سرعت‌های بیش از ۴۲۰ کیلومتربرساعت شود. به بیان بهتر، هنگامی که کلید V مکس، داخل جایگاه خود در کابین شیرون باشد، محدودکننده‌ی سرعت خودرو غیرفعال خواهد شد. مدیران بوگاتی معتقدند، تایرها و دیگر عوامل فنی در شیرون استاندارد یا شیرون اسپرت، مناسب رانندگی در سرعت‌های بالاتر از ۴۲۰ کیلومتربرساعت نیستند؛ درحالی‌که روی کاغذ می‌توان نهایت سرعت شیرون را ۴۶۵ کیلومتربرساعت، تخمین زد.

بزرگ‌ترین مرکز تست و پیست اختصاصی دنیا، در اختیار گروه خودروسازی فولکس‌واگن است. قسمتی از منطقه‌ی اهرا-لسیِن (Ehra-Lessien) در ولفسبورگ آلمان، منطقه‌ای حفاظت‌شده برای آزمایش‌های جدیدترین دستاوردهای فولکس‌واگن محسوب می‌شود که معمولا، به روی عموم مردم بسته است. اهرا-لسین از معدود نقاط دنیا به حساب می‌آید که شرایط لازم برای رانندگی در یک مسیر طولانی و رسیدن به سرعت‌های بالاتر از ۴۰۰ کیلومتربرساعت را فراهم می‌کند. پیست این منطقه، سال‌ها قبل میزبان آزمایش نهایت سرعت ابرخودروهای مک‌لارن F۱ و بوگاتی شیرون نیز بوده است. بخش دایره‌ای شکل از پیست اهرا-لسین با نام شنل باند (Scnell Bond) حدود ۸.۶۴ کیلومتر طول دارد و به جهت پیوستگی طرفین، مسیری بی‌انتها شبیه‌سازی می‌کند.

در حالت عادی و هنگامی که حرارت تایرهای بوگاتی شیرون به حد استاندارد نرسیده باشد، محدودیت سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت وجود دارد تا آسیب فنی به چرخ‌ها و دیگر تجهیزات، وارد نشود. شیرون پیش‌ از اقدام به سرعت‌گیری تا ۴۲۰ کیلومتربرساعت، باید برای مدتی کوتاه با سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت رانده شود تا لاستیک‌ها اصطلاحا گرم شوند. در طرفین مسیر اهرا-لسین، پیچ‌های عظیم و زاویه‌دار (نسبت به افق) وجود دارد که حالت بیضی‌شکل پیست را تکمیل می‌کنند، به همین دلیل راننده‌، دقیقا بعد از خروج از پیچ با مسیر صاف رو‌به‌رو می‌شود.

گروه حاضر از سایت خبری تاپ‌گیر، نهایت سرعت لحظه‌ای ۴۲۳ کیلومتربرساعت را برای شیرون اسپرت ثبت کرده‌اند. این احتمال وجود دارد که در روزهای آینده، اخبار بیشتری از تست‌های خبرنگاران تاپ‌گیر منتشر شود. شاید آن‌ها با آزمایش‌های بعدی به سرعت‌های بالاتر دست پیدا کنند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید