چند اشتباه رایج در فصل گرما

    کد خبر :600316

بسیاری از افراد تابستان را زمانی برای لذت بردن از اوقات فراغت و تفریح کردن می‌دانند و از همین رو در برخی موارد سبک زندگی خود را تغییر داده و به اندازه کافی در این فصل به سلامت خود اهمیت نمی‌دهند.

دما، رطوبت و آفتابِ مستقیم سه عامل جدی برای مواجه با بیشتر مشکلات سلامتی مرتبط با فصل تابستان هستند که اغلب به کم‌ آبیِ بدن و آفتاب سوختگی منجر می‌شوند.

پرهیز از نور مستقیم خورشید و نوشیدن آب کافی از مواردی است که در این فصل همیشه باید مورد توجه قرار گیرد و باید در نظر داشت که رعایت نکردن برخی نکات سلامتی در فصل تابستان می‌تواند عواقب جدی در پی داشته باشد.

در ادامه چند اشتباه رایج که انجام آن‌ها در فصل تابستان مشکلات جدی به همراه داشته و می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد به نقل از “یواس‌آ تودی” آورده شده است:

۱ ) گرفتن دوش آب گرم به هنگام آفتاب سوختگی

راه‌های زیادی برای تسکین آفتاب سوختگی وجود دارد اما قطعا گرفتن دوش آب گرم یکی از آن‌ها نیست. ناحیه آفتاب سوخته را باید تمیز و خنک نگه داشت. بهتر است بسته‌های یخ را که داخل حوله‌ای نازک پیچیده شده در محل سوختگی قرار دهید. هم‌چنین گرفتن دوش آب سرد برای زدودن هر گونه نمک باقی مانده روی نواحی آفتاب سوخته که می‌تواند سوختگی را تشدید کند نیز مفید است. آب گرم یا داغ تنها منجر به از بین رفتن چربی طبیعی پوست شده و با خشک کردن پوست، آفتاب‌ سوختگی را تشدید می‌کند.

۲) نادیده گرفتن علائم گرمازدگی

گرمازدگی یک شرایط بسیار جدی سلامتی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. گرمازدگی بسیار اورژانسی بوده و بی‌توجهی به آن بسیار خطرناک است. در وضعیت گرمازدگی دمای بدن به ۴۰ درجه سانتی‌گراد یا بالاتر می‌رسد و به حدی گرم می‌شود که قادر به خنک کردن خود نیست. علائم عمده گرمازدگی شامل نبود تعریق، سردرد، سرگیجه، گیجی، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، ضربان قلب سریع و غش کردن است.

۳) جدی نگرفتن گزیدگی با نیش حشرات

برای بیشتر افراد نیش حشرات جز قرمزی محل نیش و خارش آن مشکلات بیشتری به وجود نمی‌آورد اما در صورتی که به نیش هر نوعی از آنها از جمله زنبورها حساسیت دارید یا در محلی زندگی می‌کنید که کنه در آن زیاد است، باید به پوشاندن پوست خود در فضای بیرون از خانه توجه بیشتری داشته باشید.

شیوع بیماری لایم به عوامل مختلفی بستگی دارد و برخی از مناطق نسبت به دیگر مناطق در برابر شیوع آن مستعدترند. برخی از کنه‌ها که در مناطق جنگلی یا چمن‌زارها یافت می شوند، بیماری‌های دیگری مانند تولارمی (تب خرگوش) یا تب منقوط کوه‌های راکی را شیوع می‌دهند. پشه‌ها نیز می‌توانند ناقل بسیاری از ویروس‌ها باشند. برخی از این ویروس‌ها شامل ویروس نیل غربی، مالاریا و دنگی هستند.

۴) ناآگاهی از راه‌های اساسی برای محافظتِ پوست خود در برابر کنه‌ها

تابستان زمانی برای پیاده‌روی است و پیاده‌روی به مقدمات ویژه‌ای نیاز دارد. بهتر است از لباس‌های دافع حشرات استفاده کنید، پاچه شلوار خود را داخل جورابتان قرار دهید و پیراهن خود را داخل شلوارتان قرار دهید تا حشرات به خصوص کنه‌ها امکان داخل شدن به زیر لباس و تماس با پوست را نداشته باشند. به هیچ عنوان دمپایی و صندل به پا نکنید و لباس‌های آستین بلند و ترجیحا رنگ روشن بپوشید تا در صورتی که کنه روی آن قرار گرفت، بتوانید آن را راحت‌تر ببینید. به محض برگشت از پیاده‌روی لباس‌ها را در خشک کن یا آب داغ قرار دهید، چرا که گرما موجب نابودیِ کنه‌ها می‌شود.

۵) نادیده گرفتن پیچک‌های سمی

پیچک‌های سمی نیز یکی دیگر از نگرانی‌هاییست که در تابستان به وجود می‌آید. بیشتر اوقات این گیاه تنها باعث ایجاد بثورات پوستی و خارش می‌شود اما برخی از افراد ممکن است به آن واکنش‌های آلرژیک جدی نشان دهند که یکی از علائم آن تورم است. برای از بین بردن خطر واکنش نسبت به پیچک‌های سمی لباس‌های خود را به هنگام بازگشت به خانه شسته و خشک کنید.

۶) فراموش کردن تجدید ضد آفتاب در طول روز

اگرچه بیشتر مردم می دانند که یکی از بهترین راه‌های محافظت در برابر صدمات ناشی از آفتاب، استفاده از ضد آفتاب است اما هنوز هم بسیاری فراموش می‌کنند روی پاها، گوش‌ها و گردن خود ضدآفتاب بزنند. هم‌چنین باید توجه داشت که یک بار استفاده از کرم‌های ضدآفتاب در طول روز کافی نیست و طبق اعلام بنیاد سرطان پوست آمریکا هر دو ساعت یک بار و هم‌چنین درست بعد از بیرون آمدن از آب و پس از تعریق باید دوباره آن را استعمال کرد.

۷) نوشیدن آب فقط در مواقع تشنگی

نوشیدن مقدار زیادی آب به نظر ساده می‌رسد اما بسیاری آن را رعایت نکرده و با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. اگر فقط زمانی که احساس تشنگی می‌کنید آب بنوشید، بدنتان با کمبود آب مواجه می‌شود. کم آبی برای بدن بیش از تصور عمومی در مورد آن خطرناک است. این وضعیت ممکن است مشکلات مختلفی را از شرایط خفیفی مانند سردرد گرفته تا عوارض جدی مانند تورم مغز ایجاد کند.

۸) غذا نخوردن برای مدت طولانی

بسیاری از افراد در این فصل تلاش می‌کنند چاق نشوند و به همین خاطر معتقدند که کمتر غذا خوردن روشی مناسب برای رسیدن به این هدف است. اما برخی در این امر زیاده‌روی کرده و برای مدتی طولانی از غذا خوردن خودداری می‌کنند. این کار به هیچ وجه ایده خوبی نیست چرا که بدن همیشه به ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد مغذی احتیاج دارد. رژیم گرفتن‌های سخت نیز در تابستان کمتر توصیه می‌شود زیرا میزان قند خون و فشار خون در تابستان سریع‌تر از حد معمول کاهش می‌یابد.

۹) ورزش کردن در هوای گرم

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که عرق کردن به معنای سوزاندن چربی است و به همین دلیل در هوای گرم برای دویدن به بیرون می‌روند اما به گفته متخصصان این در واقع بدترین کاری است که می‌توان انجام داد. عرق کردن روند طبیعی بدن برای خنک کردن خود است. در واقع تبخیر آب برای کاهش دمای بدن صورت می‌گیرد اما این امر می‌تواند به کم آبی بدن منجر شود. هم‌چنین باید توجه داشت که حفظ آب کافی بدن در هوای گرم دشوارتر است.

متخصصان توصیه می‌کنند در صورتی که می‌خواهید وزن کم کنید صبح‌ها یا اواخر شب در خارج از منزل ورزش کنید و زمان دویدن معمول خود را نصف کنید، در غیر این صورت در معرض خطر گرمازدگی قرار می‌گیرید.

۱۰) خوردن غذاهایی که مدت طولانی در گرما بوده‌اند

معمولا حوادث مسمومیت غذایی در تابستان به اوج خود می‌رسد. در تابستان بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند بیرون غذا بخورند و این امر برایشان جنبه تفریحی دارد. تا زمانی که بتوانید مواد غذایی را به طور صحیح نگهداری کنید این کار هیچ مشکلی ندارد.

باکتری‌ها در هوای گرم رشد می‌کنند، بنابراین غذا را به محض تمام شدن در یخچال قرار دهید. این موضوع به ویژه در مورد شیر، گوشت، ماهی و هر ماده غذایی حاوی مایونز صدق می‌کند، چرا که این مواد غذایی به هنگام قرار گرفتن در گرما بسیار سریع‌تر فاسد و خراب می‌شوند.

۱۱) پوشیدن دمپایی لاانگشتی به طور مداوم

بسیاری از افراد در فصل گرما برای پیاده‌روی‌های طولانی از صندل‌ها و دمپایی‌های لاانگشتی استفاده می‌کنند. اما متخصصان و پزشکان هشدار می‌دهند که این نوع صندل‌ها به دلیل ایجاد پا درد، زانو درد و کمر درد جایگزین مناسبی برای کفش نیستند. این نوع از صندل‌های مسطح هم‌چنین به ایجاد فاشیلیت پا (درد مزمن پا) و تاندونیت پا که دو بیماری التهابی و دردناک پاها هستند، شناخته شده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید