محمد رضا باهنر: بهزاد نبوی و حجاریان با هم تقسیم کار کرده اند

  • سیاسی
  • شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۳۲
    کد خبر :580742

باهنر گفت: آقای روحانی دارد در چارچوب نظام کار می کند. نقدهایی به آقای روحانی وجود دارد مثلا برخی می گویند کم کار است، برخی معتقدند دیر تصمیم می گیرد و بعضی می گویند خوب تصمیم نمی گیرد. والا زاویه ای با نظام پیدا نکرده و حتما اینطوری نیست.

امید کرمانی‌ها: مواضع این روزهای اصلاح طلبان از انشقاق در این اردوگاه سیاسی حکایت می کند. گروهی همچون بهزاد نبوی معتقد به حضور جدی و تمام قد در عرصه انتخابات هستند و گروه دیگری مثل حجاریان شرط گذاری می کنند.

اما محمدرضا باهنر در گفتگو با نامه نیوز این را یک تقسیم کار برای فعال کردن بدنه اجتماعی می داند و می گوید تردید دارد که اصلاح طلبان به استراتژی تحریم انتخابات بگردند.

تردید دارم اصلاح طلبان به استراتژی تحریم انتخابات برگردند

*به نظر شما صحبتهای اخیر آقای حجاریان درباره مشارکت مشروط با چه هدفی مطرح شد؟

ببینید! اینها یک نوع رجزخوانی های قبل از هماورد است. آقای حجاریان و مجموعه اصلاحات در بیست و دو سال گذشته چه کار کردند، انتخابات بزرگی برگزار شد و بالاخره موفق شدند. بعد یک زمانی رسیدند که گفتند «چون صلاحیت ها رد می شود تحریم می کنیم». دو، سه دوره گذشت و مجلس های هفتم، هشتم و نهم، دوباره مشی شان عوض شد و قبل از مجلس دهم و دولتهای یازدهم و دوازدهم، اینها گفتند «نه، باید اگر مطالبه ای هم داریم باید این مطالبه را پای صندوقها بگیریم. قهر کردن با صندوق هیچ نفعی برای قهرکننده ندارد». به این جمع بندی رسیدند و بارها هم موضع شان این بوده است.

بهزاد نبوی و حجاریان با هم تقسیم کار کردند

الان تحلیلم این است که اینها یک تقسیم کار کرده اند. آقای بهزاد نبوی می گوید ما در هر صورت می آییم اما باید انتخابات خوب برگزار شود. آقای حجاریان می گوید «ما می آییم به شرطی اینکه…» یعنی اگر شرط ها اجرا نشد می خواهند دوباره به تحریم گذشته برگردند؟ من تردید دارم.

روحانی حتما وامدار و مدیون جریان اصلاحات است

در رابطه با مسئله دولت یازدهم و دوازدهم هم هنوز هم معتقدم که آقای روحانی قبل از اینکه رئیس جمهور شوند، خاستگاهش، خاستگاه اصلاح طلبی نبود. در مجموعه اصولگرایان تعریف می شد، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران بود. در جریان فتنه 78 ایشان سخنگوی محوری روز 24 تیر دانشگاه تهران بود و قس علیهذا اما بالاخره در دولت های یازدهم و دوازدهم آقای روحانی حتما وامدار و مدیون جریان اصلاح طلبی هست. اصلاح طلبان از او حمایت کردند، انتخاب شد و دولتش هم سعی کرد عموما از اصلاح طلبان باشد البته از دولت دوازدهم توقع اصلاح طلبان تند را پاسخ نداد اما اینکه بگوییم در دولت دوازدهم یکسری نیروهای اصولگرا بودند خیر. نه در بین وزرا و نه در بین استانداران چنین ترکیبی نبود.
به نامزدهای ریاست جمهوری نصیحت می‌کنم قانون اساسی را درست بنشینید و بخوانید

الان داستان حجاریان فرار به جلوست یعنی می خواهند مسولیت عدم موفقیت های آقای روحانی را نپذیرند کمااینکه خود آقای روحانی هم بعضا می گوید «من اختیار ندارم یا یک کارهایی می خواهم بکنم و نمی توانم». ما درپاسخ به آقای روحانی و همه مسئولین هم عرض می کنیم «آقای محترم! شما با این قانون اساسی رئیس جمهور شدید. در قانون اساسی معلوم است که سیاست خارجی را شورای عالی امنیت ملی نقشه راهش را تعیین می کند» که البته رئیس این شورا هم خود رئیس جمهور است اما اینطوری نیست که خود رئیس جمهور تنها تصمیم بگیرد. یک شورایی است که ترکیبش هم در قانون اساسی آمده است. کسی که همین الان هم رئیس جمهور می شود آدم باید به کاندیداهای رئیس جمهوری آینده نصیحت کند که قانون اساسی را درست بنشینید و بخوانید. شما در این قانون اساسی دارید رئیس جمهور می شوید.

*آقای مرعشی هم یک چنین توصیه ای به همفکران خودش در جریان اصلاحات کرد.

این حرف منطقی است که شما در این قانون اساسی دارید انتخاب می شوید. در قانون اساسی انگلیس و هند که نیست. در قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی می خواهید رئیس جمهور شوید و اگر هم شدید، همین اختیاراتی را دارید که در قانون اساسی هست.

*اگر اصلاح طلبان بخواهند برای مجلس سرلیست انتخاب کنند دوباره آقای عارف را انتخاب می کنند؟

نمی دانم.

*تحلیلتان را بفرمایید.

بستگی دارد چه کسانی ثبت نام کنند و صلاحیتشان تائید شود. واقعا به خیلی عوامل بستگی دارد.

*کاملا مشخص بود که آقای عارف می خواهد سرلیست جریان اصلاحات شود. الان شما تحلیلی ندارید؟

نمی دانم چه کسانی ورود پیدا می کنند البته یکسری آدم های دانه درشتی که تصور می کردم چون در دولت هستند، وزیر یا استاندار یا معاون رئیس جمهور هستند از نظر قانونی منتفی است و دیگر نمی توانند وارد شوند. برخی تحلیلشان این بود که مثلا آقای جهانگیری وارد شوند ولی الان دیگر نه وزرا و نه روسای جمهور و نه معاونین رئیس جمهور و نه استانداران نمی توانند نامزد انتخابات مجلس شوند چون استعفا ندادند.

*احتمال قرار گرفتن آقای محسن هاشمی به سرلیستی اصلاحات وجود دارد؟

محسن هاشمی رئیس شورای شهر است و نمی تواند کاندیدا شود.

*از حوزه انتخابیه رفسنجان می تواند بیاید.

البته شهرداران نمی توانند.
ممکن است محسن هاشمی برای انتخابات مجلس بیاید

* زمانی آقای طلایی عضو شورای شهر بود اما از اصفهان نامزد انتخابات مجلس و رقیب آقای فولادگر شد.

ممکن است که محسن هاشمی بیاید.

*چقدر شانس ریاست در مجلس دارد.

اینها همه اش به ترکیب مجلس ربط دارد.
حتما جوانان باید در لیست‌های انتخاباتی باشند اما دنبال پیرزدایی هم نیستیم

* به نظر شما مجلس آینده، مجلس بزرگان می شود. یعنی موافق هستید که چهره ها بیایند تا مجلس به جایگاه اصلی خودش برگردد.

نه، من معتقد هستم لیست های اصولگرایی و اصلاح طلبی باید حتما چهره های جدید و جوان تر را داشته باشند، البته ما اصلا دنبال پیرزدایی نیستیم که هرچه پیر هست کنار بروند.

*ترکیب مجلس آینده به کدام سمت متمایل است.

اصولگرا می شود یا اصلاح طلب؟ ما تلاشمان این است که مجلس را ما بگیریم و رقیبمان هم همینطور. اصلا این یک میدان رقابت است ولی اینکه چقدر موفق می شویم، بستگی به روشهای کار و تلاشها و نوع انتخابهایمان دارد. اینکه چه آدم هایی انتخاب کنیم و نوسازی بشود یا نشود. والا طبیعی است که در رقابت دو حزب هر کدام از این احزاب می خواهند به مجلس بروند.

زمان انتخابات یکباره چهار لیست دربیاید، ممکن است ما به رقیب نبازیم ولی به خودمان می‌بازیم

*یعنی از الان نمی توانید گرایش مجلس آینده را حدس بزنید.

من البته گرایش را حتما به سمت اصولگرایی می بینم به شرطها و شروطها. عرض کردم ما تلاشمان وحدت صددرصدی است اما فرضا اگر زمان انتخابات یکباره چهار تا لیست دربیاید، ممکن است ما به رقیب نبازیم ولی به خودمان ببازیم. این هم تعبیر بدی نیست که ما بعضی وقتها در انتخابات به خودمان می بازیم به رقیب نمی بازیم. خودمان درست تمهید نمی کنیم.
کلیت نظام موافق استعفای روحانی نیست

*آقای روحانی استعفا می دهند؟ یعنی اولین رئیس جمهوری خواهد بود که استعفا داده است؟

نه، حتما نمی دهد. تیپ ماها هم اصلا موافق استعفای ایشان نیستیم و کلیت نظام هم موافق این کار نیست. بالاخره رئیس جمهور آمده تا پایان دوره باید کار را جلو ببرد.

روحانی زاویه ای با نظام پیدا نکرده است

*سرنوشت روحانی بعد از ریاست جمهوری مثل احمدی نژاد و خاتمی می شود؟

آقای روحانی دارد در چارچوب نظام کار می کند. نقدهایی به آقای روحانی وجود دارد مثلا برخی می گویند کم کار است، برخی معتقدند دیر تصمیم می گیرد و بعضی می گویند خوب تصمیم نمی گیرد. والا زاویه ای با نظام پیدا نکرده و حتما اینطوری نیست.

1
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. محمدرضا کیانفر گفت:

    حسین معینی رئیس حزب راه ملت گفت: اگر تأیید صلاحیت‌ها به گونه‌ای باشد که نتوان لیست قابل دفاعی از آن درآورد در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.

    آقای معینی،
    به هر دلیلی شرکت نکردن در انتخابات پاسیفیسم یعنی بی‌عملی است که کار مردگان می‌باشد زیرا مانند سال ۸۴ که حدود ۱۵ میلیون نفر از هموطنان در انتخابات شرکت نکردند باعث برنده شدن جناح سرکوبگرتر می‌گردد و ما را از هدفمان که برکناری دیکتاتوری و ایجاد دمکراسی است دور می‌سازد.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

دیدگاهتان را بنویسید