سریال «پایان باز» شفافیت در صندوق بازنشستگی کشوری

    کد خبر :573636

در حالی که با انتصاب صالحی به عنوان مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشور، سریال ابهام زدایی در این صندوق و هلدینگهای تابعه شروع شده بود، انتشار یک نامه، ادامه این روند را با سوالهایی روبرو کرد.

فروردین سال جاری در میان سکوت خبری روزهای ابتدایی سال، انتشار یک خبر جلب توجه می‌کرد، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سید میعاد صالحی ۳۶ ساله را به منصب مدیرعاملی یکی از بزرگترین سازمانهای اجتماعی کشور یعنی صندوق بازنشستگی کشوری منصوب کرد، سازمانی که هلدینگهای بزرگ اقتصادی را زیرمجموعه خود دارد.

در زمان این انتصاب ر سانه ها خبر را با عناوینی چون «مدیر سابق رادیو قرآن مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری شد»، «با کدام منطق، یکی از گلوگاه‌های اقتصادی کشور به مدیر رادیو قرآن سپرده شد» روی خط خبری خود بردند.

صالحی ابتدای کار خود اعلام نمود که چهار محور فساد ستیزی، شفافیت، نخبه گرایی و جوانگرایی را در برنامه‌های خود به‌صورت جدی مبنا قرار می‌دهد. در گام اول مدرک تحصیلی مدیران صندوق و شرکتهای تابعه را منتشر کرد و سپس در اقدامی کم سابقه، مجموع حقوق و مزایای مدیران ارشد صندوق و شرکتهای تابعه را منتشر کرد. اقدامی که به نظر می‌رسید در تاریخ چند دهه اخیر کشور بی سابقه بود و هیچ دستگاه اجرایی تاکنون چنین اقدامی را انجام نداده بود.

پس از انتشار خبر مهم حقوق و مزایای دریافتی مدیران صندوق، ناگهان خبری در رسانه‌ها از قول یکی از نمایندگان مجلس مطرح شد که بر طبق استعلام انجام شده از دیوان محاسبات، مدیر عامل جوان صندوق، صلاحیت احراز این سمت را ندارد. وی با استناد به این نامه اعلام کرده بود که از محمد شریعتمداری وزیر کار در خصوص این انتصاب سوال خواهد نمود.

در نامه دیوان محاسبات که هفته پیش رسانه‌ای شده است، آمده است که شرایط آقای میعاد صالحی با مدرک دکتری رشته هوا و فضا و سوابقی چون دبیر کارگروه نخبگان قرآنی بنیاد ملی نخبگان، عضو کمیسیون فرهنگی شورای توسعه قرآنی و دبیر کمیسیون نخبگان شورای عالی انقلاب فرهنگی با شرایط مندرج در تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی مغایرت دارد.

نکته‌ای که درباره نامه مذکور وجود دارد این است که ظاهراً از میان سوابق مختلف و متعدد صالحی، به ذکر چند عنوان خاص و محدود بسنده شده است. مدرک صالحی را نیز اشتباهی به جای دکتری مکانیک، دکتری هوافضا قید کرده است.

حال، این سوال مطرح می‌شود که به راستی سوابق مدیر عامل صندوق بازنشستگی کشوری چیست؟ میعاد صالحی عضو هیأت علمی دانشکده پیشرفت دانشگاه علم و صنعت است. با نگاهی گذرا به صفحه شخصی وی در سایت رسمی دانشگاه علم و صنعت، مواردی در سوابق کاری وی به چشم می‌خورد.

همان‌گونه که مشاهده می‌شود از بین سوابق کاری و علمی متعدد صالحی تنها دو مورد آخر در نامه دیوان محاسبات آمده است که جای تعجب دارد.

نکته بسیار عجیب‌تر آن است که رشته تحصیلی صالحی در نامه دیوان محاسبات دکتری هوافضا ذکر شده، در حالی که وی دارای مدرک دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی شریف بوده و جایزه دانشجوی نمونه سال را نیز تحت همین عنوان دریافت کرده است. این گزاره‌ها نشان از آن دارد که در تهیه نامه مذکور دقت لازم به کار گرفته نشده است.

به گزارش مهر،با این اوصاف باید دید محمد شریعتمداری که تاکنون تمام قد پشت مدیر جوان خود ایستاده، حاضر است همچنان بدون لکنت از او دفاع کند؟ و آیا مجلس از دفاعیات او قانع می‌شود؟ در غیر این صورت نمی‌توان توقع داشت که سریال شفافیت و مقابله با ویژه خواری و دریافتی‌های نجومی در هلدینگ های تحت پوشش این صندوق پایان خوشی داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید