یوشکا فیشر، وزیر خارجه سابق آلمان: خود ترامپ هم نمی‌داند در قبال ایران چه می‌کند

    کد خبر :565283

وزیر خارجه پیشین آلمان با اشاره به سردرگمی و عدم قطعیت در رفتارهای متناقض دولت آمریکا در برابر ایران، تحلیل کرد که ترامپ و مشاورانش هم نمی‌دانند که چه کاری می‌خواهند با ایران انجام دهند.

«یوشکا فیشر» وزیر خارجه پیین آلمان با انتقاد از سیاست «باخت-باخت» و شکست‌خورده‌ای که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» در قبال ایران در پیش گرفته، گفت واشنگتن در خطر کشاندن غرب آسیا به جنگ جدیدی قرار دارد.

فیشر طی یادداشتی در پایگاه تحلیلی «پروژه سیندیکِیت» نوشت: «در بهترین حالت (که می‌توان تصور کرد) ترامپ و مشاورانش هم نمی‌دانند که (در قبال ایران) چه می‌کنند… با اینکه خروج ترامپ از برجام، عمل کردن وی به یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش بود اما مشکل اینجاست که نه خود ترامپ و نه مشاورانش اتفاقات بعدی را در نظر نگرفته بودند».

وی با هشدار به واشنگتن درباره اینکه هر درگیری نظامی با ایران نه تنها تلفات بیشتری برای آمریکا خواهد داشت بلکه نسبت به جنگ‌های عراق و افغانستان احتمال کمتری برای پیروزی دارند، توضیح داد: «البته ترامپ به نوبه خود بیشتر خواستار اجتناب از جنگ است (ولی) در عین حال فشار را بر نظام ایران بیشینه می‌کند. مشکل اینجاست که در سپهر سیاسی خلیج فارس، مرز بین این دو مشخص نیست و تجربه ثابت کرده فشار حداکثری اغلب منجر به تقابل نظامی شده است».

وزیر خارجه پیشین آلمان در ادامه افزود: «ترامپ با اینکه مدعی است تغییر نظام، یکی از گزینه‌های سیاست او در قبال ایران نیست اما مانند زمانی که جورج بوش پسر تحت تاثیر نومحافظه‌کاران به جنگ با عراق کشیده شد، رفتار می‌کند… موقعیت استراتژیک ایران نسبت به گذشته بسیار قوی‌تر شده است… نه تنها ایران در وضعیت درگیری نظامی تنها و منزوی نمی‌ماند بلکه حمایت‌های دیپلماتیک و تجهیزاتی نیز از روسیه و چین دریافت می‌کند».

به گزارش فارس،فیشر با اذعان به اینکه سیاست غرب در قبال ایران از زمان سرنگونی رژیم شاهنشاهی و انقلاب اسلامی بر پایه «توهمات» بوده، تصریح کرد: «غرب به رهبری آمریکا برای تغییر رفتار و سیاست نظام ایران، برای مدت‌ها به تحریم‌های اقتصادی تکیه کرد. اما این رویکرد به همراه دیگر اشتباهات متعدد آمریکا، در واقع باعث تقویت ایران شده است».

وی ضمن اشاره به تاریخ بیش از دو هزار ساله ایران در عرصه سیاسی و فرهنگی جهان، در واکنش به تهدیدهای ترامپ مبنی بر نابودی ایران ادامه داد: «آنها قرار نیست جایی بروند. اما تنها سوال اینجاست که این تمدن سرافراز و باستانی چه نقشی را در منطقه و جهان ایفا خواهد کرد».

وزیر خارجه پیشین آلمان با تاکید بر اینکه خروج تدریجی آمریکا از برجام، از همان دوره ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» شروع شد، می‌نویسد: «از همان زمان، عربستان سعودی و اسرائیل برای تسلط بر منطقه، جنگ‌هایی را آغاز کردند… در همین حال ایران موقعیت خود را تقویت کرده و حضور منطقه‌ای خود را گسترش داد».

فیشر در پایان اضافه کرد: «ترامپ با خروج بی‌دلیل از برجام، به ورطه هزارتوی ایرانی‌ها کشیده شد. به‌زودی او به نقطه‌ای می‌رسد که یا باید وجهه خود را از دست دهد یا درگیری نظامی آغاز کند».

آمریکا در تاریخ 18 اردیبهشت سال قبل با خروج از توافق هسته‌ای، تحریم‌هایی را که ذیل برجام لغو شده بودند (از جمله تحریم‌های حوزه نفتی و بانکی) در دو بازه 80 و 90 روزه علیه تهران احیا کرد. اتحادیه اروپا نیز بعد از یک سال انفعال، نهایتا یک کانال ویژه مالی برای تسهیل تبادلات تجاری با ایران موسوم به «اینستکس» ثبت کرد اما هنوز اقدام خاصی در آن صورت نگرفته است.

ترامپ همچنین شامگاه دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی، که به نظر می‌رسد با اهداف تبلیغاتی طراحی شده بود، تحریم‌های تازه‌ای ضد ایران اما این بار علیه رهبر انقلاب اسلامی و برخی از فرماندهان نظامی اعمال کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید