افتتاح ماهانه بند های آبخیز داری تا پایان سال در شهرستان قلعه گنج

    کد خبر :560152

بند آبخیزداری سنگی ملاتی روستای جتو در حوزه آبخیز مارز در شهرستان قلعه گنج ، امروز با حضور رئیس بنیاد مستضعفان به بهره برداری رسید .
به گزارش بازتاب به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان مهندس محمد سعیدی کیا در حاشیه بازدید هر ماهه خود از شهرستان قلعه گنج درباره افتتاح بند آبخیزداری سنگی ملاتی روستای جتو در حوزه آبخیز مارز گفت: بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در فروردین سال جاری مبنی بر اینکه؛ همه دستگاه ها تمام اقدامات خود را برای جلوگیری از سیل و بهره گیری از منابع آبی به وجود آمده انجام دهند، تفاهمی بین بنیاد علوی و منابع طبیعی منطقه مبنی بر انجام مشترک پروژه آبخیزداری صورت گرفت و عملی شد.
وی افزود: خوشبختانه بصورت ماهانه شاهد افتتاح بندهای جدید آبخیزداری هستیم که این روند با تلاش بنیاد علوی تا پایان سال ادامه دار خواهد بود .
سعیدی کیا درباره دیگر مناطق تحت پوشش بنیاد خاطر نشان کرد: طرح احداث بند آبخیزداری به مجریان طرح های آبادانی و پیشرفت در کلیه مناطق ده گانه تحت پوشش بنیاد بصورت یک دستورالعمل ابلاغ و بودجه آن نیز پیش بینی شده است.
مسعود حیدروند مجری طرح ملی آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج نیز، حجم عملیات اجرایی این بند را هزار متر مکعب و حجم مخزن را ۳۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و گفت: برای ساخت این بند آبخیزداری ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال( معادل ۲۵۰ میلیون تومان) از محل اعتبارات مشترک بنیاد علوی و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب استان کرمان هزینه شده است .
حیدروند با بیان اینکه اجرای این پروژه ۲ ماه زمان برده است افزود: در سال ۹۷ و در راستای اجرای طرح آبادانی و پیشرفت شهرستان قلعه گنج ۱۳ بند سنگی _ ملاتی و ۳ بند خاکی در شهرستان قلعه گنج ساخته شده و آماده بهره برداری است .
وی هزینه اجرای این بندهای آبخیزداری را در مجموع ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عنوان کرد و گفت: از این میزان ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات اداره کل منابع طبیعی جنوب استان و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات بنیاد علوی تامین شده است .
حیدروند همچنین خاطر نشان کرد: با اجرای این بندهای آبخیزداری در مجموع امکان ذخیره ۲ میلیون متر مکعب آب ناشی از سیلاب فراهم می شود.
وی با بیان اینکه این شهرستان یکی از شهرستان های سیل خیز جنوب استان کرمان است، كاهش اثرات خشكسالي، افزايش سطح آب هاي زيرزميني و آبدهي قنوات و چشمه ها، كاهش خطر بروز سيلاب و به حداقل رساندن خسارت ناشي از آن، تثبيت فعاليت هاي اقتصادي، اجتماعي و كشاورزي و ايجاد اشتغال و توليد، احياء و توسعه پوشش گياهي حوضه و جلوگيري از فرسايش خاك را از مهمترین اهداف اجرای بندهای آبخیزداری در شهرستان قلعه گنج عنوان کرد.
در ادامه با حضور مهندس سعیدی کیا از کارخانه آهک قلعه گنج نیز بازدید شد؛ این کارخانه با اعتباری بالغ بر600 میلیارد ریال تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
رئیس بنیاد مستضعفان امروز همچنین از مجتمع دامداری بز مورسیا و چند طرح اشتغالزایی از جمله بزداری‌های کوچک محلی، پرورش بلدرچین و طرح پرواربندی دام سبک در شهرستان قلعه گنج بازدید کرد .
سعیدی کیا طی این بازدید ها اذعان داشت: خوشبختانه در حال حاضر واژه قلعه گنج نامی آشنا در نزد همه مردم کشور بشمار میرود، و این مهم به همت مردم قلعه گنج و تلاش صادقانه مسئولین امر در این شهرستان محقق شده است.
بازدید از کارخانه تولید آهک شهرستان قلعه گنج ، بازدید از مدرسه فوتبال ، بازدید از طرح آموزشی بهزیستی و بازدید از طرح توانمند سازی جوامع محلی نیز از دیگر برنامه های رئیس بنیاد مستضعفان به شهرستان قلعه گنج بود .

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید