حفاظت از یوزپلنگ در خراسان شمالی بدون اعتبارات بین المللی‌

    کد خبر :555904

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: حفاظت از یوزپلنگ در خراسان شمالی با قطع اعتبارات بین المللی همچنان ادامه دارد.

‌علی اصغر مطهری با اشاره به اینکه پروژه حمایت از یوزپلنگ آسیایی یک پروژه بین الملی بود که باید اجرای آن با اختصاص اعتبارات بین المللی انجام می‌شد، افزود: میاندشت جاجرم یکی از زیستگاه‌های این گونه حیوانی بود که این منطقه نیز مشمول اجرای این طرح می‌شد و تا چند سال اعتبارات بین المللی برای حفاظت از یوز به این استان نیز اختصاص یافت.

وی ادامه داد: اما با اعمال تحریم‌ها اختصاص این اعتبارات قطع شد ولی اجرای پروژه همچنان با اختصاص اعتبارات ملی در حال اجراست.

مطهری اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در راستای اجرای این طرح و برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در منطقه میاندشت جاجرم انجام می‌شود؛ خرید حقوق عرفی است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته یک هزار و ۵۰۰ رأس حقوق عرفی در این منطقه خریداری شد و در سال جاری نیز خرید ادامه خواهد داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: حقوق عرفی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در منطقه به منظور حفاظت از این گونه انجام شود چراکه در این محل دام و سگ‌های گله زیادی وجود دارد که یکی از علل آسیب به این گونه حیوانی هستند.

وی بیان کرد: علاوه بر آن خرید علوفه و توزیع آن در منطقه مذکور در یکی دو سال گذشته به علت خشکسالی‌های زیاد از دیگر اقداماتی بوده که در راستای این طرح انجام شده تا آهوها که طعمه اصلی یوزها هستند بتوانند از آن تغذیه کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی توضیح داد: کاشت گیاهان مرتعی در منطقه و اجرای پروژه‌های آبخوان داری از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر آن بندهای خاکی نیز به منظور ذخیره سازی آب‌های سطحی برای سیراب کردن آهو و یوزها در منطقه انجام شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید