آیا ژاپن آتش‌نشان تنش‌ها میان ایران و آمریکا خواهد شد؟

    کد خبر :548174

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: احساس می شود که مقدار زیادی از التهاب حمله نظامی کاهش پیدا کرده. خود دولت ترامپ هم به این نقطه نظر رسیده که در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ نمی‌خواهد موقعیت خودش را از دست بدهد و از طرف دیگر به دست آوردن یک موفقیت در ارتباط با ایران در سیاست خارجی ترامپ بسیار اهمیت دارد.

علی بیگدلی، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با انتخاب، درباره تغییر لحن ترامپ در خصوص ایران در سفرش به ژاپن گفت: قبل از اینکه نخست وزیر ژاپن برای میانجیگری اعلام آمادگی کند، هم اقداماتی صورت گرفته بود از جمله سفرهای آقای ظریف به کشور های مختلف. مجموعا احساس می شود که مقدار زیادی از التهاب حمله نظامی کاهش پیدا کرده. خود دولت ترامپ هم به این نقطه نظر رسیده که در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ نمی‌خواهد موقعیت خودش را از دست بدهد و از طرف دیگر به دست آوردن یک موفقیت در ارتباط با ایران در سیاست خارجی ترامپ بسیار اهمیت دارد.

او افزود: ترامپ با سه کانون بحران در سیاست خارجی مواجه است؛ کره شمالی، ونزوئلا و ایران که در دو مورد از آنها خیلی موفق نبوده و تلاش می‌کند که با توجه به موقعیت ژئوفیزیکی ایران بتواند از مسئله ایران سرفراز بیرون بیاید. بنابراین حل مسئله ایران برایش هم در سیاست داخلی و هم خارجی و هم برای انتخابات سال آینده بسیار اهمیت دارد.

بیگدلی همچنین ادامه داد: ترامپ بیشتر دارد با مهره ها بازی می کند. ما هم سیاست خویشتن داری را از خود نشان داده ایم، بنابراین همه اینها به کاهش التهابی که بین ما و آمریکا وجود دارد، کمک می‌کند. در واقع هم سفرهای آقای ظریف هم ملاقاتی که ترامپ و شینزو آبه صورت گرفت، باعث شده که نقطه نظرات به هم نزدیک شود.

این تحلیلگر مسائل بین الملل درباره میانجیگری ژاپن میان ایران و آمریکا هم گفت: ژاپن کشور قدرتمندی است. با ما روابط نزدیکی دارد، یکی از مشتریان پر و پا قرص نفت ما بوده و در سرمایه‌گذاری های نفتی مان نقش موثری داشته و همینطور هم با آمریکا این ارتباط را دارد. از بین کشور هایی که ما تا کنون با آنها ارتباط پیدا کردیم، مشخص است که در سفری که آقای ظریف به ژاپن داشت، توانسته به نقطه نظرهای مطلوبی دست پیدا کند و این نقطه نظری که ترامپ دارد در مورد ژاپن و ارتباطش با ایران بیان می کند نیز همین موضوع را تایید می کند.

بیگدلی افزود: حتما ژاپن قادر است اختلافات ما را تا حدودی کاهش بدهد به شرطی که آقای شینزو آبه بتواند به ایران بیاید. اگر این سفر انجام شود، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. از سوی دیگر بر خلاف کشورهایی مثل عراق، ژاپن از وزن بالاتری در حل اختلافات ما با آمریکا برخوردار است.

او درباره واکنش ایران به اظهارات ترامپ و دعوت او به مذاکره هم گفت: در این شرایط با توجه به مواضع قبلی، مقام های کشورمان بهتر است دست به یک دیپلماسی پنهانی و محرمانه بزنند. حالا اگر در آینده ضرورت پیدا کرد ما می توانیم آن را آشکارترش کنیم ولی به نظر من الان تنها راه و بهترین راهش این است که ما از همان دیپلماسی محرمانه استفاده کنیم و تا الان هم موفق بودیم. مخصوصا سفرهای آقای ظریف خیلی موفقیت آمیز بوده و این سفری که به ژاپن کردند معلوم است که نتیجه خوبی داشته است.

فریدون مجلسی: ژاپن خواهان حل تنش ها میان تهران و واشنگتن است

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل بین الملل ، دربار ه احتمال میانجیگری ژاپن بین ایران و آمریکا گفت: اولا ژاپن معنی و مفهوم بحث هسته ای را بهتر از همه جای دنیا می داند و ضمنا کشوری است وابسته به بازرگانی خارجی. در واقع یک کشور سنگلاخی است، منابع اولیه را وارد می‌کند و مایل است بازارهای مختلف جهانی در آرامش باشند وگرنه وضعیت ژاپن در آن گوشه دنیا به هم می خورد. بنابراین نمی خواهد متحمل خسارت هایی شود که خودش میلی به آن ندارد.

او ادامه داد: به همین دلیل است که ژاپن خواهان این است که این مخمصه بین ایران و آمریکا شاید با منطق و استدلال آنها حل شود. ولی فکر می کنم با وضعیت فعلی به جایی نرسد و این شرایط ادامه پیدا کند.

مجلسی افزود: جنگ اصلی، جنگ اقتصادی است. همه بانک های دنیا حتی در کشور های عربی، و آنهایی که به ظاهر با ما دوست هستند. ما را تحریم کردند. بنابراین این پیشنهادی که ترامپ می‌کند، اگرچه می خواهد بگوید من به شما بمب نمی‌زنم ولی ما که اینجا در ایران نشسته ایم هر روز ضربات بمب را با بالا رفتن قیمت ها، با کاهش امکانات، با عدم امکان صادر کردن کالاهای زیادی که در این مملکت تولید می‌شود، با عدم امکان وارد کردن آن چیزهایی که بتواند تولیدات ما را بالا ببرد، احساس می‌کنیم. در این شرایط میانجی گری ژاپن قابل توجه است.

او درباره واکنش ایران به پیشنهاد ترامپ نیز گفت: این وابسته به حوزه سیاست های سیاست گذاران مملکت است. من با پیشنهاد آقای ظریف در مورد یک پیمان عدم تجاوز منطقه ای موافقم ولی باید ببینیم این پیشنهاد شامل چه کشورهایی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید