هدایت بخشی از کشتی‌های کالاهای اساسی به بنادر شهید رجایی و چابهار

  • اقتصادی
  • پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ ۱۶:۰۰
    کد خبر :539480

در نشست مشترک با نمایندگان وزاری اقتصادی در مجتمع بندری امام خمینی(ره)، تمهیدات لازم برای تسریع در روند خروج کالاهای اساسی اندیشیده و مصوب شد.

به گزارش بازتاب به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بازدید نمایندگان برخی از دستگاه‌های اجرایی از مجتمع بندری امام خمینی (ره)، گفت: اتخاذ تمهیدات مناسب برای ارتقای بهره‌وری در زنجیره جابجایی کالا به منظور جلوگیری از توقف کشتی‌ها و انباشت کالا در بنادر، ضرورت دارد.

وی خاطرنشان کرد: بسیج امکانات در حوزه‌های مختلف ناوگان ریلی و جاده‌ای، از دیگر عوامل ضروری برای تسریع در انتقال کالا از بنادر و رسیدن آن به مبادی مصرف است و در این میان، همکاری همه جانبه ارگان‌های ذیربط اهمیت بسزایی دارد.

راستاد گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان تخلیه کالای اساسی به بیش از ۲.۵ میلیون تن رسیده (رشد بیش از ۷۰ درصد) است؛ بنابراین ضرورت دارد فرآیند ورود، تخلیه و خروج کالای اساسی تسریع شود و در نهایت شاهد افزایش بهره وری عملیات در مجتمع بندری امام خمینی (ره) باشیم. در این فرآیند گلوگاه و مسائلی وجود دارد که در نشست مشترک با نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصادی به خوبی شناسایی و تصمیم‌های لازم گرفته شد.

به گفته این مقام مسؤول با بررسی مشکلات و راهکارهای که استخراج شده است می‌توان روند تخلیه و ترخیص کالاهای اساسی را سرعت داد. از سویی دیگر با هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی می‌توان شاهد تسریع روند خروج کالاهای اساسی از مجتمع بندری امام بود.

در نشست مشترک با معاونین وزرای جهاد کشاورزی، اقتصاد (گمرک) و راه و شهرسازی مشکلات و گلوگاه‌های خروج کالا از بندر امام بررسی شد.

در پایان این جلسه تصویب شد که تأمین کامیون طی روزهای آینده متناسب با میزان بار و خروج آن از بندر باشد.

دومین مصوبه؛ بسیج امکانات توسط اپراتورها و انبارها برای پاسخگویی مناسب به تعداد کامیون‌های متقاضی بار به منظور کاهش صف انتظار آنها بود.

سومین مصوبه نشست مشترک نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصادی؛ تجمیع آزمایش‌های بهداشت و استاندارد بود.

چهارمین؛ اخذ مصوبه خاص برای محمولات روغن خوراکی با هدف کاهش مدت زمان ماندگاری آنها بود، همچنین همکاری گمرک برای بهره گیری هم زمان از حمل یکسره در کنار حمل به انبار در پای کشتی‌ها پنجمین راهکاری بود که درباره آن تصمیم گیری شد.

در این نشست مشترک، هدایت بخشی از کشتی‌های سایز بزرگ به بنادر شهید رجایی و چابهار به منظور بهره گیری از ظرفیت انبارهای نگهداری آنها تصویب شد.

هفتمین مصوبه؛ هماهنگی بین صاحبان کالا و شرکت راه آهن برای افزایش سهم حمل و نقل ریلی بود.

به گزارش مهر، امکان تنظیم برنامه سفارش و خرید کالا و اطلاع رسانی به مبادی ورودی دریایی کشور، تسریع در خروج کالا توسط بخش دولتی با بهبود فرآیند اپراتوری و تأمین کامیون، صدور مجوز انجام نمونه گیری قرنطینه در شب، امکان بهره مندی از روش حمل ریلی، تسریع در تأمین و توزیع کامیون، صدور مجوز بهره برداری از انبارهای خارج بندر توسط گمرک، صدور مجوزهای لازم جهت انبارش کالا در محوطه‌های روباز بندر، همکاری گمرک جهت اتصال مراکز توزین به وسیله تخصیص IP از جمله موضوعات پیشنهادی بود که به دنبال ارائه گزارش کارشناسی مدیران این مجتمع بندری در حوزه‌های دریایی و بندری مطرح شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید