ارتباط مستقیم کیفیت خواب و حال روحی بر حافظه کاری

    کد خبر :537787

مطالعات گروهی از محققان دانشگاه ریورساید در کالیفرنیا نشان می‌دهد بین حافظه سالم و سه عامل کیفیت خواب، سن و حال روحی، ارتباط مستقیم وجود دارد.

به گفته محققان این عوامل با جنبه‌های مختلف حافظه کاری ارتباط دارند. حافظه کاری بخشی از حافظه موقت است که اطلاعات موردنیاز برای وظایف شناختی مغز از جمله یادگیری، استدلال و ادراک را به‌طور موقت نگهداری و اداره می‌کند. این بخش از حافظه تأثیر مهمی بر نحوه پردازش، استفاده و یادآوری اطلاعات دارد.
بر اساس این تحقیقات عامل سن، تأثیر منفی بر جنبه کیفی یعنی دقت و قدرت حافظه کاری دارد. در مقابل، خواب بد و حال روحی پریشان با جنبه کمّی حافظه کاری یعنی کاهش احتمال یادآوری تجربیات گذشته ارتباط دارد.
محققان برای اولین بار اثر سه عامل مذکور بر کیفیت و کمیت حافظه کاری را به‌طور آماری تفکیک کردند. با وجود این که هر سه عامل بر کارکرد حافظه اثرگذار هستند، هر یک از آن‌ها با شیوه متفاوت عمل می‌کند و در اثر مکانیسم مختص به خود در مغز ایجاد می‌شود.
محققان امیدوارند نتایج این تحقیقات زمینه را برای توسعه روش‌های درمانی جدید به‌منظور مقابله با اثرگذاری این سه عامل بر ضعف عملکرد حافظه کاری، هموار کند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه International Neuropsychological Society منتشر شده است.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید