اقدام بی سابقه و معنادار شبکه الجزیره قطر در مورد نام «خلیج فارس»

    کد خبر :531963

شبکه الجزیره عربی در میزگردی درباره ایران از تصویری به عنوان پس زمینه استودیو استفاده کرد که نام «خلیج فارس» به دو زبان فارسی و انگلیسی بیش از هر چیز به چشم می خورد و توجه شمار بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد.

برنامه گفت وگوی سیاسی «سناریوهات» (سناریوها) شبکه الجزیره که یکی از مهم ترین برنامه های سیاسی گفت‌وگو محور شبکه الجزیره به شمار می آید و مخاطبان بسیاری نیز در جهان عرب دارد، این هفته شاهد تحول اساسی در رابطه با نام خلیج فارس در رسانه های عرب زبان بود؛ جایی که نام «خلیج فارس» با دو زبان عربی و انگلیسی در پس زمینه استودیو توجهات زیادی را به خود جلب کرد.

بدون تردید، این یک تحول بسیار مهمی است که احتمالا خوشایند بازیگرانی همچون عربستان، امارات، بحرین و برخی دیگر از کشورهای عربی نیست.

مجری این برنامه «محمد کریشان» از قوی ترین مجریان شبکه الجزیره و از چهره های پرسابقه رسانه ای جهان عرب، اهل تونس و از طرفداران خط سیاسی جمال عبدالناصر و خط رسانه ای حسنین هیکل است.

بنا به گفته یکی از کارشناسان ایرانی، برنامه مسعود اسدالهی، این اقدام کاملا با تصمیم قبلی انجام شده و بر اثر اشتباه اتفاق نیفتاده بود، چون آقای کریشان قبل از شروع برنامه گفت، این عنوان را گذاشته ایم به رغم اینکه می دانیم با پخش این تصویر مورد حمله شدیدی در جهان عرب قرار خواهیم گرفت.

ایشان می گفت، در مصاحبه با حسنین هیکل از وی پرسیده که خلیج فارس درست است یا «خلیج عربی»؟ هیکل در پاسخ می گوید: متأسفانه به علت عملکرد دولت های عرب، این خلیج عملا تبدیل به خلیج آمریکایی شده؛ اما از فحوای کلام آقای کریشان معلوم بود که هیکل نام زیبای خلیج فارس را تأیید کرده و همین دیدگاه باعث شده بود، وی در برنامه اش، نام خلیج فارس را با حروف درشت به نمایش گذارد.

به گزارش تابناک ،ذکر این مهم لازم است، شبکه الجزیره معتبرترین رسانه جهان عرب و یکی از پرمخاطب ترین شبکه های خبری در سطح جهان است. این شبکه به رغم برخی جهت گیری ها علیه ایران در ابتدای فعالیت، اخیرا دیدگاه مثبت تری را نسبت به ایران بروز می دهد.

ایران در سال ۱۳۸۴ و در اعتراض به محتوای سلسله گزارش‌های الجزیره از مناطق عرب‌نشین خوزستان، دفتر این شبکه را در تهران تعطیل و عباس ناصر خبرنگار لبنانی آن را از ایران اخراج کرد. اما در تیرماه ۱۳۸۵ فعالیت دفتر الجزیره در تهران از سر گرفته شد. هم اکنون الجزیره نسبت به دیگر شبکه‌های خبری عربی، تحولات ایران را با نگاه مثبت پوشش می‌دهد.

نکته دیگر آنکه در ماجرای بحران میان قطر و چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر، یکی از شروط این کشورها برای احیای مجدد روابط با قطر، بستن شبکه الجزیره و تمام شعبات آن بود. در ماجرای قتل جمال خاشقجی نیز این شبکه خبری نقش قابل توجهی در افشاگری علیه عربستان ایفا کرد.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید