ترکیه نفت عراق را جایگزین نفت ایران می کند؟

    کد خبر :529118
ترکیه

بلومبرگ در گزارشی تحت عنوان «ترکیه نگران از تحریم ایران، به نفت عراق چشم دوخته است» نوشت: درحالیکه آمریکا درصدد فشار بیشتر بر ایران است، ترکیه به دنبال راه هایی برای خرید نفت بیشتر از عراق است.

به گزارش بازتاب؛ بلومبرگ از قول دو مقام مطلع نوشت که ترکیه در حال بررسی واردات نفت از بندر بصره است و ممکن است سعی کند نفت بیشتری از طریق دو خط لوله ی موجود به جیحان در کرانه مدیترانه ترکیه، منتقل کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه پیش از این تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کرده و گفته بود این تحریم‌ها توازن در جهان را به‌هم می‌زند و نقض حقوق بین‌المللی است. پس از لغو معافیت‌ها از تحریم‌های ایران، ترکیه این اقدام ایالات متحده را نیز مورد انتقاد قرار داد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه ۸ اردیبهشت برای یک سفر دو روزه به عراق رفت. او روز یکشنبه با مسئولان عراقی در بغداد و بصره دیدار کرد و امروز دوشنبه نیز با مسئولان اقلیم خودمختار کردستان در اربیل ملاقات کرد.

بلومبرگ نوشته است که سخنگوی پالایشگاه ترکیه‌ای «توپراش» در دسترس نبود تا درباره خبر انتقال نفت از عراق به ترکیه اظهارنظر کند. هفته گذشته این شرکت نفت و گاز ترکیه هرگونه اظهارنظر درباره این‌که چگونه این کشور کاهش واردات نفت از ایران را جبران می‌کند را رد کرد.

وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه پس از دیدار با اسعد العیدانی، فرماندار بصره در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که ترکیه «یک راه تجاری» با بزرگترین مرکز نفتی عراق ایجاد خواهد کرد.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره سوریه و تحریم نفتی ایران تلفنی گفت‌وگو کردند. دفتر ریاست جمهوری ترکیه درباره جزئیات این گفت‌وگو سکوت کرده است. شنبه ۲۶ آوریل / ۶ اردیبهشت حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفته بود آنکارا در حال تلاش برای قانع‌ کردن آمریکا جهت اخذ مجوز واردات نفت از ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید