اعتصاب سراسری در لبنان علیه طرح ریاضتی دولت

    کد خبر :522508
اعتصاب سراسری

اعتصاب سراسری لبنان را در اعتراض به درز اخباری درباره تصمیم دولت برای کسر بخشی از حقوق کارمندان دولتی در برگرفته در حالی که سعد حریری نخست وزیر لبنان گفته است: اوضاع دشوار است و باید سیاست ریاضت اقتصادی در پیش بگیریم زیرا که کشور اگر سقوط کند همه با هم سقوط خواهیم کرد.

به گزارش  بازتاب، به نقل از سایت شبکه المیادین، کارمندان بخش دولتی و نظامیان بازنشسته در اعتصابی سراسری علیه دولت نسبت به دست گذاشتن دولت روی حقوق و مزایای خدمات اجتماعی آنها هشدار دادند. همزمان با آن ادارات دولتی بخش آموزش، بیمارستان‌ها و غیره به درخواست سازمان هماهنگی سندیکاها (شامل سندیکای معلمان، اساتید و کارمندان بخش دولتی) وارد اعتصاب سراسری شده‌اند.

بیروت چند روز است که شاهد اعتصاب سراسری گسترده در برابر مقر دولت با مشارکت معلمان، اساتید دانشگاهی و کارمندان بخش دولتی است که مخالف اعمال سیاست ریاضت اقتصادی روی حقوق کارمندان و بازنشستگان نظامی هستند.

اتحادیه کارگری مخالف سیاست دولت

بشاره اسمر رئیس اتحادیه کارگری تاکید کرد: تدابیر بسیاری باید از سوی دولت قبل از دست گذاشتن روی درآمدها اتخاذ شوند ازجمله آن بسته اصلاحاتی است که ملت لبنان را متضرر نکند در غیر این صورت دولت تنها روی قشر ضعیف دست خواهد گذاشت اما خواهند دید که کارمندان دیگر از این روز به بعد قشر ضعیف نیستند.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر اصلاحاتی باید با طرف‌های مربوطه که هیئت‌های سندیکاها و اتحادیه کارگری هستند، بررسی شوند ما در حال برگزاری نشستی با تیم‌های تولیدی هستیم.

حریری: تدابیر سخت اعمال خواهیم کرد

سعد حریری نخست وزیر لبنان نیز تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور بد است، از این رو باید تدابیر ریاضتی اتخاذ شوند، اما ما به حقوق طبقه کم درآمد کاری نداریم.

وی تاکید کرد: بحران اقتصادی وجود دارد و ما تدابیر سخت لحاظ خواهیم کرد هر آنچه درباره کاهش درآمدها گفته شده صحبت روزنامه‌هاست و ما در دولت شب و روز برای رسیدن به ارقامی برای حفظ مالی دولت و افراد کم درآمد کار می‌کنیم.

حریری در جلسه پارلمان تاکید کرد: حراج گذاشتن به نفع هیچ کس نیست زیرا کشور اگر سقوط کند همه در آن گرفتار خواهیم شد.

وی افزود: هیچ کشوری در جهان نیست که سلسله حقوق را بدون منابع درآمدی ارائه کند اما این به معنای آن نیست ما به سلسله حقوق دست خواهیم زد ما به دنبال راه‌حل و راه برون رفت هستیم.

وی تصریح کرد: ما به دنبال حفظ لیره لبنان هستیم و هشت سال است که رشد همان یک درصد است خب، این دیگر رشد نیست بلکه رکود است.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد: ما با کارمندان و بازنشستگان هستیم اما می‌خواهیم لیره را هم حفظ کنیم قدرت‌های سیاسی در دولت و مجلس این شجاعت را دارند که تصمیمات اساسی برای دادن فرصت به کشور بگیرند. هرکسی فکر می‌کند می‌تواند کشور را سرپا نگه دارد و راه حلی دارد دفتر من برای بحث با او باز است.

حریری تصریح کرد: من قصد کاهش حقوق‌ها را ندارم اما به یک نقطه‌ای رسیده‌ایم که ما را مجبور به اتخاذ تدابیر ریشه‌ای کرده است زیرا ما هرگز به امور اساسی دست نخواهیم زد.

وی افزود: درست است که من وعده بودجه‌ را طی یک یا دو ماه دادم اما ما تلاش می‌کنیم حقوق هیچ کسی را کم نکنیم این معضل شخص حریری یا رئیس پارلمان نیست، این معضل کل مردم است.

حریری اظهار کرد: دولت ما دو ماه است که تشکیل شده و باید بودجه ریاضتی تعیین کند تا کشور را سرپا نگه دارد. من تصور نمی‌کنم تیمی سیاسی در کشور باشد که یخواهد وضعیت کشور نامساعد بماند.

علی حسن خلیل وزیر دارایی نیز تاکید کرد، طرح بودجه شامل کاهش حقوق‌ها نمی‌شود ما می‌خواهیم شهروندان در زمان صدور بودجه با درایت عمل کنند.

وی افزود: موضوع بودجه به طور کامل بررسی شده و هنوز تصویب یا توافقی روی آن نشده است.

این وزیر ادامه داد: درست نیست که من با کاهش ۱۵ درصدی حقوق موافقت کرده‌ام.

وزیر دارایی اظهار کرد: کاهش حقوق بخشی از طرح بودجه ارائه شده از سوی من نیست، طرح بودجه منجر به کاهش درآمدها نمی‌شود و آنچه درباره دیدار با نخست وزیر به بیرون درز کرده مربوط به طرح بودجه نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید