با ممنوعیت واردات خودرو به کشور مردم حق انتخاب آزادانه ندارند

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ ۱۳:۰۹
    کد خبر :518009
واردات خودرو

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اعلام می کند که لازم است ضمن حمایت مشروط از صنعت خودرو کشور، این صنعت را با صنعت خودروسازان جهانی مرتبط کنیم و ضمن انجام واردات و خروج از حالت انحصاری در صنعت خودرو، به مردم کشور حق انتخاب درخصوص خرید خودرو داده شود.

مسعود رضایی در گفتگو با خبرخودرو درخصوص چشم انداز صنعت خودرو در سال جاری اظهار داشت: در حال حاضر از لحاظ اقتصادی تقریبا در وضعیت جنگ به سر می بریم، کاملا تحریم هستیم و اقتصاد ما -به دلیل مسائل داخلی و خارجی که در حقیقت مسائل داخلی نشات گرفته از مسائل خارجی است- بیمار و دچار مشکل است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: چه موقع رانت، انحصار، اختلاس و بداخلاقی به وجود می آید؟ همیشه در تنگناها و سختی ها این مسائل به وجود می آید وگرنه در شرایطی که گشایش اقتصادی وجود دارد و روابط ما حسنه است و با دنیا در ارتباط هستیم و رفت و آمد و حمل و نقل و ارتباطات پولی و ارزی صورت می گیرد معمولا مسائل نابسامان نامبرده به وجود نمی آید و اینگونه مسائل منفی منوط به زمانی هستند که تنگنا و کمبود وجود داشته باشد و این یک امر کلی در اقتصاد ما شده است.

وی افزود: صنعت خودرو نیز به تبع از موضوع کلی گفته شده، در حال حاضر این بیماری را دارد. اکنون ازجمله گرفتاری های ما این است که کمبود خودرو و ازدیاد مشتری وجود دارد و قیمت خودرو بسیار افزایش یافته به طوریکه از قدرت خرید افراد معمولی جامعه خارج شده، علاوه بر آن خودروسازان و قطعه سازان نیز مشکل دارند و گله مند هستند. بنابراین مشاهده می شود که از هر جنبه نارضایتی وجود دارد و این پیامد اوضاع نامساعد اقتصادی ما است و به صورت کلی برقرار می باشد.

رضایی افزود: به صورت اختصاصی در حوزه خودرو، باید گفت که خودروسازی ما همیشه این مشکل را داشته اما مشکل اکنون بسیار حاد شده و به درجه ای رسیده که این تب شدید و سوزان در حال از پا درآوردن خودروسازی و ذوب آن است. وضعیت در گذشته نیز به همین شکل بوده زیرا هیچگاه زیرساخت ها را فراهم نکرده و معمولا برخورد احساساتی داشته ایم؛ گاهی اوقات به دلیل حمایت از کارگران، صنعت خودرو را رها کرده ایم تا تعدادی کارگر رها نشوند. از این دید، اقدامی مثبت است اما به این موضوع فکر نکردیم که باید در این صنعت که قرار است روی پای خود بایستد و جذابیت بازار خود را حفظ کند رقابت ایجاد شود.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه خودروسازی کشور حالت انحصاری پیدا کرده است یا به دلیل دخالت و انحصارطلبی دولت بوده و یا یک گروه خاص، انحصار طلبی نموده و صنعت خودرو را به این شکل درآورده اند وگرنه باید یک فضای باز را برای خودرو متصور بود و از حالت انحصاری خارج شد.

نماینده مردم شیراز افزود: امروزه حتی در کشورهای بسیار متمدن و پیشرفته و توسعه یافته نیز به این شکل نیست که خودروسازان قصد داشته باشند به شکل منحصر به فرد یک خودرو را تولید کنند و فقط بگویند ما می خواهیم استقلال پیدا کنیم، این یک امر بی ارزش شده و نخ نما است، آنها از هرجایی که مناسب تر باشد ممکن است قطعه را تهیه و خودرو را بسازند.

رضایی افزود: ما می توانستیم صنعت خودرو را با صنعت خودروسازان جهانی مرتبط کنیم و به کمک آنها به مزایایی از لحاظ کیفیت و شرایط آب و هوایی و داخلی دست یابیم و متناظر با وضعیت موجود خود، صنعت خودرو را تغییر دهیم تا رشد پیدا کند. یک پیکره بیمار رشد نمی کند مگر اینکه میدان و فضایی برای آن ایجاد شود و یک انرژی جنبشی در آن به وجود آوریم تا موجب به حرکت درآمدن و تحرک آن شود. باید جاذبه هایی از بیرون و داخل به وجود آید تا صنعت خودرو به سمت این جاذبه ها به حرکت درآید و ضمن ایجاد یک کنش خوب در جامعه، موجب پیشرفت صنعت شویم.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: هیچ اشکالی ندارد که ضمن حمایت از صنعت خودرو اعلام کنیم که حمایت، با یک سری از شرایط انجام می شود، یعنی دست به حمایت مطلق نزنیم، مثلا اعلام کنیم که اگر خودروسازان طی 2 سال توانستند خود را به سطح و درجه خاصی رسانند و مثلا با کشورهایی مثل ژاپن و کره که قبلا با ما هم سطح بوده اند – و نه کشورهای خیلی پیشرفته- رقابت کنند حمایت هایی صورت می گیرد.

نماینده مردم شیراز افزود: در گذشته در کشور چین اصلا صنعت خودرو مطرح نبود اما چین هم اکنون بازار ایران را در دست گرفته به طوریکه آن اندازه ای که خودروهای چینی در ایران به چشم می آیند در چین دیده نمی شوند. در بازدید از 2 استان بزرگ چین مشاهده کردم که به ندرت خودروهای چینی در این دو استان بزرگ دیده می شود. اکثر خودروها ژاپنی، پس از آن کره ای و در نهایت ماشین های غربی مثل فرانسوی بودند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این بدان معنا است که ضمن اینکه صنعت خودرو چین رونق پیدا کرده اما خودروهای تولیدی را منحصر به بازار داخلی نکرده و خودروها را به جاهایی که از خود عقب تر هستند صادر می کند و برای مردم خود، خودروهای باکیفیت تر وارد می کند.

رضایی افزود: در حقیقت با این کار 2 نگاه و 2 هدف دارند، هم صنعت را رشد می دهند و الزام به افزایش کیفیت دارند و به تولیدکنندگان این پیغام را می رسانند که برای اینکه افراد داخل کشور، طالب و متقاضی محصولات شما باشند باید کیفیت افزایش یابد و هم افراد داخل را محدود و مجبور به خرید و استفاده از کالای خود نمی کنند. در این صورت مردم نیز از اینکه خودرو مطلوب خود را با توجه به وسع خود خریداری می کنند رضایت دارند، به عبارتی محدودیت و انحصار برای مردم ایجاد نمی کنند و اینگونه رضایتمندی مردم را به دست می آورند.

نماینده مردم شیراز افزود: از طرف دیگر، خودرو کم کیفیت تر خود را به بازاری مثل ایران وارد می کنند. بنابراین هم واردات دارند و هم صادرات و در برابر واردات و صادرات، مالیات و عوارض لازم را اخذ نموده و چرخ اقتصاد کشور خود را می چرخانند اما ما در حقیقت این چرخه و فرآیند ها را بسته و مسدود نموده و راه را بسته ایم. مثل این است که دست و پای انسانی را ببندیم و به او بگوییم حرکت کند؛ مسلما یک انسان با دست و پای بسته نمی تواند حرکت کند و درجا می زند، بنابراین باید در صنعت خودرو کشور رقابت ایجاد کنیم و اجازه دهیم خودروسازان حتی خودروهای خارجی را نیز وارد کنند و در کنار آن به تولید نیز بپردازند و متناظر با آن کیفیت را افزایش دهند و بازار داخلی را برای رضایتمندی مردم مهیا کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید