دعوا بر سر بذل و بخشش از جیب ملت؛

پول پدیده‌ای‌ها را که خورده که حالا باید ملت پرداخت کنند؟/ ریاست جمهوری سند رو کرد؛ نماینده مشهد نه!

    کد خبر :494576

چندی پیش، حجت‌الاسلام «نصرالله پژمان فر»، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی خبر داد، در نامه‌های جداگانه خطاب به سران قوا، خواستار حل مشکلات سهامداران شرکت پدیده شاندیز شده و عنوان کرده است، رئیس‌جمهور به ‌نامه اش پاسخ داده و معاون اقتصادی خود را مأمور صدور دستور «تخصص یک هزار میلیارد تومان برای پرداخت سهامداران شرکت پدیده شاندیز» کرده است؛ دستوری که «محمد نهاوندیان» نیز آن را به تأیید رسانده است.

به گزارش تابناک؛ پس از این سخنان نماینده مشهد که انتقادات زیادی مبنی بر اینکه چرا باید از جیب مردم بدهی های سهامداران پدیده داده شود و این پول را چه کسانی خورده اند که باید مردم امروز و در این شرایط اقتصادی نامناسب تاوان آن را بدهند، «محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهور این موضوع را تکذیب کرد و افزود: کسانی که این سخنان را مطرح می کنند، اغراض سیاسی دارند و اهداف دیگری را دنبال می‌کنند.

واعظی دستور رئیس‌جمهور برای پرداخت بدهی پدیده‌ای‌ها را تکذیب کرد

وی تأکید کرد: من چنین چیزی نشنیدم و مشخص نیست این موضوع از کجا مطرح می شود، اگر قرار باشد دستوری داده شود باید از طریق دفتر ابلاغ شود. تاکنون حرف‌های زیادی از این نماینده شنیده اید که هیچ یک آنها هم درست نبوده است. باید از منشأ چنین خبرهایی تأیید بخواهید و از این نماینده سند ادعایش را نیز جویا شوید.

رئیس دفتر رئیس جمهوری به اقدامات انجام شده درباره مسائل مربوط به مؤسسات اعتباری توضیح داد: سازوکاری که در گذشته برای مؤسسات اعتباری انجام شد این بود که در شورای سران سه قوه هر یک، نمایندگان خود را داشتد و «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهوری، «مسعود پزشکیان» نایب رئیس مجلس و معاون رئیس قوه قضاییه در این سازوکار حضور داشتند.

وی تأکید کرد: هر تصمیمی توسط این سه نفر بررسی می ‌شد و به اطلاع سران قوا می رسید، لذا همه ابعاد تصمیمات در نظر گرفته می شد؛ این سازوکار مربوط به گذشته بوده است و من چیز تازه ای درباره آن نشنیده ام.

واکنش پژمانفر به سخنان واعظی

حجت‌الاسلام «نصرالله پژمان‌فر» بعد از تکذیب سخنان مطرح شده اش از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور در صفحه اینستاگرام خود نسبت به تکذیبیه واعظی در ارتباط با دستور رئیس جمهور برای اختصاص هزار میلیارد تومان به سهام‌داران خسارت دیده پدیده شاندیز، واکنش نشان داد و تأکید کرد: اگر واعظی عذرخواهی نکند، اسناد را منتشر می‌کنیم.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از طریق قانونی دروغگویی واعظی را پیگیری می‌کنیم، افزود: مسئول دفتر رئیس جهور اولین و آخرین بار نیست که مسائل را انکار می‌کند و اگر در این خصوص عذرخواهی نکند، سند دستور رئیس جمهور را منتشر می‌کنم.

وی گفت: واعظی همچنین دروغ‌هایی را در دوران وزارت ارتباطات گفته بود که منجر به گرفتن کارت زرد از مجلس شد؛ تأسف می‌خوریم که رئیس جمهور چنین فردی را که دستوراتش را قبول ندارد، مسئول دفتر خود کرده است. در شأن خود نمی‌دانیم با ایشان وارد محاجه شویم و حتما از طریق قانونی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

حجت الاسلام «نصرالله پژمانفر» همچنین در نشست علنی امروز (پنجشنبه، 2 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی گفت: یکی از مشکلاتی که به آن وارد شدیم بحث پدیده بود که چندین هزار را درگیر خود کرده بود که نزدیک به چهار سال است که از این موضوع می گذرد و این موضوع تقریبا لاینحل مانده است.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: در آستانه دهه فجر نامه ای به سران قوا نوشته و از آن ها تقاضا شد که به این موضوع بپردازند. پی نوشتی در نامه ارسالی توسط رئیس جمهور نوشته شده بود که عبارت این پی نوشت به دلیل محرمانه بودن این مضمون بود که تعیین یک هزار میلیارد تومان برای پرداخت سهامداران معسر شرکت پدیده شاندیز بود و درخواست را به بنده داده بودند و مکاتبه نیز با آقای نهاوندیان در خصوص حل این موضوع صورت گرفته بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: متأسفانه آقای واعظی موضعی در رسانه ها در خصوص این نامه اتخاذ کردند که باعث بهت بنده شد، چون این نامه را تکذیب کرده بودند در حالی که این نامه از طریق دفتر رئیس جمهور به بنده ارسال شده بود و حتی بنده را مورد تهمت و دروغ قرار داده بودند که باید این موضوع پیگیری شود.

واکنش دو نایب رئیس مجلس به جدال واعظی و پژمانفر: بله، رئیس‌جمهور نامه زده

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی پنج شنبه را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر پژمان فر نماینده مشهد خطاب به معاون پارلمانی رئیس جمهور، تأکید کرد: چنین نامه‌ای وجود دارد. ایشان این نامه را ارسال کرده است و پاسخش را دریافت کرده‌اند. این موضوع را حتما پیگیری کنید.

«علی مطهری» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به تکذیبیه رئیس دفتر رئیس جمهور درباره دستور حسن روحانی برای اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت سهامداران مؤسسه پدیده شاندیز، اظهار داشت: رئیس دفتر رئیس جمهور این موضوع را تکذیب کرده است در حالی که بنده این نامه را دیده‌ام و چنین نامه‌ای وجود دارد.

وی افزود: نامه‌ای که حاکی از دستور آقای رئیس جمهور برای تخصیص یک هزار میلیارد تومان جهت پرداخت به سهامداران شرکت پدیده شاندیز است، دیده‌ام. این نامه از دفتر رئیس جمهور برای معاونین اقتصادی رئیس جمهور ارسال شده و گفته‌اند، رئیس جمهور چنین دستوری داده؛ بنابراین چنین دستوری وجود دارد و مستند است.

تکذیب سخنان پژمانفر با استناد به دو نامه رسمی و پی‌نوشت رئیس‌جمهور

پس از همه این رفت و برگشت ها، دفتر رئیس جمهوری با صدور اطلاعیه ای اظهارات «نصرالله پژمانفر» نماینده مردم محترم مشهد و هرگونه دستور رئیس جمهوری مبنی بر تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت به سهامداران و مالباختگان شاندیز را تکذیب کرد.

در این اطلاعیه آمده است: همان گونه که دکتر واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه دولت بیان کرد، دکتر روحانی، هیچ دستوری مبنی بر تخصیص اعتبار یا وجهی به سهامداران یا مالباختگان پدیده شاندیز صادر نکرده اند. متأسفانه مشخص نیست آقای پژمانفر با روش های نخ نما و بازی با کلمات چه قصد و نیتی را در تکرار این گونه ادعاها دنبال می کند، چون دکتر واعظی در حاشیه دولت، ادعای ایشان مبنی بر دستور رئیس جمهوری مبنی بر اختصاص هزار میلیارد تومان به سهامداران پدیده شاندیز را تکذیب کرد و اساسا صحبتی درباره نامه نگاری ایشان نداشته است. رئیس دفتر رئیس جمهوری همانگونه که در خبرها نیز منتشر شده، هرگونه دستور رئیس جمهوری در خصوص تخصیص این وجه را تکذیب کرده و این تکذیب همچنان به قوت خود باقی است.

در خصوص نامه نگاری به رئیس جمهوری درباره پدیده شاندیز نیز به اطلاع می رساند که اولین بار سرپرست استانداری خراسان رضوی در آذرماه سال گذشته این موضوع را طی نامه ای مطرح و درخواست کردند موضوع در جلسه سران سه قوه مطرح شده و مبلغی معادل هزار میلیارد تومان برای جبران خسارت سهامداران پدیده شاندیز اختصاص داده شود؛ رئیس جمهوری نیز در هامش این نامه به آقای دکتر نهاوندیان معاون اقتصادی و نماینده قوه مجریه در شورای سران سه قوه دستور داد، «بررسی و اعلام نظر شود».

نامه دومی را هم جناب آقای پژمانفر، نماینده مردم محترم مشهد خطاب به رئیس جمهوری در همین رابطه مرقوم کرد که معاون دفتر رئیس جمهور با اشاره به نامه قبلی سرپرست استانداری خراسان رضوی به جناب آقای دکتر نهاوندیان ارجاع داده اند. از این روی، رئیس جمهور هیچ دستوری مبنی بر تخصیص ۱۰۰۰میلیارد تومان به سهامداران پدیده شاندیز صادر نکرده اند، هر گونه ادعایی در این خصوص کذب محض است و جناب آقای پژمانفر اگر سندی در این خصوص دارند ارائه کنند.

بار دیگر همان گونه که دکتر واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری در حاشیه دولت اظهار داشت، تأکید می شود، سازوکاری که برای حل مشکلات مؤسسات اعتباری تمهید شد، بدین گونه بوده که هر یک از سران محترم قوا در شورا نمایندگان خود را داشته باشند که مسائل قابل طرح در این نشست را بررسی و تأیید کنند. این افراد متشکل از دکتر محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری، دکتر مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس و معاون رئیس قوه قضاییه هستند. لذا هر تصمیمی برای طرح موضوعاتی از این دست در این نشست توسط این سه نفر بررسی و به اطلاع سران قوا می رسیده است. از این رو طبیعی است که نامه نگاری های انجام شده نیز برای بررسی به جناب آقای دکتر نهاوندیان ارجاع شده است و مشخص نیست که آقای پژمانفر چگونه صرف ارجاع نامه ها به ایشان جهت بررسی و اعلام نظر را به معنی دستور تخصیص تلقی و خبر آن را اعلام کرده اند.

در همین خصوص به منظور شفافیت بیشتر و کمک به تنویر افکار عمومی روابط عمومی دفتر رئیس جمهوری تصویر نامه ها و هامش رئیس جمهوری را منتشر و قضاوت را به مردم شریف واگذار می کند.

تجربه تلخ مؤسسات مالی غیرمجاز را تکرار نکنید!

با توجه به دو سندی که دفتر رئیس جمهور از آنچه در ارتباط با تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت به سهامداران و مالباختگان پدیده شاندیز منتشر شده، تاکنون می توان با تکیه بر این دو سند ادعای نماینده مشهد و کلات را نادرست و تکذیب این مسأله از سوی دفتر رئیس جمهور را درست ارزیابی کرد، چون مطابق با این دو نامه دستور رئیس جمهور صرفا برای «بررسی و اعلام نظر» بوده و این مسأله به معنای دستور برای پرداخت یک هزار میلیارد تومان از جیب مردم برای این مسأله نیست.

هرچند نماینده مشهد و دو نایب رئیس مجلس از وجود نامه ای مبنی بر دستور رئیس جمهور برای پرداخت این مبلغ سخن گفته اند و حتی پژمانفر تأکید کرده که این نامه و اسناد موجود در این رابطه را منتشر خواهد کرد؛ اما قضاوتی که در این گزارش انجام شده مبتنی بر اسناد موجود و منتشر شده است، نه سخنان افراد که با چنین استدلالی می توان گفت دفتر رئیس جمهور تاکنون سخن درست در این ماجرا را نقل کرده است.

البته یکی از نکات مهم در این باره این است که چرا و به چه دلیل باید هزار میلیارد تومان از جیب و سرمایه ملت را برای زیاده خواهی برخی در پرونده پدیده شاندیز پرداخت کرد؟ این پول را چه کسی و چه کسانی خورده اند که اکنون باید از بیت المال پرداخت شود و اینکه آیا تجربه تلخی که از ناحیه پرداخت پول به سپرده گذاران مؤسسات مالی و اعتباری غیر مجاز برای مردم و کشور بر جای ماند و بخشی از تورم و مشکلات اقتصادی امروز مربوط به آن است را فراموش کرده اید که یک بار دیگر قصد تکرار آن را دارید؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید