«بزرگ آقا» ۸۵ ساله شد

    کد خبر :482106

این بازیگر در طول شش دهه فعالیت هنری خود تا به امروز، در آثار درخشان بسیاری نقش‌آفرینی کرده است و علاوه بر موفقیت‌هایش در عرصه هنر، به لحاظ اخلاقی نیز جایگاه ویژه‌ای در میان مردم داشته است و همیشه از بی‌اخلاقی و حواشی دور بوده و همچنان هست.

اگر قرار باشد فهرست کوتاهی از نام بزرگان تکرارنشدنی سینمای ایران نوشته شود، بی‌شک علی نصیریان یکی از نام‌های این فهرست خواهد بود. این بازیگر در طول شش دهه فعالیت هنری خود تا به امروز، در آثار درخشان بسیاری نقش‌آفرینی کرده است و علاوه بر موفقیت‌هایش در عرصه هنر، به لحاظ اخلاقی نیز جایگاه ویژه‌ای در میان مردم داشته است و همیشه از بی‌اخلاقی و حواشی دور بوده و همچنان هست.

کافی‌ است کارنامه حرفه‌ای و منش او در سینما را بشناسید، تا متوجه شوید نام علی نصیریان بی‌دلیل در یاد مردم بزرگ نشده است. امروز به بهانه زادروز علی نصیریان، نگاهی به راز این ماندگاری و نقش‌های تاریخی این هنرمند داشته‌ایم.

1- علی نصیریان نویسنده

اگرچه بسیاری از مردم، علی نصیریان را به عنوان بازیگر می‌شناسند اما او در عرصه نویسندگی نیز سابقه درخشانی از خود به جا گذاشته و در سال‌های ابتدایی فعالیت هنری خود، برای نوشتن نمایش نامه دست به قلم برده است. او چند تله‌تئاتر را با بازی هنرمندانی مانند جمشید مشایخی، عزت‌ا… انتظامی، محمدعلی کشاورز، فخری خوروش، اسماعیل شنگله و جعفر والی کارگردانی کرد و به صورت زنده در تلویزیون روی صحنه برد. نکته ویژه‌ای که درباره نمایش نامه های او وجود دارد، اقتباس این هنرمند از داستان‌های ایرانی است.

2- خلق شخصیت‌هایی از دل تاریخ

تعداد زیادی از نقش‌هایی که علی نصیریان بازی کرده، نقش‌های مهم و ماندگاری بوده‌اند اما می‌توان شخصیت‌هایی را که او در آثار تاریخی خلق کرده است، در یک طرف و شخصیت‌های دیگر آثار او را در طرف دیگر قرار داد. علی نصیریان سال 62، با سریال «سربداران» که ماجرای قیام سربداران را روایت می‌کرد، در نقش «قاضی شارع» ظاهر شد که شروعی بسیار قوی را برای وی رقم زد.

او سال 66 بعد از این سریال، با شخصیت «ابوالفتح» در سریال «هزار دستان»، آن شروع خوب را ادامه داد. علی نصیریان در چندین سریال دیگر نیز بازی کرد تا این که سال 82 با سریال محبوب «روشن‌تر از خاموشی» به کارگردانی حسن فتحی، با نقش فیلسوف مشهور «میرداماد» موفقیت دیگری را در کارنامه خود رقم زد. بعد از این مجموعه، آخرین شخصیت تاریخی که علی نصیریان خلق کرد، به سال 87 و سریال «شیخ بهایی» برمی‌گردد. او در این مجموعه نقش کهن سالی شیخ بهایی را بازی می‌کرد.

3- کارنامه‌ای خالی از آثار بفروش

بسیاری از بازیگران حداقل یک فیلم بفروش و تجاری را که فقط برای فتح گیشه ساخته شده باشد در کارنامه خود دارند، اما علی نصیریان جزو بازیگران انگشت‌شماری است که از ابتدای فعالیتش تا همین امروز هرگز به بازی در آثار تجاری تن نداده است. علی نصیریان هنرمندی است که زاییده صحنه تئاتر است، او حتی در زمان پیش از انقلاب هم هرگز تسلیم سلیقه عامه نشد و در فیلم‌فارسی‌های آن دوران بازی نکرد.

این هنرمند با کوله‌باری از تجربه حضور در صحنه تئاتر، برای بازی در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی جلوی دوربین رفت و با درخشش این فیلم موفق شد جایگاه خود را در سینما تثبیت کند. کارنامه او نه تنها در سینما، بلکه در تلویزیون و حتی شبکه نمایش خانگی هم گواه این موضوع است که او همیشه در انتخاب‌هایش وسواس خاصی داشته و از جایگاه ویژه خود به خوبی مراقبت کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید