یک ذره مرموز با عمر بسیار کوتاه رصد شد

    کد خبر :478176
علم فیزیک

محققان برای نخستین بار یک هسته ماده حاوی دو پروتون و یک «کائون» را رصد کردند. کائون یک ذره با عمره کوتاه است و تصور می شود به درک نحوه شکل گیری ماده در جهان پس از انفجار بزرگ کمک کند.

دانشمندان برای نخستین بار نوع مرموزی از ماده را رصد کرده اند که حاوی ذراتی با عمر کوتاه است. این کشف احتمالا درک انسان از جهان را تغییر خواهد داد.

این ذره جدید، پنجره ای به ماهیت مواد را پس از انفجار بزرگ در جهان فراهم می کند.

محققان بین المللی در یک پژوهش جدید ماده ای جالب با یک هسته را رصد کردند که حاوی دو پرتون و تعدادی از ذرات به نام kaon بود.

kaon یکی از انواع ذره «مسون» (meson) است. «مسون» ها ذراتی با عمر کوتاه هستند که نیرو بین پروتون و نوترون ها را خنثی می کنند. همچنینkaon از یک جفت «کوارک- آنتی کوارک» تشکیل شده است.

چند دهه قبل «هیدکی یوکاوا» دانشمند ژاپنی وجود meson را مطرح کرد. اما ماهیت فرار آنها سبب شد رصد ذرات Kaonها یا K meson سخت شود.

به گزارش مهر ،به هرحال محققان گروه بین اللملی J-PARC E15 Collaboration سعی کردند این ذرات را در هسته ماده و همراه نوترون و پروتون ها رصد کنند.

آنها برای این منظور از «هلیوم-۳» استفاه کردند که حاوی دو پروتون و یک نوترون است. در مرحله بعد محققان به شکستن نوترون از میزان انرژی kaon کاستند.

آنها kaon را جایگزین نوترون کردند که پیوند محکمی با هسته به وجود آورد. هسته حاصل از این فرایندحاوی دو پروتون و یک kaon بود.

با کمک این کشف می توان وجود ماده پس از به وجود آمدن جهان را توضیح داد.

«ماساهیکو ایواساکی» محقق ارشد این گروه می گوید: نکته مهم درباره این تحقیق آن است که نشان دادیم مسون ها در هسته ماده وجود دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید