انتقادهای تند نماینده آمریکا از ایران

    کد خبر :45969

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه با طرح این اتهام که ایران به طور مکرر قطعنامه 2231 را نقض کرده، گفت: شورای امنیت حتی کوچک ترین گامی در پاسخ به این موضوع بر نداشته است.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، هیلی افزود: ما باید به ایران نشان دهیم که تمسخر آشکار قطعنامه های سازمان ملل را تحمل نمی کنیم.

وی با ادعای اینکه گزارش دبیر کل سازمان ملل بیانگر نقض قطعنامه 2231شورای امنیت از جانب ایران است، گفت: حال سوال این است که شورا در این رابطه چه اقدامی صورت خواهد داد؟

نماینده آمریکا با تاکید بر اینکه دولت این کشور همچنان مشغول بررسی توافق هسته ای است، مدعی شد: ما تا زمان پایان این فرآیند به تعهدات خود پایبند خواهیم بود و از ایران هم چنین توقعی داریم.

هیلی در شرایطی از پایبندی واشنگتن به تعهدات خود صحبت می کند که به گفته «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان، آمریکا تاکنون هم از متن برجام و هم از روح این توافق سرپیچی کرده است.

در گزارش «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل که روز پنجشنبه به شورای امنیت ارائه شد، برخلاف ادعای نماینده آمریکا، تاکید شده که تاکنون هیچ گزارشی از تامین، انتقال، فروش یا صادرات اقلام هسته ای یا با کاربرد دوگانه، مواد، تجهیزات، کالا یا فناوری به ایران در تناقض با قطعنامه 2231 به دبیرخانه این سازمان ارائه نشده است.

گوترش با این حال در این گزارش از ایران خواسته است که با توجه به عدم اتفاق نظر اعضای شورای امنیت در خصوص آزمایش های موشکی بالستیک ایران، تهران از چنین آزمایش هایی که «به طور بالقوه امکان افزایش تنش ها را دارند» خودداری کند.

قطعنامه 2231 شورای امنیت که پیرو برجام به تصویب رسید و تمامی قطعنامه های ضد ایرانی پیشین را لغو کرد، هیچ منعی برای آزمایش های موشکی در نظر نگرفته است.
وزارت امور خارجه کشورمان در همین خصوص پیشتر تاکید کرده بود که آزمایش های موشکی ایران هیچ مغایرتی با برجام و قطعنامه شورای امنیت ندارد.

بهرام قاسمی سخنگوی این وزارتخانه گفته بود: سیاست دفاعی مشروع ایران منطبق بر حقوق و مقررات بین المللی بوده و تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید