ادامه معامله تسلیحاتی انگلیس با سعودی‌ها حتی بعد از قتل جمال خاشقچی

    کد خبر :458654

یک روزنامه انگلیسی با اشاره به سفر هیئتی از این کشور به عربستان سعودی، نوشت که لندن در شرایطی که قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی را محکوم کرده است، همچنان در پی معامله تسلیحاتی با ریاض است.

با وجود انتقادها از عربستان و معاملات تسلیحاتی با این کشور پس از قتل «جمال خاشقچی»، انگلیس همچنان تلاش می‌کند تا به این نوع معامله با عربستان سعودی ادامه دهد.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت امروز چهارشنبه با انتشار این خبر نوشت که در حالی دولت انگلیس خواستار پاسخگویی درباره ماجرای قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی است که مقامات مسئول در زمینه بازرگانی تسلیحات، همچنان به ملاقات با شرکای سعودی خود ادامه دادند.

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ نهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما دیگر زنده از این ساختمان خارج نشد. درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است.

بر اساس اطلاعاتی که روزنامه «میرور» آن را درخواست کرده است، یک هیئت از سازمان امنیت و دفاع که نهادی در زمینه تجارت جهانی به منظور صادرات تسلیحات شرکت‌های انگلیسی است، روزهای ۱۲ و ۲۲ اکتبر (۲۰ و ۳۰ مهرماه) به ریاض سفر کرده است. دیگر نکته جالب این است که این سفرها همان روزهایی صورت گرفته‌اند که «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس جریان سخنرانی در پارلمان کشورش، قتل خاشقچی را به شدت محکوم کرده بود.

هانت همچنین سفر به عربستان را به همراه «لیام فاکس» وزیر بازرگانی انگلیس لغو کرد اما به این که با مقامات ریاض درباره معامله تسلیحاتی دیدار شده است، هیچ اشاره‌ای نکرد.

حتی پیش از قتل خاشقچی، دولت بریتانیا به دلیل جنگ یمن در زمینه معامله تسلیحاتی تحت فشار قرار داشت.

جنگ یمن از سال ۲۰۱۵ شروع شده است و دست‌کم ۱۰ هزار نفر از غیرنظامیان جان باخته‌اند که بیشتر آنها قربانی حملات هوایی هستند و حدود ۱۶ میلیون نفر هم با قحطی دست و پنجه نرم می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید