دادگاه آمریکایی حکم غارت برج بنیاد علوی را صادر کرد

    کد خبر :45846

یک هیئت منصفه در نیویورک حکم داده که دولت آمریکا می تواند یک ساختمان اداری در منطقه منهتن این شهر را از یک بنیاد غیرانتفاعی که متهم به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران است توقیف نماید.

به گزارش  بازتاب به نقل از رویترز، هیئت منصفه یکی از دادگاه های فدرال منهتن اعلام کرد، بنیاد علوی، مالک بخش عمده ای از یک برج اداری در خیابان پنجم نیویورک، می دانسته که شریکش و مالک بخش کوچکی از این ساختمان، یعنی شرکت آسا، برای دولت ایران کار می کرده و در پنهان کردن این واقعیت نقش داشته است.

اعضای این هیئت منصفه آمریکایی گفتند، دولت اثبات کرده که این ملک در در پولشویی نقش داشته است.

دولت آمریکا خواستار توقیف این برج 36 طبقه به نفع افرادی شده که در ارتباط با ادعاهای مربوط به حوادث بمبگذاری و سایر حملات، علیه دولت ایران از محاکم مختلف حکم خسارت گرفته اند. ارزش این برج به حدود یک میلیارد دلار می رسد.

جان کیم وکیل دولت آمریکا در منهتن گفت: «در این محکمه، راز ساختمان 650 خیابان پنجم برای همه افشا شد.»

جیمز برنارد، وکیل شاکیان گفت: «از سوی همه موکلانم اعلام می کنم که ما از این تصمیم بسیار خشنود هستیم و حکم امروز ابلاغ شده است.»

جان گلیسون، قاضی سابق فدرال و وکیل بنیاد علوی در این پرونده نیز گفت: «بنیاد علوی از حکم امروز و تصمیم دادگاه در پرونده های مرتبط ناامید شده و در حال بررسی گزینه های خود است.»

بنیاد علوی در سال 1973 با عنوان بنیاد پهلوی توسط محمد رضا شاه تاسیس شد. این بنیاد ماموریت خود را پیشبرد مطالعه فرهنگ ایرانی و اسلامی در آمریکا و همچنین تامین هزینه مدارس و کلینیک های رایگان معرفی کرده است. در سال 1989 بنیاد علوی وارد شراکت با بانک ملی ایران شد که بر اساس آن مالکیت این برج به طور مشترک به بنیاد علوی و این بانک دوتی ایرانی منتقل شد.

در این پرونده دادگاه به این مسئله رسیدگی کرد که آیا بعد از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران در سال 1995، بنیاد علوی می دانسته که شرکت آسا همچنان در مالکیت بانک ملی ایران است یا نه.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید