جدیدترین اخبار
8 تیر 1396 ساعت 06:25 اقتصادی کد خبر :45273

بنزین سوپر برای خودرو بهتر است یا معمولی؟

 

در دنیای خودروها این‌طور بیان می‌شود که عدد بالاتر نشان‌دهنده کیفیت بهتر است. به هر حال، قدرت اسب بخار بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتر با هر باک پر، خواسته همه رانندگان است و همین موارد باعث می‌شوند که حس کنیم، عدد اکتان بالاتر برابر با کارایی بیشتر است.

شرکت‌های سازنده بنزین هم این ذهنیت را دریافته و از هیچ تلاشی برای برآورده کردن این خواسته راننده‌ها دریغ نمی‌کنند. برچسب گذاری بنزین با اکتان ۸۷ به عنوان بنزین معمولی و بنزین با اکتان ۹۱ یا ۹۳ به عنوان بنزین سوپر تلاشی در جهت تقویت این طرز فکر است.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایران جیب، از آنجایی که بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی قیمت بالاتری دارد، این شرکت‌ها علاقمندند که افراد بیشتری را به پرداخت پول بیشتر به ازای کیفیت بهتر سوخت ترغیب کنند. اینجاست که فلسفه معنی عدد اکتان بنزین وارد کارزار می‌شود. در طی زمان طولانی به مردم قبولانده شده که سوخت با عدد اکتان بالا، تمیزتر و کامل‌تر می‌سوزد، و انرژی بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتری نسبت به بنزین با عدد اکتان معمولی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، زیرا این سوخت انرژی بیشتری در خود دارد. هیچ‌کدام از این اظهارنظرها صحیح نیستند، در حقیقت عدد اکتان بنزین هیچ ربطی به میزان قدرت آن ندارد، این عدد فقط بیان کننده این است که این سوخت قبل از اشتعال تا چه حد می‌تواند فشرده شود، هرچقدر عدد اکتان بالاتر باشد، احتمال اشتعال تحت فشار آن کمتر است.

ولی چرا همه می‌خواهند سوختی تولید کنند که اشتعال آن در موتور سخت‌تر باشد؟ برای فهمیدن نقش عدد اکتان و فشار احتراق در موتور، آشنایی با اصطلاحی به نام “knock” ضروری به نظر می‌رسد. وقتی که بنزین از طریق انژکتور به داخل سیلندر اسپری می‌شود و با اکسیژن ترکیب می‌شود، طراحان موتور انتظار دارند این سوخت به حالت گاز در آنجا بماند تا زمانی که شمع‌ها روشن شوند و باعث انفجار برای حرکت به سمت پایین پیستون برای ایجاد نیرو شوند. مدت زمان این انفجار بسیار حیاتی است، بنزینی که خیلی سریع مشتعل شود باعث ایجاد knock (ضربه) می‌شود که این عمل خروجی و کارایی موتور را کاهش می‌دهد و حتی در شرایط بد می‌تواند به موتور آسیب فیزیکی برساند.

در اکثر موتورها، به ندرت شاهد این نوع ضربه هستیم و این به این دلیل است که میزان تراکم (فشاری که مخلوط سوخت و هوا به سیلندر وارد می‌کند) به اندازه کافی پایین است و عدد اکتان بنزین‌های معمولی کافی و مطلوب است. قاطعانه می‌توان گفت هیچ سودی از استفاده از بنزین‌های سطح بالا در موتورهای استاندارد و خوب نصیب شما نخواهد شد، زیرا این موتورها قادر نیستند از این خاصیت ضربهٔ کمتر سود ببرند، اگرچه طرح‌های مدیریت موتور پیشرفته‌تر به ویژه مدل‌های به کار رفته در وسایل مجهز به تکنولوژی توربو شارژ و سوپر شارژ می‌توانند تراکم را تا حد بالایی انجام دهند، بنابراین به بنزین‌های با اکتان بالاتر برای جلوگیری از ایجاد ضربه نیازمندند.

تقریباً در دستورالعمل همه وسایل نقلیه عدد اکتان بهینه برای آن وسیله درج شده است. برخی از خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای از هشداری بر روی درب باک استفاده می‌کنند که بر روی آن نوشته شده «فقط از سوخت بدون سرب با کیفیت بالا استفاده کنید

به عنوان جمع‌بندی بار دیگر تاکید می‌کنیم که با استفاده از سوخت‌های با درجه اکتان بالا در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های معمولی طراحی و تنظیم شده هیچ تغییری در میزان قدرت یا کارایی موتور ایجاد نخواهد شد. تفکری هم که درباره تمیز کردن داخل موتور به واسطه استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا رایج است، اشتباه است. از سوی دیگر، استفاده از سوخت‌های با اکتان پایین، در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا طراحی شده است، ریسک آسیب به موتور را افزایش می‌دهد و به مرور زمان بر کارایی آن تأثیر منفی خواهد داشت.

دفعه بعد که کسی خواست فلسفه عدد اکتان سوخت را برای شما تشریح کند، می‌توانید برای او تأثیر عدد اکتان را به طور کامل شرح دهید، یا اینکه سری تکان بدهید، لبخندی بزنید، پول سوخت را بپردازید و حرکت کنید!

Ad

روی خط خبر

  • سازمان جهانی بهداشت: دولت‌ها ماسک را اجباری کنند
  • پاسخ بانک مرکزی به ابهامات هدفگذاری تورم
  • پروازهای عبوری از آسمان ایران به روزی ۴۰۰ سورتی می رسد
  • نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر ۶۳۰۰۰ ریال تعیین شد
  • مراسم قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده محصولات ایران خودرو
  • وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در اولین روز اجرای طرح ترافیک
  • اعلام نتیجه قرعه‌کشی ایران خودرو ساعت ۱۳ امروز
  • ثبت‌نام دکتری بدون آزمون دانشگاه شهید بهشتی آغاز شد
  • سالن‌های سینما از24 خرداد فعالیت خود را آغاز می‌کنند
  • بولسونارو سازمان بهداشت جهانی را تهدید کرد
  • ثبت‌نام نوآموزان دوره پیش‌دبستانی همزمان با پایه اول ابتدایی
  • قیمت تمام شده خودرو بیش از فرمول پیشنهادی شورای رقابت است
  • اتمام قرعه‌کشی محصولات ایران خودرو / جدول اعلام
  • بستری شدن ۶۰ بیمار مشکوک به کرونا در مازندران طی 24 ساعت
  • آیا مجلس یازدهم به دنبال برکناری رئیس‌جمهور است؟
  • ابلاغیه رئیسی برای علنی برگزار شدن دادگاه‌ متهمان سیاسی / حضور هیات ‌منصفه الزامی شد
  • شورای نگهبان دوباره به طرح ساماندهی خودرو ایراد گرفت
  • توضیحات غریب‌آبادی درباره گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی / تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی ایران
  • طرح مجلس برای واگذاری سهام عدالت به مشمولان جدید
  • اقدام کم سابقه آمریکا در خصوص تحریم‌های بانکی ایران
  • آمریکا پیش نویس تمدید تحریم ایران را در اختیار روسیه قرار داد
  • بورس ۲۶ هزار و ۸۲۶ واحد رشد کرد/ شاخص به یک میلیون و ۵۵ هزار رسید
  • چرخش گردونه خودروسازان برای متقاضیان خودرو
  • جدیدترین تصاویر از سریال تاریخی جشن سربرون
  • زالی: امتحانات حضوری پایه نهم لغو شود
  • جزئیات بازپس‌گیری هپکو؛ هپکو به دولت باز می گردد؟
  • قیمت جهانی نفت امروز ۹۹/۰۳/۱۷|طوفان در خلیج مکزیک نفت را گران کرد
  • طرح متری مسکن در بورس کالا با جدیت دنبال شود
  • جامساز: بستر‌های اقتصادی کاهش تورم آماده نیست/ هدف‌گذاری نرخ تورم از سوی بانک مرکزی محقق نمی‌شود
  • خرید ۶۰۰ هزار مسکن مهر توسط یک دلال!
  • Ad