جدیدترین اخبار
8 تیر 1396 ساعت 06:25 اقتصادی کد خبر :45273

بنزین سوپر برای خودرو بهتر است یا معمولی؟

 

در دنیای خودروها این‌طور بیان می‌شود که عدد بالاتر نشان‌دهنده کیفیت بهتر است. به هر حال، قدرت اسب بخار بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتر با هر باک پر، خواسته همه رانندگان است و همین موارد باعث می‌شوند که حس کنیم، عدد اکتان بالاتر برابر با کارایی بیشتر است.

شرکت‌های سازنده بنزین هم این ذهنیت را دریافته و از هیچ تلاشی برای برآورده کردن این خواسته راننده‌ها دریغ نمی‌کنند. برچسب گذاری بنزین با اکتان ۸۷ به عنوان بنزین معمولی و بنزین با اکتان ۹۱ یا ۹۳ به عنوان بنزین سوپر تلاشی در جهت تقویت این طرز فکر است.

به گزارش  بازتاب به نقل از ایران جیب، از آنجایی که بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی قیمت بالاتری دارد، این شرکت‌ها علاقمندند که افراد بیشتری را به پرداخت پول بیشتر به ازای کیفیت بهتر سوخت ترغیب کنند. اینجاست که فلسفه معنی عدد اکتان بنزین وارد کارزار می‌شود. در طی زمان طولانی به مردم قبولانده شده که سوخت با عدد اکتان بالا، تمیزتر و کامل‌تر می‌سوزد، و انرژی بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتری نسبت به بنزین با عدد اکتان معمولی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، زیرا این سوخت انرژی بیشتری در خود دارد. هیچ‌کدام از این اظهارنظرها صحیح نیستند، در حقیقت عدد اکتان بنزین هیچ ربطی به میزان قدرت آن ندارد، این عدد فقط بیان کننده این است که این سوخت قبل از اشتعال تا چه حد می‌تواند فشرده شود، هرچقدر عدد اکتان بالاتر باشد، احتمال اشتعال تحت فشار آن کمتر است.

ولی چرا همه می‌خواهند سوختی تولید کنند که اشتعال آن در موتور سخت‌تر باشد؟ برای فهمیدن نقش عدد اکتان و فشار احتراق در موتور، آشنایی با اصطلاحی به نام “knock” ضروری به نظر می‌رسد. وقتی که بنزین از طریق انژکتور به داخل سیلندر اسپری می‌شود و با اکسیژن ترکیب می‌شود، طراحان موتور انتظار دارند این سوخت به حالت گاز در آنجا بماند تا زمانی که شمع‌ها روشن شوند و باعث انفجار برای حرکت به سمت پایین پیستون برای ایجاد نیرو شوند. مدت زمان این انفجار بسیار حیاتی است، بنزینی که خیلی سریع مشتعل شود باعث ایجاد knock (ضربه) می‌شود که این عمل خروجی و کارایی موتور را کاهش می‌دهد و حتی در شرایط بد می‌تواند به موتور آسیب فیزیکی برساند.

در اکثر موتورها، به ندرت شاهد این نوع ضربه هستیم و این به این دلیل است که میزان تراکم (فشاری که مخلوط سوخت و هوا به سیلندر وارد می‌کند) به اندازه کافی پایین است و عدد اکتان بنزین‌های معمولی کافی و مطلوب است. قاطعانه می‌توان گفت هیچ سودی از استفاده از بنزین‌های سطح بالا در موتورهای استاندارد و خوب نصیب شما نخواهد شد، زیرا این موتورها قادر نیستند از این خاصیت ضربهٔ کمتر سود ببرند، اگرچه طرح‌های مدیریت موتور پیشرفته‌تر به ویژه مدل‌های به کار رفته در وسایل مجهز به تکنولوژی توربو شارژ و سوپر شارژ می‌توانند تراکم را تا حد بالایی انجام دهند، بنابراین به بنزین‌های با اکتان بالاتر برای جلوگیری از ایجاد ضربه نیازمندند.

تقریباً در دستورالعمل همه وسایل نقلیه عدد اکتان بهینه برای آن وسیله درج شده است. برخی از خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای از هشداری بر روی درب باک استفاده می‌کنند که بر روی آن نوشته شده «فقط از سوخت بدون سرب با کیفیت بالا استفاده کنید

به عنوان جمع‌بندی بار دیگر تاکید می‌کنیم که با استفاده از سوخت‌های با درجه اکتان بالا در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های معمولی طراحی و تنظیم شده هیچ تغییری در میزان قدرت یا کارایی موتور ایجاد نخواهد شد. تفکری هم که درباره تمیز کردن داخل موتور به واسطه استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا رایج است، اشتباه است. از سوی دیگر، استفاده از سوخت‌های با اکتان پایین، در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا طراحی شده است، ریسک آسیب به موتور را افزایش می‌دهد و به مرور زمان بر کارایی آن تأثیر منفی خواهد داشت.

دفعه بعد که کسی خواست فلسفه عدد اکتان سوخت را برای شما تشریح کند، می‌توانید برای او تأثیر عدد اکتان را به طور کامل شرح دهید، یا اینکه سری تکان بدهید، لبخندی بزنید، پول سوخت را بپردازید و حرکت کنید!

Ad
Ad

روی خط خبر

  • پرداخت تسهیلات به مستاجران در دستور کار قرار گرفت
  • دیدبان حقوق بشر: آمریکا فوراً برای کاهش تحریم‌های ایران اقدام کند
  • موافقت رهبر انقلاب با برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی
  • اتحاد جهانی برای نجات طلای سیاه
  • سفیر چین خطاب به جهانپور: با هم می جنگیم
  • ربیعی: چشم ‎اندازی برای شکست کرونا در کوتاه‎ مدت نیست
  • دستور داده‌اند قرنطینه را بشکنیم!
  • افراد بدون درآمد ثابت کارت اعتباری ۲ میلیونی می‌گیرند
  • شمار جان‌باختگان الکل در فارس به ۹۰ نفر رسید
  • واکنش سازمان قضائی به ادعایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی
  • hrsACE2؛ کشف دارویی احتمالی کرونا توسط دانشمندان کانادا
  • ویروس کرونا ۷ روز در سطح خارجی ماسک می‌ماند
  • ابلاغیه جدید به تاکسی‌ها: فقط دو مسافر در صندلی عقب سوار شوند
  • روزنامه جوان: «من و تو» چطور با «پایتخت» هماهنگ بود؟
  • مرحله دوم بسته معیشتی آخر فروردین پرداخت می‌شود
  • آذری جهرمی: فیلترینگ به کیفیت اینترنت ضربه زده است
  • افزایش حقوق بازنشسته‌ها به ۳۰ درصد رسید
  • محیط کار امن در ایران خودرو برای تولید فراهم است
  • اختصاص اعتبار یک میلیون تومانی به خانواده‎های یارانه‎بگیر
  • حمله موشکی به یک شرکت نفتی آمریکایی در عراق
  • ماجرای تردد خودرو‌های با پلاک‌های غیربومی در تهران
  • ببر هم کرونا گرفت
  • کابوس ترامپ در ایالت ویسکانسین
  • شرطِ نوبخت برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • هزینه‌های ارزش افزوده چه زمانی به مشترکان برمی‌گردد؟
  • چگونه در محیط کار از کرونا در امان بمانیم؟(فیلم)
  • قربانیان کرونا در آمریکا به بیش از ۹۰۰۰ تن رسید
  • وزارت علوم: الزامی به حضور فیزیکی دانشجویان در دانشگاه‌ها نیست
  • ادعای جدید درباره منشأ کرونا؛ پای یک زن در میان است!
  • نخست‎وزیر انگلیس به علت کرونا به بیمارستان منتقل شد
  • Ad