جدیدترین اخبار
7 تیر 1396 ساعت 16:33 اقتصادی کد خبر :45047

نرخ حمل‎ونقل دریایی نامتناسب با هزینه‎ها و کمتر از حد معمول است

دبیرکل اتحادیه مالکان کشتی ایران با اعلام اینکه نرخ حمل‎ونقل دریایی نامتناسب با هزینه ها و کمتر از حد معمول است، گفت:در چند سال اخیر هزینه تمام شده حمل کالا در کلیه مبادی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر پس از افزایش بهای سوخت به شدت بالا رفته است.

به گزارش  خبرگزاری تسنیم، علی شریفی دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی ایران در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران که در گفتگویی مدعی شده بود ” مالکان کشتی و کشتیرانی‌هایی که در مسیر بندر ایران و بنادر قطر فعالیت می‌کنند با افزودن بر هزینه حمل وکالا به این امیرنشین از شرایط جدید این کشور در منطقه سوء استفاده کرده و نرخ حمل کالا به قطر را چهار برابر کرده اند”، اعلام می دارد که قبل ازبروز مناقشات اخیر در منطقه اصولاً باری بین بنادر ایران و قطر جا به جا نمی شده و اگر هم مراوده تجاری بوده مربوط به بارهای خاص بوده و نه محموله های فعلی که مایحتاج روزمره مردم قطر است . پس بهتر است پرسیده شود ادعای مطرح شده براساس چه مستنداتی است؟

وی گفت: تا قبلی از راه افتادن بازار قطر، کانتینرهای یخچالی یا تریلرهای یخچال دار و یا کانتینرهای خشک بیشتر در مسیر بنادر استان هرمزگان به بنادر امارات جا بجا می شده‌اند که مسافتی به مراتب کمتر از قطر دارند. به طور مثال مسافت ما بین بندرعباس به شارجه در حدود 130 مایل و بندرعباس به قطر در حدود 320 مایل است. مضافاً بر اینکه در مسیر قطر به دلیل حمل تریلرهای یخچال دار، شناورها می بایست در بندر منتظر بازگشت خالی آنها بمانند که مستلزم پهلوگیری چندین روزه آنها در قطر است. حال چگونه است که ادعای سوء استفاده مالکان کشتی و افزایش 4 برابری هزینه حمل کالا می شود، جای سؤال و بررسی دارد.

علی شریفی یادآور شد: در چند سال اخیر هزینه تمام شده حمل کالا در کلیه مبادی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر پس از افزایش بهای سوخت که متأسفانه شامل همه شناورهای تجاری حتی کوچک هم شده است، به شدت بالا رفته در حالیکه نرح حمل کالا حتی افت هم داشته و باعث شده مالکان کشتی و شرکت‌های کشتیرانی ایرانی نتوانند تراز مالی خودشان را متعادل نگاه دارند و کلیه فعالیت‌ها و پیگیری های اتحادیه برای منطقی کردن قیمت سوخت و همخوانی آن با شرایط بازار حمل و نقل منطقه به جایی نرسیده است.

وی افزود: لازم به توضیح است که شرایط بحرانی منطقه و وخیم تر شدن روابط قطر با دیگر همسایگانش خود به خود میزان ریسک همه فعالیت‌های اقتصادی و از جمله تجارت و حمل و نقل را هم افزایش داده و طبق معمول چنین وضعیتی بدون آن که کسی دخالتی در آن داشته باشد موجب بالا رفتن قیمت کالاهای صادراتی می‌شود. خود ریاست محترم کمیسیون کشاورزی اتاق ایران نیز متوجه هست که هم اکنون قیمت تمام شده کالاهای صادراتی به قطر نه به خاطر افزایش هزینه حمل بلکه تحت تأثیر بالا رفتن ریسک منطقه افزایش چشمگیری یافته و در مواردی موجب متوقف شدن صادرات و حذف برخی کالاها از سبد مصرفی شهروندان قطری شده است و هیچ یک از این تغییرات را نمی شود به عنوان سوء استفاده بازرگانان یا خدمت دهندگان تجارت منطقه ای به شمار آورد. طبیعی است که به محض برگشت صلح و آرامش به روابط کشورهای درگیر در منطقه هم قیمت ها و هم بازار عرضه و تقاضای کالاها نیز به وضعیت عادی باز خواهد گشت.

دبیر کل اتحادیه کشتی ایران با اظهار تأسف از طرح شدن بیانات رنجور کننده‌ای راجع به نقش مالکان کشتی و شرکت‌های کشتیرانی در افزایش هزینه حمل کالا به قطر اعلام آمادگی می‌کند که در جریان یک مصاحبه مشترک مطبوعاتی موضوع را مورد بررسی قرار دهد تا واقعیت ماجرا بر همگان روشن شده و سهم هر یک از مؤسسات و نهادهای درگیر در کار اقتصاد و بازار کالاها و حمل و نقل دریایی منطقه با وضوع بیشتری معین گردد.

Ad
Ad

روی خط خبر

  • اعلام افزایش کرایه مترو و اتوبوس در سال ۹۹
  • جهانگیری: تصور عبور از شرایط فعلی بدون هزینه غیرممکن است
  • طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور
  • ایران خودرو: 7 محصول جدید درسال جهش تولید روانه بازار می شود (عکس)
  • رئیس نظام پزشکی: بعد از ۲۰ روز متوجه کرونا شدیم
  • نگاهی به محصول جدید سایپا؛ شاهین ایرانی کی به پرواز در می‌آید؟
  • چند انتقاد جدی به سریال پایتخت ۶
  • بهبودیافتگان کرونا تا چند روز ناقل بیماری هستند؟
  • سامانه شبکه اجتماعی شاد، از چگونگی ورود دانش آموزان تا چند ابهام مهم
  • بازگشت ترافیک به تهران؛ قرنطینه شکسته شد! (فیلم)
  • متهم اصلی شلوغی امروز سطح شهر تهران
  • محققان: عارضه چشم صورتی نشانه ویروس کروناست
  • اقدام عجیب بانک سپه در روزهای شیوع کرونا
  • تغییر در قانون چک؛ صدور در وجه حامل و پشت‌نویسی ممنوع
  • مشاهده علائم شدید کووید-۱۹ در جوانان
  • عباس عبدی: عوارض اقتصادی قرنطینه را می‌پذیرید؟
  • تغییر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی
  • ارائه اینترنت پرسرعت خانگی به‌زودی در تهران
  • هجوم به بوته‌های گون کردستان برای پیشگیری از کرونا!
  • ترامپ بازرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا را اخراج کرد
  • شمارش معکوس تا تعیین حداقل مزد کارگران آغاز شد
  • شروع پرقدرت شاخص بورس در نخستین روز هفته
  • مراقب سهمیه ۳۶۰ لیتر بنزین باشید
  • روایت محمود صادقی از قرنطینه نشدن قم و نقش روحانی
  • “محمدعلی نجفی قرنطینه است و دیابت و سرطان دارد”
  • شناسایی ۴۰ داروی بالقوه برای درمان کرونا
  • بزرگ‌ترین مداخله تاریخ بازار نفت در راه است
  • جزئیات پویش طرح غربالگری کرونا در تهران
  • تعرفه واردات در سال جدید
  • رئیس بانک جهانی: «رکود بزرگ جهانی» در راه است
  • Ad