معرفی پیشگامان طرح ضدخاموشی

    کد خبر :44624

 

عبور مصرف برق از خط قرمز موجب شد تا در سال جاری نیز در راستای پاسخگویی به پیک مصرف تابستانه مشوق‌های همکاری با مشترکان صنعتی و کشاورزی در دستور کار قرار گیرد، در این خصوص آمار اعلام شده از سوی شرکت توانیر حکایت از نهایی شدن همکاری با 2500 واحد صنعتی برای استفاده از طرح‌های تشویقی برقی دارد.

اوج مصرف برق اوایل تیرماه از مرز 50 هزار مگاوات گذشت، روند طی شده در مصرف برق در حالی صورت گرفته که به گفته مسوولان شرکت توانیر سال گذشته چنین رقمی در نیمه‌های تیر ماه رخ داده بود و حال با عبور از خط قرمز نگرانی پاسخگویی به پیک مصرف برق در کشور به وجود آمده است. به گزارش دنیای اقتصاد ، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که در صورت عدم صرفه‌جویی احتمال وقوع خاموشی‌های بدون برنامه‌ریزی در کشور وجود خواهد داشت. بر اساس گزارش وزارت نیرو پیک مصرف برق سه‌شنبه 30 خرداد ماه با ثبت عدد 50 هزار و 90 مگاوات شکسته شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 4 هزار و 685 مگاوات افزایش داشته است. تقریبا 5/ 34 درصد از برق کشور در بخش خانگی، 32 درصد در بخش صنعت و 17 درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و مابقی مربوط به بخش تجاری و خدمات عمومی است.

اجرای طرح‌های تشویقی همه سال از نیمه خرداد ماه به‌صورت رسمی در کشور آغاز می‌شود و تا 15 شهریور ماه ادامه دارد، البته تنها در یک مورد، طول دوره همکاری برای مشترکان اداری و دیماندی، از ابتدای خرداد تا پایان شهریور ماه تعریف شده است. ضوابط اجرایی برنامه‌های پاسخگویی بار برای کاهش پیک براى سال جارى در برگیرنده «سه گروه صنایع، کشاورزى و اداری و سایر» مى‌شود. این نکته را نیز باید برای طرح‌های تشویقی مدنظر قرار داد که این طرح‌ها که به‌صورت هدفمند تدوین شده دربرگیرنده تمام مشترکان به جز مشترکان خانگی و روشنایی معابر مى‌شود. در این خصوص و در راستای اجراى اقدامات مدیریت مصرف در زمان اوج بار، جهت همکاری صنایع در برنامه کاهش قطع بار سه ضابطه در نظر گرفته شده است که می‌توان به «جابه‌جایی تعطیلات هفتگی از روز جمعه به یکی از روزهای میانی هفته، کاهش بار ساعات اوج به مدت 5 روز مستمرکاری و کاهش 24 ساعته بار (انجام تعمیرات و تعطیلات سالانه) به مدت حداقل 5 روز مستمر کاری در محدوده زمانی» اشاره کرد.

درخصوص جابه‌جایی تعطیلات هفتگی که از آن مى‌توان به‌عنوان یکى از روش‌هاى کاهش بار مصرف یاد کرد نیز در برنامه‌ریزى صورت گرفته پیش‌بینى شده که صنایع جابه‌جایی تعطیلات هفتگی را با هماهنگی قبلی با شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع صورت دهند و درخصوص جابه‌جایى تعطیلات هفتگی از روز جمعه به روزهای مشابه میانی هفته (شنبه تا چهارشنبه) این امکان پیش‌بینى شده تا صنایع به‌صورت داوطلبانه اقدامات لازم را صورت دهند. در کنار صنایع و براساس ضوابط اجرایی برنامه‌های پاسخگویی بار جهت کاهش پیک مصرف مواردى نیز براى بخش کشاورزى در نظر گرفته شده است که در این خصوص مى‌توان به طول دوره همکاری از 15 خرداد تا 15 شهریور اشاره کرد. از سوى دیگر در صورت همکاری در مرداد ماه 20 درصد به پاداش همکاری افزوده خواهد شد. همچنین در مناطق دارای تعرفه غیرگرمسیر حداکثر مقدار انرژی مصرفی مجاز در زمان اوج بار 150 کیلووات ساعت پیش‌بینى شده است.

در بخش کشاورزی نیز برنامه ویژه‌ای برای کاهش بار مصرفی در نظر گرفته شده است که براساس آن کشاورزان می‌توانند از طریق هماهنگی با شرکت‌های توزیع برق استان خود، در 4 ساعت پیک مصرف، موتور آب را خاموش کنند که در این صورت می‌توانند از 20 ساعت برق رایگان در سایر اوقات شبانه‌روز استفاده کنند. در برنامه کاهش بار برنامه‌ریزی شده اداری و سایر مصارف نیز، مشترکان دیماندی و اداری با کاهش حداقل 10 درصدی مصرف برق مشمول دریافت پاداش همکاری می‌شوند. برنامه‌ریزى صورت گرفته حداقل بازه قابل قبول همکاری طی دوره زمانی اجرای طرح حداقل 5 روز کاری متوالی است. علاوه بر بخش صنعت و کشاورزى شرکت توانیر مواردى را در راستاى کاهش بار اداری و سایر مصارف پیش‌بینى کرده که در این خصوص مى‌توان به طول دوره همکاری از ابتدای خرداد ماه تا انتهای شهریور ماه اشاره کرد.از سوى دیگر براى این گروه نیز حداقل بازه قابل قبول همکاری طی دوره زمانی اجرای طرح حداقل 5 روز کاری متوالی است.

همکاری صنایع برای عبور از پیک

در این خصوص علیرضا احمدی یزدی با بیان اینکه مشترکان برای اعلام همکاری در راستای کاهش مصرف برق در ساعت‌های اوج، باید دو هفته زودتر با شرکت‌های برق منطقه خود هماهنگی کنند، برنامه‌های تشویق‌محور برق که در جهت کاهش اوج مصرف شکل گرفته است، از اواسط خرداد ماه آغاز و در شهریور ماه پایان می‌یابد.معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر خاطرنشان کرد: تاکنون نزدیک به 2500 واحد صنعتی برای مشارکت در طرح‌های تشویق‌محور ذخیره عملیاتی، تعطیلات و تعمیرات و مولدهای خود تامین، با شرکت‌های زیرمجموعه توانیر قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند. احمدی یزدی تصریح کرد: براین اساس تاکنون 740 واحد صنعتی به ظرفیت دیماندی 460 مگاوات برای همکاری در برنامه ذخیره عملیاتی با شرکت‌های توزیع قرارداد همکاری منعقد کرده‌اند.وی ادامه داد: همچنین در قالب این طرح 111 صنعت بزرگ نیز با ظرفیت دیماندی 827 مگاوات با شرکت‌های برق منطقه‌ای قرارداد همکاری بسته‌اند. معاون دفتر مدیریت مصرف توانیر درخصوص آخرین آمار همکاری صنایع با صنعت برق در طرح تعطیلات و تعمیرات نیز گفت: تاکنون 1501 واحد صنعتی با ظرفیت دیماندی 702 مگاوات با شرکت‌های توزیع و 112 واحد صنعتی بزرگ نیز با ظرفیت دیماندی 1608 مگاوات با شرکت‌های برق منطقه‌ای قرارداد همکاری صورت داده‌اند.

احمدی یزدی با تاکید بر اینکه این آمار هر هفته به‌روز می‌شود، گفت: تاکنون به بیش از 2500 مگاوات ظرفیت همکاری دست یافته‌ایم و البته با توجه به اینکه همچنان تا پایان اجرای طرح‌های تشویق‌محور برق زمان زیادی باقی مانده است، انتظار داریم این رقم افزایش بسیاری داشته باشد. وی افزود: با توجه به اینکه صنایع بالای 7 مگاوات جزو مشترکان شرکت‌های برق منطقه‌ای محسوب می‌شوند، در اجرای طرح‌های تشویق‌محور برق نیز همین تقسیم‌بندی رعایت شده و مشترکان صنعتی که ظرفیت برق مصرفی آنها (دیماند) کمتر از 7 مگاوات است با شرکت‌های توزیع و مشترکانی که بالاتر از آن مصرف دارند با شرکت‌های برق منطقه‌ای همکاری می‌کنند. منظور از دیماند مقدار قدرتی است که از اداره برق خریداری شده است و تجهیزات نصب شده حداکثر این مقدار توان الکتریکی را می‌توانند به مصرف‌کننده ارائه دهند. خاطرنشان می‌سازد که آمار ذکر شده در این خبر بدون احتساب مشترکان همکار در بخش مولدهای خود تامین، مشترکان کشاورزی، اداری و… اعلام شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید