در گاوصندوق‌ها باز می‌ماند؟

    کد خبر :383062

سنگینی سمت عرضه در بازارهای ارز و سکه ایران بر دوش دلالان و محتکران زیاد شده است. روز دوشنبه، روز عجیبی در بازار بود، اما سه‌شنبه از آن هم جالب توجه‌تر بود

به گزارش بازتاب به نقل از اعتماد، روز گذشته، روند «افت» دوشنبه تبدیل به «سقوط» شد تا دیگر بازارها از جمله بازار خودرو و حتی کالاهای مصرفی نیز از این روند تاثیر بگیرند.

روند شتابان سقوط قیمت‌ها که ناشی از ورود ارزهای خانگی و احتکاری در بازار است، این سوال را مطرح می‌کند که آیا در گاوصندوق‌هایی که باز شده‌اند، برای فروش باز می‌ماند؟

به نظر می‌رسد که اگر بازارساز بتواند مدیریت اخیر را تداوم بخشد و ریسک سوداگری در بازار بالا بماند، باید حتی در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها در سطح منطقی بود. تحولات دیپلماتیک به خصوص احتمال تصویب FATF در مجلس از مهم‌ترین عوامل بازارساز روزها و هفته‌های پیش‌رو خواهد بود.

هشدار برای «کف‌گیری»

روند افتی که دوشنبه شکل گرفته بود، سه‌شنبه با شیب تندتر ادامه مسیر داد. دوشنبه با توجه به معامله‌گران به اقدامات اخیر بانک مرکزی برای بازارسازی از جمله تعیین تکلیف ارزهای خدماتی و همچنین تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله تاکید چندباره اروپا بر حفظ برجام و البته عدم کشش بازار برای قیمت‌های بالاتر، در گاوصندوق‌ها باز شد. این روند سه‌شنبه تشدید شد. دلار، یورو، پوند و تقریبا تمام ارزها، روز گذشته بخش قابل توجهی از ارزش خود را از دست دادند. این روند، بازار سکه را نیز متاثر کرد. با افت چندهزار تومانی قیمت ارزها، سکه‌های امامی و بهار آزادی هم طی مدتی محدود حدود یک‌ میلیون تومان از ارزش خود را از دست داده‌اند. وضعیت به گونه‌ای است که روز گذشته، نادر بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر از افزایش عرضه سکه و طلای آب شده از سوی مردم در بازار خبر داد و گفت: از روز دوشنبه سکه‌های دپو شده به بازار سرازیر شده است اما خرید بسیار کم انجام می‌شود و مشتری ندارد.

در بازارهای ارز و طلای تهران و همین طور دیگر شهرهای ایران، تجمع فروشندگان در دو روز گذشته آشکار بوده است. اگر این روند ادامه پیدا کند، سیاستگذار باید برای تثبیت بازار روی قیمت‌های تازه کشف شده، تلاش کند تا دوباره شاهد فعالیت نوسان‌گیران نباشیم، به ویژه از این‌رو که قیمت‌های پایین‌تر، همیشه و در هر بازاری، وسوسه خرید در کف قیمتی را ایجاد می‌کند.

در کنار عرضه و تقاضا که از مهم‌ترین عوامل بازارساز هستند، نرخ دلار در کشورهای همسایه نیز بر روند بازار داخلی موثر است. در دو روز گذشته نرخ‌های دلار در هرات افغانستان، سلیمانیه عراق و دوبی امارات رو به کاهش داشته و این امر لزوم کنترل جو روانی را در کنار بازارسازی داخلی نشان می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید