جامعه تحمل شوک افزایش قیمت بنزین را ندارد/ نمی توانیم هر وقت کم می آوریم، دست در جیب مردم کنیم

    کد خبر :357252

چندي است، زمزمه‌هاي لزوم افزايش بهای بنزين در كشور به گوش مي‌رسد و هر بار گروهي در اين باره صحبت مي‌كنند و به نظر مي‌رسد، اين سخنان تلاش‌هايي در راستاي ‌آماده ‌كردن اذهان عمومي براي افزايش قيمت بنزين باشد!

به گزارش تابناک؛ هرگاه کارشناسان دولتی به مشکل برمی خورند و دخلشان کفاف خرجشان را نمی دهد و به دنبال یک منبع مالی مطمئن برای تأمین بودجه طرح‌های خود هستند، به فکر گرفتن عوارض و کسب درآمد از محل فروش بنزین می‌افتند.

بنا بر این گزارش، پیش کشیدن موضوع افزایش بهای بنزین، نخستین بار از سوی یک عضو هیأت رئیسه مجلس و قبل از پایان سال 96 مطرح شد و هدایت الله خادمی در مصاحبه خود با تابناک اظهار داشت: زمزمه هایی در هیأت دولت برای افزایش قیمت سوخت به گوشش رسیده، ولی بعید است دولت این کار را انجام دهد!

خلاصه آنکه در آن زمان این خبر با واکنش خاصی روبه رو نشد، ولی چند وقت پیش، مصاحبه یک نماینده دیگر مجلس در خصوص این موضوع و حتی افشای برخی ماجراهای پشت پرده و تلاش دولت برای اجرای این خواسته، باعث شد تا بحث جدی تر شود.

هر چند برخی دیگر از نمایندگان مجلس، این موضوع را تکذیب کردند، دولت نه تنها آن را تکذیب نکرد، بلکه رئیس جمهور در گفت وگوی زنده خود به قیمت ارزان سوخت در ایران و قاچاق این سوخت به کشورهای همسایه اشاره و تلویحی بر گرانی بنزین در روزهای آتی تأیید کرد.

تجربه نشان داده است، هر زمان که دولت تصمیم به افزایش قیمت سوخت گرفته، از مدتها قبل زمینه سازی در این باره را شروع می کند و اخبار به صورت شنیده ها و شایعه در جامعه انعکاس پیدا می کند و پس از اینکه جامعه آمادگی لازم برای افزایش های جدید را پیدا کرد، قیمت را افزایش می دهند.

اما این بار موضوع قدری متفاوت تر است. بر پایه قانون بودجه سال 97 و برنامه پنجم توسعه، دولت مجاز به افزایش قیمت حامل های سوخت به صورت محدود و تا سقف 5 درصد در سال است و طبق همین قانون، دولت برای اینکه بتواند افزایش بیشتری انجام دهد، باید نظر مجلس را جلب و قانون بودجه را اصلاح کند.

این در حالی است که بیشتر نمایندگان مجلس با این موضوع مخالفند و انجام چنین کار را در اوضاع کنونی، بر خلاف منافع ملی و نظر مردم می دانند.

كوروش كرم‌پورحقيقي، دبير كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي، در این باره می گوید: در اين شرايط اقتصادي، مردم تحمل افزايش قيمت بنزين را ندارند.

دبير كميسيون انرژي همچنان از تصميم مجلس براي مخالفت با افزايش قيمت بنزين در لايحه بودجه سال 97 دفاع مي‌كند و بر اين باور است كه در آن مقطع، شرايط زندگي مردم به نحوي نبوده كه بتوانند افزايش بهاي بنزين را تحمل كنند. او درباره وضعیت كنوني اقتصادي مردم، همين نظر را دارد، اما تأكيد مي‌كند: اگر پيشنهاددهندگان لايحه‌اي به مجلس بياورند كه دلايل قانع‌كننده و كافي در آن بوده و پيشنهادشان در جهت تقويت نظام جمهوري اسلامي و رضايتمندي آحاد مردم باشد، بی گمان نظر خود را تغيير خواهم داد.

او تأكيد مي‌كند: تشخيص فعلي من اين است كه با هرگونه افزايش قيمت بنزين مخالفم، مگر اينكه همكاران من و مسئولان مربوطه، دلايلي بياورند كه نظر من را رد كنند. آنچه ما در مجلس راجع به آن تصميم مي‌گيريم، وحي منزل نيست. مجلس منعطف است و بر اساس نياز جامعه قوانين را تصويب مي‌كند و اگر قوانين به اصلاح نياز داشته باشند، حتما اصلاحات لازم انجام مي‌شود.

همچنین عبدالرضا مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، با انتقاد از اینکه تصمیم های بودجه ای و اقتصادی با تصمیم و موقعیت های سیاسی آمیخته شده است، گفت: متأسفانه اقتصاد و بودجه کشور سیاسی است؛ به دلایلی مانند انتخابات در یک مقطع زمانی، افزایش قیمت حامل های انرژی صورت نگرفت، ولی اینکه بعد از انتخابات افزایش قیمت ها جبرانی لحاظ شود، به طور طبیعی مردم این موضوع را می فهمند و واکنش نشان می دهند.

مصری در ادامه با اشاره به تجربه افزایش قیمت حامل های انرژی در گذشته، تصریح کرد: باید توجه داشت، پول مابه التفاوت رشد نرخ حامل های انرژی در آن سالی که قیمت حامل های انرژی افزایش قابل توجهی یافت، از دو ماه قبل به حساب مردم واریز و به مردم این اطمینان داده شد، پول این افزایش قیمت به مردم پرداخت می شود، ولی باز در آن شبی که قیمت بنزین افزایش یافت، برخی از جایگاه های سوخت آتش زده شد.

نماینده کرمانشاه افزود: باید به میزان شوک پذیری جامعه توجه شود؛ حتی در برخی اوقات، شوک روانی از بابت برخی اقدامات اقتصادی به مردم منتقل می شود. به نظر بنده، اینکه قیمت حامل های انرژی با افزایش روبه رو می شود، جامعه ظرفیت پذیرش این شوک را ندارد؛ بنابراین، باید راهکاری پیدا کرد تا منابع مالی مورد نیاز دولت، تأمین شود، ولی اینکه هر وقت اصطلاحا کم بیاوریم، اولین فشار متوجه مردم شود، پذیرفته نیست. باید این موضوع بررسی شود، آیا نمی توانستیم در انجام هزینه های دستگاه های اجرایی سه قوه، مقداری از ریخت و پاش سلطنت مآبانه جلوگیری کنیم؟

نماینده مردم کرمانشاه مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: نباید هر وقت در زمینه منابع مالی کم می آوریم، از مردم کمک بخواهیم، چون آنان دیگر تحمل فشار اقتصادی بالا ندارند؛ بنابراین، باید راهکاری یافت تا به مردم و به ویژه جامعه روستایی، فشار اقتصادی فشار وارد نشود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید