اروپایی‌ها برای انجام مراوده تجاری با ایران، بانک جدید تاسیس کنند

    کد خبر :333384

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه بانک سرمایه گذاری اروپا با بازارهای مالی آمریکا در ارتباط است، گفت: اروپایی‌ها برای انجام مراوده تجاری با ایران باید بانک جدید تاسیس کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از ایلنا، بهروز خدارحمی کارشناس اقتصادی در خصوص ضرورت همکاری بانک اروپایی با ایران اظهار کرد: از آنجایی که اروپاییان یک حداقل قول‌هایی در زمینه برجام و پایبندی به آن داده‌اند، باید در این زمینه گام بردارند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نمایندگان پارلمان اروپا به بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) این اجازه را دادند که با ایران داد و ستد مالی داشته باشد،یادآور شد: اما مدیر این بانک به نمایندگان گفته بود، دسترسی بانک سرمایه گذاری اروپا به بازارهای مالی آمریکا یک مسئله حیاتی است و این بانک 120 میلیارد دلار اوراق قرضه در سراسر جهان توزیع کرده است.

وی افزود: برای این هدف باید بانکی داشته باشیم که مانند کونلون بانک چین تنها با یورو مبادلات بانکی انجام دهد. بانکی ایرانی اروپایی که تنها با یورو کار کند و نه تنها با ایران بلکه با هیچ کشور دیگری هم مبادلات دلاری نداشته باشد.

خدارحمی ادامه داد: اگر بتوانیم چنین بانکی را تاسیس کنیم که این امر هم شدنی است و از طرف اروپایی‌ها هم انگیزه لازم وجود دارد، جرایم بین المللی به خاطر استفاده از دلار منتفی خواهد شد.

این کارشناس در رابطه با دخالت امریکا در تاسیس بانک اروپایی ایرانی خاطرنشان کرد: امریکا به صورت مستقیم نمی‌تواند در کار این بانک دخالت کند. تاکنون هم امریکا نشان داده عمده برخوردی که با اروپا داشته از جنس تهدید بوده و تعامل سازش کارانه نداشته است. تا جایی که کار این بانک خلاف مقررات دلاری نباشد طبیعتا نمی‌تواند مداخله کند. تعامل امریکایی اروپایی از جنس لابی و مذاکره نبوده که اگر بود برجام به اینجا نمی‌رسید و اروپاییان پای میز مذاکره نمی‌آمدند.

خدارحمی ادامه داد: تاسیس بانک اروپایی ایرانی یکی از بهترین راهکارهایی است که می‌تواند کشور را از شرایط فعلی نجات دهد. به نظر می رسد گام بعدی اروپاییان پس از پایبند ماندن شفاهی آنها به برجام، اقدام جدی و عملی برای انجام مراودات تجاری با ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید