سازمان ملل از رسوایی اخلاقی نهادهای خیریه مطلع بوده است

    کد خبر :292060

نشریه تایمز چاپ لندن روز سه‌شنبه گزارش داد که سازمان ملل متحد از سال 2001 میلادی در جریان رسوایی اخلاقی ده‌ها موسسه خیریه بین‌المللی بوده است.
تایمز افزود که به گزارشی 84 صفحه‌ای دست‌یافته که نشان می‌دهد کارکنان بالغ‌بر 40 موسسه خیریه بین‌المللی با کودکان پناهنده رابطه غیراخلاقی داشته‌اند. این گزارش در سال 2001 توسط تیم‌های تحقیقاتی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل که در اردوگاه‌های پناهندگان در غرب آفریقا کار می‌کردند، تهیه‌شده است.

به گزارش ایرنا در این گزارش نام دست‌کم 15 سازمان بین‌المللی ازجمله خود کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، برنامه جهانی غذا، موسسه خیریه انگلیس کودکان را نجات دهید، پزشکان بدون مرز، فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و انجمن پناهندگان نروژ به چشم می‌خورد.
گزارش یادشده آورده است که کارکنان مؤسسات خیریه درازای ارائه خدمات اولیه انسانی به خانواده های پناه‌جو، دختران نوجوان را مورد سوءاستفاده جنسی قرار داده‌اند. این گزارش اضافه می‌کند که هرچند اتهامات یادشده به‌طور کامل نمی‌تواند مورد تائید قرار گیرد اما ‘حاکی از یک شاخص بحرانی برای این مشکل است.’
روزنامه تایمز در ادامه گزارش خود آورده است که جزئیات مربوط به ادعای علیه 67 تن به مقامات کمیساریای پناهندگان سازمان ملل ارائه شد اما هیچ‌یک تحت پیگرد قرار نگرفتند.
این روزنامه انگلیسی ادامه داد که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آن زمان در نامه‌ای به‌تمامی نهادهای غیردولتی مندرج در گزارش یادشده، در خصوص این اتهامات اطلاع داد. بااین‌حال «رود لوبرس» کمیساریای عالی پناهندگان وقت سازمان ملل در مصاحبه‌ای با سی ان ان اتهامات یادشده را فاقد مدرک و غیرواقعی خواند.
پس‌ازآن 3 موسسه خیریه متخلفان دستگاه خود را شناسایی و اخراج کردند. 9 موسسه دیگر نیز اظهار داشتند که این گزارش را جدی تلقی کرده اما قادر نبودند تا متخلفان را شناسایی کنند.
به نوشته تایمز، کمیته توسعه بین‌الملل مجلس عوام انگلیس قرار است درباره این گزارش تحقیقاتی را صورت دهد.
«پاولین لاتام» یک نماینده مجلس عوام انگلیس و عضو کمیته یادشده گفت که گزارش یادشده حاکی از آن است که بخش کمک‌رسانی سال ها دچار مشکل بوده و قادر به حل آن نبوده است.
این افشاگری پس‌ازآن صورت می‌گیرد که بهمن ماه گذشته موسسه خیریه آکسفام نیز به پنهان‌کاری رسوایی اخلاقی کارکنان خود در هائیتی و چاد متهم شد.
تایمز در آن زمان گزارش داد که مسئولان این سازمان در جریان امدادرسانی به زلزله‌زدگان هائیتی در سال 2010 ، با زنان فقیر رابطه غیراخلاقی داشته‌اند. تحقیقات به‌عمل‌آمده همچنین نشان می‌دهد که شماری از کارکنان آکسفام، کودکان فقیر را در این کشور مورد اذیت جنسی قرار داده‌اند.
در پی این رسوایی اخلاقی شماری از مقامات ارشد این موسسه از مقام خود کناره‌گیری کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید