اینتل به تبعیض سنی میان کارکنانش متهم شد

    کد خبر :291523

اینتل که یکی از قدیمی های دنیای تکنولوژی به حساب می آید مدتی است که به خاطر اتهام تبعیض سنی در اخراج های سال ۲۰۱۶ خود تحت نظارت قرار گرفته است. طبق گزارشی که وال استریت ژورنال در این باره منتشر کرده اتهام اصلی مطرح شده علیه اینتل آن است که شرکت مورد بحث در سال های اخیر تلاش نموده از دست کارکنان میانسال خود خلاص شود و در مقابل جوانترها را حفظ کند.

البته این کار به نفع این شرکت خواهد بود چراکه کارکنان میان سال عموما دریافتی بیشتری نسبت به بقیه دارند و بیشتر از سایرین نسبت به حقوق خود آگاهند. علاوه بر این، احتمال آنکه چنین افرادی خانواده داشته باشند و از مزایای اینتل به این خاطر بهره بگیرند هم زیاد است. با این حال اما اینگونه تبعیض ها علیه کارکنان سالخورده عموما در جامعه آمریکا و میان کارفرمایان پذیرفته شده نیست.

تبعیض سنی

دو سال پیش وقتی اینتل از تعدیل نیرو و تغییرات ساختاری خود خبر داد اعلام نمود که این فرایند تا سال ۲۰۱۷ میلادی ادامه می یابد و همراستا با آن نیز افراد هم به صورت داوطلبانه و هم غیر داوطلبانه حذف می شوند. وال استریت ژورنال گزارش داده که ده ها کارمند سابق این شرکت حالا به دنبال مشاورهای حقوقی هستند تا دریابند که آیا می توانند از اینتل شکایت کند یا خیر و برخی حتی شکواییه های خود را تسلیم کمیسیون فرصت های برابر استخدامی آمریکا کرده اند.

اما اینتل نیز به نوبه خود اعلام کرده که عواملی نظیر سن، نژاد، ملیت، جنسیت، وضعیت مهاجرت و دیگر خصوصیات شخصی افراد هیچ نقشی در تصمیمات این شرکت برای اخراج نداشته اند. با این حال اما اسنادی که در اختیار وال استریت ژورنال قرار گرفته نشان می دهد که در جریان تعدیل ۲۳۰۰ نفری پیشین، متوسط سن افراد اخراج شده ۴۹ سال بوده که این میزان ۷ سال بیشتر از متوسط سن باقی کارمندان است.

حالا این به تصمیم کمیسیون فرصت های برابر استخدامی آمریکا بستگی دارد که چه پاسخی به شکایات دریافتی اش بدهد. اگر شواهد کافی در اثبات این اتهام پیدا شود آنگاه این نهاد می تواند رسما اینتل را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

جالب است بدانید که گزارش تبعیض سنی اینتل در حالی علنی می شود که دو ماه پیش IBM نیز به همین اتهام مورد بازرسی قرار گرفت، حال آنکه هم اینتل و هم IBM هر دو از قدیمی های صنعت جوان کامپیوتر هستند که با کارکنان ارشد خود چنین رفتاری دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید