مهمترین رخدادهای نجومی سال 97

    کد خبر :252035

هم نشینی سیارات، گرفت های ماه و خورشید، بارش های شهابی شاخص و نزدیکی یک دنباله دار به کره زمین از مهمترین رویدادهای نجومی سال 1397 هستند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت وگو با ایرنا، گفت: هم نشینی زیبای ملکه آسمان شامگاهی سیاره ناهید با هلال ذیقعده 1439 درغروب روز یکشنبه 24 تیرماه 1397 با جدایی زاویه ای 1.6 درجه قابل مشاهده خواهد بود.
مهندس مسعود عتیقی افزود:جمعه پنجم مرداد ماه 1397 بالاخره پس از سال ها فرصت بسیار مناسبی ایجاد خواهد شد، تا آماتورهای کشورمان یک ماه گرفتگی کامل را در شبانگاه این تاریخ مشاهده کنند.
وی ادامه داد: درست در لحظه نیمه شب این تاریخ یعنی ساعت 24 گرفت ماه در وضعیت کامل آغاز خواهد شد و یک ساعت و 43 دقیقه ماه در سایه زمین قرار خواهد داشت؛ بدیهی است گرفت به صورت جزئی در ساعت 22:54 دقیقه به وقت ایران در تهران آغاز می شود.
به گفته عتیقی، سیاره سرخ بهرام که شهریور 1382 به کمترین فاصله با زمین رسید (وضعیت مقابله مطلوب)، در سال 97 پس از 15 سال دوباره به این شرایط می رسد و در شبانگاه پنجم مرداد همراه با وقوع خسوف در این شب، کمترین فاصله را با زمین دارا خواهد بود.
وی ادامه داد: این سیاره طی آن شب ها به جای رنگ سرخ به رنگ نارنجی متمایل به زرد دیده می شود.
عتیقی گفت: شنبه 20 مرداد 1397 خاطره آخرین کسوف کامل قرن بیستم که 20 مرداد 1378 رخ داد یکبار دیگر در اذهان زنده خواهد شد و این بار یک خورشید گرفتگی جزئی رخ خواهد داد که 37 درصد سطح خورشید توسط ماه پوشیده می شود.
این پدیده زیبا در مناطق زیادی از نیم کره شمالی شامل شمال آمریکا، شمال اروپا، گرینلند، ایسلند و شمال قاره آسیا، مشاهده خواهد داشت اما در ایران قابل مشاهده نخواهد بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد که این گرفت به ساروسی (دوره ای) تعلق دارد که آخرین بار در روز دوشنبه 10 مرداد 1379 به صورت جزئی رخ داد و ساکنان منطقه قطب شمال فرصت دیدن آن را داشتند.
عتیقی بارش شهابی پرساووشی را از دیگر رویدادهای مهم نجومی سال 1397 عنوان کرد و گفت: این بارش برعکس شرایط سال قبل، از امکان بسیار خوبی برای رصد برخوردار خواهد بود زیرا با نبود نور مزاحم ماه در آسمان یکشنبه 21 مرداد شرایط مناسبی برای مشاهده آذرگوی های این بارش ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: چهارشنبه 21 آذر 1397، نزدیکی یک دنباله دار به نام ‘ویرتانن 46P’ به زمین احتمالا فرصتی ایجاد می شود که درخشش این دنباله دار به اندازه ای زیاد شود که حتی با چشم غیر مسلح در آسمان روزهای پایانی پاییز 97 مشاهده شود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: عبور این دنباله دار زیبا از نزدیکی خوشه ستاره ای پروین و همچنین از مجاورت ستاره عیوق (بزبان) که به آن سروش می گفتند بر جلوه باشکوه عبور این دنباله دار می افزاید و در صورت فراهم شدن امکان مشاهده آن با چشم غیر مسلح، این جرم درخشانترین دنباله داری خواهد بود که طی پنج سال اخیر در نیم کره شمالی مشاهده شده است.
دنباله دار ویرتانن تا 11.5 میلیون کیلومتر به زمین نزدیک خواهد شد و در آستانه کریسمس 2018 در آسمان ظاهر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید