۸ نشانه دوست حسود

    کد خبر :1072555
۸ نشانه دوست حسود

تشخیص احساس حسودی کار آسانی نیست؛ به خصوص اگر در پشت یک لبخند دوستانه مخفی شده باشد. گاهی مثل شناسایی گرگ در لباس میش است، اما غیرممکن نیست.

در این مقاله با ما همراه باشید تا ۸ نشانه یک دوست حسود را با شما در میان بگذاریم.

۱.سریع موفقیت‌های شما را خوار می‌کنند

این دوستان مهارتی مثال‌زدنی در تحقیر موفقیت‌های شما دارند. خبر خوبی را با آن‌ها در میان می‌گذارید، مثلا شاید ترفیع رتبه پیدا کرده‌اید یا یک رابطه تازه را آغاز کرده‌اید، اما آن‌ها به جای آنکه از این موفقیت شما خوشحال شوند، سریع سعی می‌کنند آن را تحقیر کنند.

اشتباه نکنید، دوستان واقعی گاهی آینه‌های هستند که اشتباهات ما را گوشزد می‌کنند. اما بین هدایت و اجتناب از به رسمیت شناختن موفقیت‌های شما تفاوت وجود دارد. اگر متوجه شده‌اید که دوست‌تان بارها موفقیت شما را خار جلوه داده و آن را دستکم گرفته است، دلیلش می‌تواند حسادت پنهان او باشد.

۲.رفتارتان را تقلید می‌کنند

تا کنون متوجه شده‌اید که دوستی عادت‌ها و شیوه‌های رفتاری شما را تقلید می‌کند؟ این کار می‌تواند نشانه ظریفی از حسادت پنهان باشد. مثلا دوستی دارید که هیچ اهمیتی به مد نمی‌دهد؛ بعد ناگهان شروع می‌کند به لباس پوشیدن به سبک شما. لباس‌هایی می‌خرد که در مایه‌های لباس‌ها و ذائقه شما است. ابتدا، تصور می‌کنید که همه چیز اتفاقی است و شاید از سبک پوشش شما الهام گرفته است. اما متوجه می‌شوید که در زمینه علاقه‌مندی‌های هنری هم می‌خواهد از سبک شما دنباله‌روی کند، یا به دنبال شغلی شبیه به شغل شماست یا می‌خواهد ماشینی مثل ماشین شما بخرد.

خلاصه به نظر می‌رسد که وارد رقابت با شما شده و تلاش می‌کند که به طریقی بهتر از شما جلوه کند که می‌تواند نشانه‌ای از احساس حسادت باشد. اگر تقلید به درجه‌ای برسد که احساس ناخوشایند و معذب‌کننده‌ای به شما دست بدهد، یعنی پای حسادت ناشی از احساس ناامنی درونی در میان است.

۳.به شدت رقابتی به نظر می‌رسد

قدری حس رقابت دوستانه بین رفقا بانمک و حتی سالم است. اما وقتی رقابت به حدی می‌رسد که احساس خستگی و کلافگی می‌کنید، نشان‌دهنده یک مسئله عمیق‌تر است. دوستان حسود اغلب نمی‌توانند ببینند که شما در یک زمینه موفق هستید. بنابراین، ممکن است هر موقعیتی را تبدیل به رقابت کنند به این امید که این بار از صحنه خارج‌تان می‌کنند. مثلا اگر به آن‌ها بگویید که یک رژیم غذایی جدید دنبال می‌کنید، ممکن است ناگهان شیفته ورزش و تمرین شوند. جالب است که مطالعات نشان می‌دهند حسادت می‌تواند باعث تحریک رقابت در بین افراد شود زیرا آن‌ها به صورت ناخودآگاه تلاش می‌کنند حس برتری پیدا کنند. درواقع این به سبک آن‌ها برای کنار آمدن با احساس کم‌کفایتی ناشی از حسادت تبدیل می‌شود.

۴.به ندرت خیلی سریع از موفقیت‌های شما خوشحال می‌شوند

دوست واقعی کسی است که حقیقتا از موفقیت‌های ما شاد می‌شود. اما دوست حسود چندان این‌گونه نیست. اگر متوجه شده‌اید که دوستتان به ندرت به دلیل دستاورهای شما خوشحال یا هیجان‌زده می‌شود، می‌توانید آن را نشانه‌ای از حسادت پنهان او در نظر بگیرید. مثلا شاید موضوع بحث را سریع تغییر دهند یا وقتی موفقیت‌تان را با او به اشتراک می‌گذارید خیلی خنک و ملایم ابراز خوشحالی کنند. یا شاید هرگز درباره موفقیت شما صحبتی به میان نیاورند و ترجیح بدهند که روی موفقیت‌های خودشان متمرکز بمانند.

اگر این نشانه‌ها مدام رخ بدهد می‌توانید آن را به مثابه نشانه‌ای از حسادت در نظر بگیرید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید