کیسه هوای چندگانه هیوندای؛ جلوگیری از آسیب سرنشینان در برخورد ثانویه

  • خودرو
  • چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۱:۴۲
    کد خبر :474330

هیوندای در راستای افزایش ایمنی محصولات خود، سیستم کیسه‌ هوای چندبرخوردی را برای کاهش تلفات تصادف ثانویه معرفی کرد.

کیسه هوا در خودرو جان انسان‌های زیادی را نجات می‌دهند و از آسیب‌ سرنشینان خودرو در مقابل صدمات ناشی از تصادف، محافظت می‌کند؛ اما همیشه اوضاع به همین منوال پیش نمی‌رود و گاهی باز نمی‌شوند یا هنگام عمل کردن باعث آسیب‌دیدگی سرنشینان می‌شوند. برخی اوقات نیز پس از تصادف، برخوردهای ثانویه‌ای رخ می‌دهد که تلفات آن نیز بسیار قابل ملاحظه است. هیوندای قصد دارد از جان سرنشینان و راننده در تصادف‌های ثانویه محافظت کند؛ این در حالی است که در بیشتر نمونه‌های ایربگ، برای تصادف ثانویه اقدامی انجام نمی‌شود. خودروساز کره‌جنوبی اولین سیستم کیسه هوای چندبرخوردی (multi-collision airbag system) را به‌تازگی معرفی کرد.

سیستم جدید هیوندای برخلاف انواع متداول کیسه هوا، قادر به محافظت از راننده و سرنشینان در برخورد ثانویه است. به‌عنوان مثال پس از آنکه خودرویی به خودروی دیگر برخورد کرده و کیسه‌های هوا کامل باز نشده‌اند، سیستم هیوندای هنوز هم آماده باقی می‌ماند تا از برخورد بعدی با خودروهای دیگر، درخت یا تیر چراغ برق جلوگیری کند. داده‌های منتشرشده توسط سیستم ملی نمونه‌برداری خودرو و سیستم داده‌ تصادف نشان می‌دهند که حدود ۳ مورد از هر ۱۰ تصادف به‌دلیل برخورد ثانویه با وسیله نقلیه یا دیگر اجسام اتفاق می‌افتد.

پس از تصادف اولیه، سیستم هیوندای، موقعیت سرنشینان خودرو را تشخیص می‌دهد؛ که اغلب به‌دلیل تاثیر اولین ضربه در موقعیت نشستن مناسبی قرار ندارند. سیستم ثانویه سریع‌تر از سیستم کیسه هوای اولیه عمل می‌کند و هیوندای برای تنظیم دقیق شدت برخورد مورد نیاز جهت عملکرد مناسب، به‌سختی تلاش کرده است. اصولاً اگر کیسه هوای خودرو در مرحله‌ی اول باز شود، باید پاسخ ثانویه سریع‌تر از برخورد اولیه باشد. در نتیجه سیستم جدید هیوندای می‌تواند پس از اولین برخورد یا تصادف، ایمنی خودرو و سرنشینان را حفظ کند.

هیوندای می‌گوید که تصادفات چندبرخوردی شایع‌تر از آن هستند که بسیاری از افراد فکر می‌کنند و مهم است که پس از تاثیر تصادف اولیه، ایمنی خودرو را افزایش دهیم. بیشترین نوع از تصادفات چندبرخوردی، در حالتی اتفاق می‌افتد که برخی خودروها از خط مرزی وسط جاده عبور می‌کنند؛ در این شرایط خودرویی که از خط خارج می‌شود، منحرف شده و به سایر وسایل نقلیه یا اطراف جاده و حتی تیر چراغ برق برخورد می‌کند. از جمله سایر موارد شایع می‌توان به توقف ناگهانی درکنار اتاقک عوارض، تصادف در وسط بزرگراه و رانندگانی که به درختان برخورد می‌کنند، اشاره کرد.

این خودروساز هنوز زمان مشخصی برای عرضه‌ی سیستم کیسه هوای جدید اعلام نکرده است، اما قطعاً‌ در خودروهای آینده‌ی هیوندای و کیا آن را خواهیم دید. سیستم اخیر کیسه هوا در حالی معرفی می‌شود که هیوندای پیش‌تر کیسه هوای سقف پانورامیک خود را معرفی کرد. درست همان‌طور که ممکن است حدس بزنید، این سیستم از کیسه هوا برای پوشش تمام سقف پانورامیک در تصادف بهره می‌برد. اگر سیستم تشخیص دهد که خودرو در اثر تصادف می‌خواهد واژگون شود، کیسه هوا باز می‌شود و مانع از آسیب رسیدن به سرنشینان خواهد شد. البته در صورتی که تصادف معمولی باشد و خودرو واژگون نشود، این سیستم باز نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید