کوچه بازارهای امینحضور رونق کم دارد
«بزودی تخفیفها برداشته میشود و قیمتها افزایش پیدا میکند» این تحلیل بازاریان امین حضور بود.
به گزارش بازتاب به نقل از ایران، بازاری که فروش لوازم خانگی در آن شهره عام و خاص است. وقتی از خیابان دیالمه به سمت بازار لوازم خانگی میروید تصور میکنید جای سوزن انداختن نیست اما تمام تصورات را از سر بیرون کنید. در اینجا خبری از خرید و فروشهای سابق نیست. فروشندگان برای جذب مشتری بستههای پیشنهادی زیادی را معرفی میکنند تا شاید قلابشان گیر کند اما جیب مردم به حدی کوچک شده است که مانع خریدهای میلیونی میشود. در گذشته اگر قیمت اجاق گاز 500 هزار تومان بود، درآمدها یک میلیون تومان بود ولی اکنون یک اجاق گاز 4شعله که در زمره سادهترین مدلها است با قیمت یک میلیون و 350 هزار تومان به فروش میرسد و این در حالی است که درآمد متوسط یک ایرانی حدود یک میلیون و 500 هزارتومان است. وقتی چنین شرایطی باشد قطعاً افراد برای تعویض لوازم خانگی خود دست به عصا حرکت میکنند.یکی از فروشندگان بازار امین حضور میگوید: «اکنون محصولات بازار با تخفیفهای 15 تا 20 درصدی به فروش میرسد ولی با افزایش قیمت آهن از مهرماه دیگر خبری از تخفیفها نخواهد بود.»
سهم قاچاق در بازار
طی یک ماهه اخیر قیمت آهن 43 درصد افزایش یافته است و این امر به طور قطع روی کالاهایی که با این کالای استراتژیک سر وکار دارند بیتأثیر نیست. در این میان تولیدکنندگان چه خواهند کرد. آنها با بازار سردی مواجه هستند که رقبایشان از هر امکانی برای پیشتازی استفاده میکنند. حال اگر افزایش قیمتی در این حوزه اتفاق بیفتد بهطور قطع بازار تولیدات داخلی سردتر میشود و از طرفی محصولات قاچاق بدون گارانتی جای بیشتری را در بین مردم باز میکند.آنگونه که آمارها میگوید در بازار لوازم خانگی کوچک (آبمیوهگیری و…)85 درصد کالاها بواسطه محصولات قاچاق تأمین میشود و در کالاهای حجیمتر این درصد بین 20 تا 25 درصد در نوسان است که البته این کالاها هم قاچاق رسمی محسوب میشود. هر چند که گفته میشود 99 درصد کالاهای قاچاق توسط واحدهای صنفی بدون مجوز به فروش میرسد. افرادی که جواز کسب دارند باید سالانه 150 میلیون تومان مالیات بدهند.
فروش روزانه سه قلم کالا
خریداران عامل اصلی افزایش قیمتها را در مغازه داران جستوجو میکنند و میگویند:اگر این بازار گرمیها نبود قیمتها رویه باثباتی را دنبال میکرد.ولی مغازه داران معتقدند «در خوشبینانهترین حالت ممکن سودی که فروشندگان از اجناس لوازم خانگی میگیرند بین یک تا دو و نیم درصد است.این در شرایطی است که میزان فروش کالاها در روز به سه قلم کالا و در ماه شاید به 80 قلم برسد.»سالهای گذشته یعنی قبل از ورود به رکود بازاربه طور متوسط یک مغازه دار میتوانست 30 قلم کالا به فروش برساند.
مزیت کالای ایرانی قیمت است
با تمام اینکه مغازه داران اصرار به رکود بازار دارند نمایندگی برخی از برندهای خارجی ،وضعیت بازار را بد نمیدانند و میگویند: «مردم کالای خارجی را به ایرانی ترجیح میدهند و اگر مشکل قیمتی نداشته باشند سراغ کالای ایرانی نمیروند.»
سهم تولیدکنندگان در بازار لوازم خانگی 75 درصد است
این نشان میدهد یکی از مهمترین مزیت کالای ایرانی تفاوت قیمت محصول ایرانی و خارجی است.این تفاوت قیمت بین یک تا سه میلیون تومان است.هر چند که به اذعان مصرفکنندگان، کیفیت کالای ایرانی ارتقا یافته است و دیگر نباید نگاه بدبینانه به محصولات ساخت ایران داشت. اگر بخواهیم برندهای کرهای را که به ایران آمدند و مشغول تولید هستند در نظر بگیریم سهم تولیدکنندگان ایرانیها در بازار لوازم خانگی 75 درصد است و برندهای خارجی سهم 25 درصدی دارند. ولی اگر برندهای کرهای را هم خارجی در نظر بگیریم سهم خارجیها در بازار لوازم خانگی کشورمان 85 درصد است.
نتیجهگیری از بازار
دو ساعت گشت و گپ و گفت با فروشندگان خیابان امین حضور برای ما اینچنین نتیجهگیری داشت که بازار لوازم خانگی با افزایش قیمت 2 تا 3درصدی روبهرو خواهد شد که علت اصلی آن هم افزایش قیمت آهن است.نکته دیگر آنکه کارت هدیه و تخفیفها هم برداشته خواهد شد و در خوشبینانهترین حالت ممکن فروشندگان تخفیف 5 درصدی به مشتریان خود ارائه خواهند داد.موضوع دیگر آنکه مجدداً سهم کالاهای قاچاق در بازار افزایش یافته است.مدتی اتحادیه لوازم خانگی و تعزیرات نسبت به رصد بازار و پاکسازی آن از قاچاق کالا اقدام میکردند ولی این روزها، به دلیل نداشتن نیروی انسانی این امر با وقفه روبهرو شده است و اکنون کسانی که جواز کسب ندارند برای فروش لوازم خانگی قاچاق فعالتر شدند. این موضوع در کالاهای کرهای بسیار به چشم میخورد.کالاهایی که در ایران تولید میشود اما برچسب کارکرد وسایل به زبان عربی بود و هر کدام با گارانتیهای متنوع به فروش میرسیدند.