کمتوجهی برخی شرکتهای واردکننده خودرو به خدمات پساز فروش
فروش پایان کار نیست، بلکه آغاز یک تعهد است. شعاری که بسیاری از شرکتهای تولیدی و حتی واردکننده برای نمایش مشتریمداری بهکار میبرند و خدمات پساز فروش را برای خود تعهد میدانند.
تصور کنید قصد خرید خودرو دارید و با بودجه شما گزینههای مختلفی برای خرید وجود دارد. دراین شرایط باید به پارامترهای بسیاری برای انتخاب نهایی دقت کرد. مانند تکنولوژی ساخت، کشورسازنده، خوشنامی و بدنامی کمپانی خودروساز و از همه مهمتر خدمات پساز فروشی که قرار است سالها با آن درگیر باشیم. این روزها و در شرایطی که ممنوعیت واردات خودرو به کشور باعث شده تا غالب شرکتهای واردکننده در سیاستهای کاری خود تجدیدنظر کنند، خدمات پساز فروش موضوع مهمی است که میتواند نگاه مشتری به یک برند، محصول و در نهایت مجموعهای را که از آن اقدام به خرید کرده است، تغییر دهد.
به گزارش اخبار خودرو، متاسفانه در شرایط فعلی، نبود گردش مالی مناسب – ناشیاز فروش خودروهای جدید – باعث شده است بسیاری از شرکتهای نمایندگی خودروسازان بزرگ دنیا که تا سال قبل پرقدرت به فعالیت خود در ایران ادامه میدادند، دست به تعدیل نیرو و کاهش هزینهها در تمامی بخشها ازجمله فروش و خدمات پساز فروش بزنند. اتفاقی که اگرچه میتواند در کوتاهمدت به چرخش چرخهای شرکتهای واردکننده خودرو کمک کند، اما در نهایت میتواند موجبات نارضایتی مشتری و تخریب برندی جهانی را در داخل کشور سبب شود.
درحالحاضر بسیاری از شرکتها با کاهش نیروی انسانی خود، سعی در تعدیل هزینهها دارند. ازسویی بالارفتن قیمت قطعات اصلی میتواند به دلیلی برای افزایش واردات قطعات تقلبی تبدیل شود و در نهایت آسیبی جبرانناپذیر به اعتبار خودروسازان بزرگ دنیا وارد کند.
درست مانند اتفاقی که در طول سالهای گذشته برای برخی برندهای معتبر اروپایی رخ داده است. واردنشدن خودروهای خارجی به کشور بهنوعی خدمات پساز فروش را که تعهدی بر دوش واردکنندگان بوده به هزینهای سربار تبدیل کرده است. همین موضوع باعث شده تا شرکتها با نگاهی متفاوت به خدمات پساز فروش بنگرند و در مواردی با تجدیدنظر در نحوه تامین قطعات یدکی و روانکارها به نوعی درهزینههای خود صرفهجویی کنند.
این شیوه صرفهجویی البته درنهایت مصرفکننده نهایی را متضرر میکند، چراکه بهکارگیری قطعات غیراصلی اگرچه در کوتاهمدت هزینه چندانی را به مصرفکننده تحمیل نمیکند اما در بلندمدت میتواند باعث ایجاد خرابی خودرو و البته سودآوری بیشتر برای شرکت خدماتدهنده شود.
در شرایط فعلی که بهنظر میرسد برخی شرکتهای واردکننده خودرو موضوع خدمات پساز فروش را چندان جدی نمیگیرند، مجموعهای میتواند موفق باشد که آموزشهای برونمرزی کادر فنی خود را قطع نکرده و با ارائه قطعات و خدمات مناسب چهره مناسبی از شرکت و برند خودرویی خود ارائه دهد. چراکه وضعیت بازار خودرو به همین منوال ادامه نخواهد یافت و با بازشدن دوباره واردات خودرو و ورود مدلهای جدید به بازار، شرکتهایی پیروز میدان رقابت خواهند بود که از سابقه خدمات پساز فروش مناسبی بین مشتریان خود برخوردار باشند.