کمبود خواب خود را چگونه جبران کنیم؟

    کد خبر :1099244

درباره اختلالات خواب و مشکلات دیر خوابی زیاد صحبت شده اما کمتر به راه حل‌ها برای مشکل کم خوابی یا به اصطلاح جبران بدهی خواب پرداخته شده است. بدهی خواب اصطلاحی است که آن را برای بیان کمبود خواب به کار می‌برند، بدهی خواب در واقع تفاوت بین میزان خواب مورد نیاز و میزان واقعی خواب یک فرد است.

وقتی کمتر از مقدار نیاز بدن‌تان می خوابید، بدهی یا کمبود خواب دارید. بدهی خواب به مرور زمان جمع می‌شود و می‌تواند بر سلامت شما تاثیر منفی بگذارد. برای آشنایی با بدهی خواب، عواقب کم خوابی و راهکارهای جبران کم خوابی، این مطلب رابخوانید.

بدهی خواب چیست؟

بدهی خواب به معنای این است که شما ساعات کمتری از نیاز بدن‌تان بخوابید. این پدیده اثر تجمعی دارد، به این معنی که اگر به طور منظم کمتر از آنچه باید، بخوابید، بدهی خواب بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال، اگر به جای ۸ ساعت خواب شبانه ۴ ساعت بخوابید ، ۴ ساعت بدهی خواب خواهید داشت. اگر این کار را برای هفت روز آینده انجام دهید، در نهایت ۲۸ ساعت بدهی خواب خواهید داشت.

در همین راستا، اگر برای چند روز ۲۰ دقیقه یا ۴۰ دقیقه دیرتر از حد معمول بخوابید، حتی اگر هم ظاهرا به نظر نرسد که خواب زیادی را از دست داده باشید، به سرعت بدهی خواب شما افزایش می‌یابد. بر این اساس، باید مراقب عادات آخر شب خود باشید و با رفت و آمد، استراحت، کار، مطالعه یا تماشای برنامه تلویزیون مطمئن شوید که خواب‌تان را از دست نمی‌دهید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید