کشف سیاره‌ای که شاید در آینده بتواند جایگزین زمین شود

    کد خبر :1070432
کشف سیاره جایگزین زمین

هفته‌نامه تایم در گزارشی کوتاه خبر داده که به تازگی سیاره‌ای کشف شده که شاید در آینده بتواند زندگی انسان را حفظ کرده و تداوم بخشد.

یک پژوهش علمی جدید- که نتایج آن به تازگی منتشر شده- خبر می‌دهد که دانشمندان سیاره جدیدی کشف کرده‌اند که ممکن است در آینده باعث حفظ و تداوم زندگی انسان شود.

بر اساس این مطالعه جدید که هفته گذشته در ماهنامه جامعه ستاره‌شناسی سلطنتی منتشر شد، این سیاره تازه‌کشف‌شده «گلیز ۱۲» نامیده شده است. به گفته دانشمندانی که در این مطالعه نقش و تاثیر داشتند، «این سیاره که تقریباً هم‌اندازه زمین است، نزدیک‌ترین سیاره معتدل و متحرکی است که تاکنون کشف شده است».

یک گروه بین‌المللی و چندملیتی از دانشمندان این سیاره را با استفاده از ماهواره تحقیقاتی ناسا- به نام ماهواره سیارات فراخورشیدی- کشف کرده‌اند. دانشمندان می‌گویند که این سیاره یکی از معدود سیاره‌های صخره‌ای کشف‌شده است که ظرفیت این را دارد که بقای انسان را رقم بزند- یا به عبارت بهتر شرایطی دارد که انسان ممکن است بتواند روی آن زنده بماند. با این حال مشکلی که در این میان وجود دارد این است که این سیاره حدود ۴۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

«گلیز ۱۲» که کمی کوچک‌تر از زمین است، یک «سیاره فراخورشیدی» است- که به سیاره‌هایی اطلاق می‌شود که خارج از منظومه شمسی ما قرار دارند. این سیاره که دور یک ستاره قرمز کوچک و خنک می‌چرخد، به نوعی دارای شباهت‌هایی به زهره نیز هست- که اغلب به دلیل شباهت‌هایش سیاره دوقلوی زمین نامیده می‌شود.

یک سال در سیاره «گلیز ۱۲» تنها کمی بیشتر از ۱۲ روز در زمین است- که دلیل آن هم برمی‌گردد به این که مدار گردش این سیاره به دور ستاره قرمز بسیار نزدیک است. دانشمندان می‌گویند که این سیاره حدود ۱.۶ برابر بیشتر از زمین از خورشید انرژی دریافت می‌کند.

میانگین دمای تخمینی سطح این سیاره تنها ۵۰ درجه فارنهایت گرم‌تر از دمای زمین است.

توماس ویلسون یکی از نویسندگان این مطالعه به بی‌بی‌سی گفته که «این سیاره به طرز هیجان‌انگیزی نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین سیاره از نظر اندازه و دما به زمین است. سیاراتی مانند گلیز ۱۲ زیاد نیستند، بنابراین ما هم فرصت زیادی به دست نمی‌آوریم که بتوانیم یکی از این سیارات را از نزدیک بررسی کنیم و در مورد جو و دمای آن چیزهایی بیاموزیم».

دانشمندان برای اینکه بفهمند آیا زندگی انسان روی سیاره «گلیز ۱۲» امکان‌پذیر خواهد بود یا نه؛ باید مشخص کنند که آیا این سیاره جوی مشابه زمین دارد یا نه- که البته منظور این است که آیا روی سطح این سیاره آب وجود دارد یا نه، چرا که برای قابل سکونت بودن یک سیاره ضروری‌ترین عامل وجود آب‌های سطحی است. با این حال دانشمندان هنوز در این زمینه مطمئن نیستند- که آیا در آینده امکان زندگی انسان روی این سیاره وجود خواهد داشت یا نه!

شفقنا 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید