چرا “برلوسکونی” شوالیه جنجالی سیاست و مرد افسانه ای فوتبال ایتالیا بود؟

    کد خبر :1001289
برلوسکونی شوالیه جنجالی

سیلویو برلوسکونی بارها و بارها به دلایلی نظیر درخواست رابطه جنسی از یک دختر 17 ساله و یا برگزاری یک پارتی جنسی در ویلایش در شهر میلان، با انتقادات جدی جریان های سیاسی و رسانه ای و حتی پیگردهای قانونی دستگاه قضایی ایتالیا رو به رو شد. با این حال، علاقه بیمارگونه به داشتنِ رابطه جنسی با زنان و مخصوصا دختران کم سن و سال، یکی از ویژگی های برلوسکونی بود که گرفتاری های مختلفی را نیز برای وی ایجاد کرد.

بازتابسیلویو برلوسکونی”، رهبر حزب راست گرای فورزا ایتالیا (ایتالیا به پیش) و یکی از جنجالی ترین سیاستمدارانِ طول تاریخ این کشور، دیروز در بیمارستانی در شهر میلان ایتالیا درگذشت. علت مرگ برلوسکونی، آسیب های ناشی از ابتلای وی به سرطان خون عنوان شده است. بسیاری از تحلیلگران سیاسی ایتالیا بر این باورند که مرگ برلوسکونی را بایستی یک اتفاق مهم در تاریخ سیاسی این کشور به شمار آورد.

دلیل اصلی این موضوع نیز این است که حداقل در دو دهه اخیر، عرصه سیاسی ایتالیا تا حد زیادی پیرامون جار و جنجال های برلوسکونی قرار داشته و نفوذ بالای او در معادلات سیاسی به قدری بالا بوده که بعضا اراده او منجر به سقوط دولت های مختلف در این کشور شده است.

درست به همین دلیل هم است که برخی معتقدند قدرت گیری برلوسکونی در ایتالیا تا حد زیادی به عصر اقتدار احزاب در ایتالیا خاتمه داد و بار دیگر نظریه قدرت و نفوذ فردیِ سیاستمداران را به عنصری مهم در این کشور تبدیل کرد. با این همه، زندگی این شوالیه جنجالی سیاست و مرد افسانه ای فوتبال ایتالیا حامل 3 نکته مهم بود:

اولا، بسیاری بر این باورند که تسهیل روند حضور برلوسکونی در قدرت سیاسی ایتالیا، از مجرای اقدامات رسانه ای و پمپاژ پولی صورت گرفت که برلوسکونی آن را از طریق فعالیت های اقتصادی خود به ویژه در حوزه صنعت ساخت و ساز کسب کرده بود.

برلوسکونی قبل از اینکه قدرت را در ایتالیا قبضه کند، در وهله نخست اقدام به ایجاد یک امپراطوری رسانه ای در ایتالیا کرد و کار تا جایی پیش رفت که حتی شبکه های تلویزیونی تحت کنترل او به اصلی ترین رقبای تلوزیون ملی ایتالیا تبدیل شدند. پس از آن، او با خرید باشگاه فوتبال “آث میلان” ایتالیا تا حد زیادی سعی کرد تا نظر مردم کشورش را به سمت خود جلب کند و از علاقه آن ها به فوتبال در راستای اهداف و منافع خود بهره گیرد.

درست به همین دلیل است که به نوعی می توان فردی نظیر سیلویو برلوسکونی و حضور وی در قدرت سیاسی را نمونه و الگوی متعالی افرادی نظیر دونالد ترامپ دانست که دقیقا با همین فرمول، رئیس جمهور آمریکا شد و اکنون هم جار و جنجال های زیادی را در کشورش ایجاد می کند.

دوم اینکه زندگی سیلویو برلوسکونی با کلکسیونی از رسوایی های متعدد جنسی همراه بود. اساسا همین رسوایی‌ها نیز بودند که موجب شدند تا او در سال 2011، رای اکثریت را در پارلمان ایتالیا از دست بدهد و تا حد زیادی از نظر سیاسی افول کند.

او بارها و بارها به دلایلی نظیر درخواست رابطه جنسی از یک دختر 17 ساله و یا برگزاری یک پارتی جنسی در ویلایش در شهر میلان، با انتقادات جدی جریان های سیاسی و رسانه ای و حتی پیگردهای قانونی دستگاه قضایی ایتالیا رو به رو شد. با این حال، علاقه بیمارگونه به داشتن رابطه جنسی با زنان و مخصوصا دختران کم سن و سال، یکی از ویژگی های برلوسکونی بود که گرفتاری های مختلفی را نیز برای وی ایجاد کرد.

و در نهایت سوم اینکه برلوسکونی را نیز بایستی یکی از رهبران بزرگ پوپولیست در جهان دانست که البته علی رغم رسوایی های زیادی که در دوران زندگی خود به بار آورده با این حال بسیاری وی را به دلیل اقدامات او در احیای جایگاه بین المللی ایتالیا، مورد ستایش قرار می دهند.

برلوسکونی در سیاست هیچگاه به واقعیات توجه نداشت و صرفا شعارهایی را سر می داد که برای عموم مردم جذاب باشند و رایِ آن ها را به سوی او سرازیر کنند. اساسا به همین دلیل هم بود که وی سرمایه گذاری های گسترده ای را روی رسانه و بخش سرگرمی و به ویژه فوتبال انجام داد.

البته که یکی دیگر از ویژگی های فعالیت سیاسی وی، جنجال سازی های سیاسی و اتخاذ موضع گیری هایی بود که او مطمئن بود می توانند سرخط اصلی رسانه های ایتالیایی را معطوف به وی کنند. در این رابطه او در اواخر عمر خود بارها و بارها اوکراین و نه روسیه را به دلیل به راه افتادن درگیری میان دو کشور مقصر شناخت و از مقام های ارشد ایتالیایی درخواست می کرد که کوچکترین مراوده ای را با مقام های دولت کنونی اوکراین نداشته باشند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید