چالشهای امنیتی ــ دفاعی در توافق با FATF دیده نشد
وزیر پیشین اقتصاد با اشاره به توافق ایران با FATF گفت: فردی که بهنمایندگی از کشور به این سازمان بینالمللی تعهد داد بهدنبال خدمت به کشور بود اما تنها از منظر اقتصادی به موضوع نگاه میکرد و چالشهای امنیتی ــ دفاعی توافق با این سازمان را ندید.
به گزارش تسنیم، شمسالدین حسینی وزیر پیشین اقتصاد در همایش دفاع اقتصادی، اقتصاد دفاع و اقتصاد مقاومتی که صبح پنجشنبه در مرکز تحقیقات دفاعی برگزار شد با بیان اینکه امروز اقتصاد در استراتژیهای امنیت ملی اهمیت پیدا کرده است، گفت: حداقل برداشتی که میتوان از اقتصاد مقاومتی داشت این است که ادبیات دفاع در نظریهپردازیهای اقتصادی برجسته شده و اقتصاد مقاومتی دفاعیترین متن اقتصادی است که تاکنون در کشور ابلاغ شده است.
وی با ابراز اینکه اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه یک مسیر و بستر است، گفت: بهفرموده رهبری اقتصاد مقاومتی یک الگوی اقتصادی است.
حسینی متذکر شد: این فرض که ما اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم اما در الگوهای فرهنگی و سیاست خارجی راهبردی نداشته باشیم، قطعاً موضوع اقتصاد مقاومتی نیز به نتیجه نخواهد رسید.
وی افزود: امروز شناخت رابطه اقتصاد مقاومتی و الگوی دفاع همهجانبه بهعنوان یک مسیر دفاعی اولویت دوچندانی پیدا کرده است.
حسینی ادامه داد: کارکرد مستقیم دفاع، تأمین امنیت کشور و کارکرد اصلی اقتصاد تأمین معیشت پایدار است. وقتی به این دو موضوع بهصورت یکپارچه نگاه نشود چالشهای مهمی دامنگیر کشور شده زیرا این دو حوزه کاملاً مکمل یکدیگر هستند.
وی با اشاره به چالش سال گذشته کشور در توافق با کارگروه اقدام مالی گفت: فردی که بهنمایندگی از کشور به این سازمان بینالمللی تعهد داد بهدنبال خدمت به کشور بود اما تنها از منظر اقتصادی به موضوع نگاه میکرد و موضوعی که به آن پرداخته نشده بود چالشهای امنیتی ــ دفاعی توافق با این سازمان بینالمللی بود.
وزیر پیشین اقتصاد تأکید کرد که امروز در خزانهداری آمریکا معاونت مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی فعالیتهای گستردهای در سطح جهان دارد، این درحالی است که وزارت اقتصاد ایران واحد اطلاعات مالی دارد اما بخشی تحت عنوان مبارزه با تروریسم در این وزارتخانه وجود ندارد، این موضوع نشان میدهد که در حوزه دفاعی و امنیتی و اقتصادی نگاه یکپارچهای در کشور وجود ندارد.
حسینی افزود: در دانشکدههای اقتصادی ایران، موضوعاتی مانند دشمن اقتصادی و جنگ اقتصادی تدریس نمیشود اما در احکام و سیاستهای بالادستی اقتصادی که از سوی رهبری ابلاغ شده صراحتاً به این موضوعات پرداخته شده است.
وی با تذکر اینکه هدف از تحریمهای اقتصادی دشمن کاملاً امنیتی است، گفت: آمریکاییها معتقدند جنگ نرم دیرتر جواب میدهد و جنگ سخت و نظامی هم پرهزینه است اما تحریمهای اقتصادی بسیار کمهزینه بوده و با سرعت زیادی اثرگذار خواهند بود.
وی افزود: هرچند در سالهای قبل از 2001 تنها 5 درصد تحریمهای آمریکا موفقیتآمیز بودهاند اما بعد این سال از 22 مورد تحریم آمریکا 9 مورد یا 41 درصد تحریمهای آنان موفقیتآمیز بوده است.
وی با بیان این که هرچند تحریمهای اقتصادی به مهمترین ابزارهای اعمال فشار آمریکاییها تبدیل شده است، اما این ابزار چالشهایی را نیز برای آنها ایجاد میکند،گفت: افزایش تحریمهای اقتصادی باعث میشود که ریسک استفاده از دلار در مبادلات جهانی دچار چالش شده و این چالشها برای آمریکاییها پرهزینه است. امروز چینیها و روسها بهدنبال تغییر ساختار اقتصاد بینالملل رفتهاند و این موضوع برای مقامات آمریکایی به نگرانی جدی تبدیل شده است.
وی در پایان گفت که با ستاد تدابیر ویژهای که با یک دفتر و در هفته تنها دو ساعت تشکیل جلسه میدهد نمیتوان با ایپک که 700 کارمند و دبیرخانه دائمی دارد، مقابله کرد.