پیشنهاد «جلیلی» به دانشجویان برای سرکشی به وزارتخانهها و شناسایی مشکلات/ دانشجو باید «جوشکن» باشد، نه «جوگیر»!
جمعی از مسئولان تشکلهای دانشجویی دانشگاههای تهران با «سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت و گو کردند. در ابتدای این جلسه دانشجویان با توصیف شرایط کشور و دانشگاه، به ایراد نقطه نظرات و دغدغههای خود پرداختند و سپس جلیلی نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل و مشکلات کشور بیان کرد.
جلیلی با بیان اینکه «جنگ سنگین اقتصادی از سوی دشمن بر کشور وارد شده است، ولی در داخل شاهد عکسالعمل جدی نیستیم»، گفت: البته فعالیتهای تشکلهای دانشجویی آثار خود را داشته و در چند سال اخیر برخی کارهایی که در کشور انجام شد مرهون فعالیت شما بوده، ولی در این جلسه بحث بر سر این است که چگونه این کارها بیشتر و مؤثرتر باشد.
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی افزود: یکی از ویژگیهای حرکات دانشجویی در این چند سال منطقی بودن کارهایی است که انجام شده، زیرا مسائل حاشیهای در آن نبوده است. البته کار دانشجویی در کنار عقلانی، اخلاقی، قانونی و قابل دفاع بودن باید شور داشته باشد و به دلیل همین شور دانشجویان است که حرکت دانشجویی میتواند موجب حرکت جامعه شود.
به گزارش تابناک، وی تصریح کرد: برای ایجاد شور نیاز به ابتکار عمل است و صرفاً قالبهای قدیم مثل برگزاری دورهها و اردوهای دانشجویی نمیتواند به تنهایی در این باره کفایت کند. مثلاً اردوی وزارتخانهای برگزار کنید و برای موضوعات کاری یک وزارتخانه مشکلات پیش روی آن را شناسایی کرده و سپس برای کمک به حل مشکل آن اقدام و کار تعریف کنید.
جلیلی ادامه داد: باید فعالیتهایتان مستمر، مداوم و جدی باشد و اگر کاری تعریف میشود بعد از اتمام آن کار، سراغ کار بعدی بروید.
وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: البته باید حد فعالیت خود را نیز بشناسید تا بتوانید دقیق برنامهریزی کنید نه آنکه کارهایی تعریف شود که در اجرای آن ناکام بمانید.
جلیلی در ادامه با تأکید بر لزوم بصیرت در انجام کارهای دانشجویی گفت: هر وقت از شرایط جامعه زمان خود جلوتر باشیم آن کار اثرگذار خواهد بود، مثل حرکت دانشجویان در ۱۶ آذر ۳۲ و یا ۱۳ آبان ۵۸ که امام آن را انقلاب دوم نامید که از انقلاب هم بزرگتر بود، ولی اگر عقبتر از تحولات باشیم شکست خواهیم خورد و سرگرم مسائل غیراولویتدار، حاشیهای و بیفایده میشویم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: شهید علمالهدی به عنوان یک دانشجو این واقعیت را نشان داد که در دفاع از انقلاب و کشور در زمان ضعف دستگاههای رسمی و یگانهای رزم، چگونه باید وظایف خود را انجام داد، لذا به منطقه جنگی رفت و در حدتوان یگان رزم تشکیل داد که همین حرکتها طلیعهدار تشکیل یگانهای رزمی مردمی در دفاع مقدس شد.
وی افزود: یکی از مهمترین گردنههای انقلاب حفظ رابطه مردم با نظام است. باید برای هر بخش از جامعه با توجه به خواستهها و پرسشهای آنها یک کار تعریف کرد و در این راستا تشکلهای دانشجویی باید تمام ظرفیتهای فکری کشور را به استخدام خود درآورند و ببینند در هر مشکل، راهحل واقعی و پاسخ صحیح به پرسشهای مردم چیست؟
جلیلی گفت: اهمیت تعریف درست مسائل، کمتر از پاسخ آنها نیست. سؤال خوب هم میتواند جامعه را آگاه کند و سبب مطالبه صحیح افکار عمومی شود. تصحیح موضوعات اولویتدار کشور کمک زیادی به حل مشکلات جامعه خواهد کرد و این کاری است که شما دانشجویان باید در آن پیشقدم باشید.
وی در پایان با تأکید بر اینکه دانشجو باید جوشکن باشد نه جوگیر، گفت: دانشجو نباید تحت تأثیر جنگ رسانهای دشمن قرار گیرد، زیرا برخی اوقات بین فضای مجازی و فضای واقعی کشور فاصله زیادی است. به عنوان نمونه سه ماه قبل هنگام سفر به بانه در رسانههای مجازی فضایی القاء شده بود که متفاوت با فضای واقعی بود؛ در فضای واقعی شما شاهد مردمی پرشور و علاقمند به نظام بودید که به شکل منطقی خواستههای صنفی خود را مطرح میکردند، لذا باید واقعیتهای جامعه را صحیح مشاهده کرد و براساس آن برای کمک به حل مشکلات واقعی مردم در حد وسع اقدام کرد.