پیشرفته ترین جت های جنگنده جهان

    کد خبر :1073830
پیشرفته ترین جت های جنگنده جهان

هواپیماهای جنگی برای عملکرد فوق العاده در هوا، به ویژه در طول ماموریت‌های فعال طراحی شده‌اند. این هواپیماها به گونه‌ای ساخته شده که به طور دقیق به هدفی در هوا یا روی زمین ضربه بزنند و در عین حال از دشمن در امان باشند.

بازتاب-جت های جنگنده پیشرفته ترکیبی از سرعت، پنهان کاری و فناوری را هستند که موجب برتری جبهه خود در مقابل دشمن می‌شوند. در صنعت نظامی جهانی جنگنده‌های مختلفی را می‌توان مشاهده کرد که از فناوری نوین و سرعت عملکرد بالا در عین حال مخفی کاری قابل توجه برخوردار هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با پیشرفته ترین جت‌های جنگنده جهان آشنا کنیم.

سوخو Su-35

پیشرفته ترین جت های جنگنده جهان

  • حداکثر سرعت 2.2 ماخ
  • برد رزمی 1600 کیلومتر

سوخو Su-35 به دلایل زیادی سزاوار قرار گرفتن در این لیست است. یکی آن که دارای رادار اسکن الکترونیکی غیرفعال Irbis-E بوده که می‌تواند تا برد 350 کیلومتری را شناسایی کند و یک اسکنر مادون قرمز + نوری برای انتخاب بی سر و صدا اهداف هوابرد دارد. این ممکن بوده با یک دوربین نصب شده روی کلاه ایمنی تکمیل شود، همانطور که Su-27 نیز مانند Su-35 بر اساس آن ساخته شد. این جنگنده ویژگی‌های بزرگی در جنگ‌های هوایی و زمینی دارد که می‌تواند پیروزی را برای جبهه خود به دنبال داشته باشد.

Su-35 با توانایی حمل طیف گسترده‌ای از مهمات، از موشک‌های رادار فعال هوا به هوا با برد 300 کیلومتر برای برتری هوایی گرفته تا موشک‌های ضد تشعشع برای سرکوب هوایی را ارائه می‌دهد. این جنگنده برای نابودسازی اهداف هوایی و زمینی گزینه عالی تلقی می‌شود. در جنگ روسیه علیه اوکراین، Su-35 موشک‌های ضد تشعشع را شلیک کرده، بمب‌های هدایت شونده با جی‌پی‌اس را شلیک کرده و همچنین موشک‌های دوربرد هوا به هوا را مهار کرد.

یوروفایتر تایفون

پیشرفته ترین جت های جنگنده جهان

  • حداکثر سرعت 2.2 ماخ
  • برد رزمی 1620 کیلومتر

جنگنده‌های تایفون در میدان نبرد اثبات شده هستند و چابکی بسیار بالا در کنار نقطه زنی قوی آنها را به جنگنده برجسته تبدیل کرد. این نوع جنگنده همچنین به دلیل داشتن یک موشک ضد تشعشع نسبت به Su-35 برتری دارد. یوروفایتر قادر به حمل موشک هدایت چند حالته SPEAR 3 به علاوه نسخه SPEAR EW است که می‌تواند رادارهای دفاع هوایی دشمن را مختل کند. طبق گفته ThinkDefence.co.uk، موشک SPEAR ابتدا برای F-35B  و یوروفایتر تایفون در نظر گرفته شده است. سه موشک می‌توانند یک دکل در خارج و چهار موشک با هر یک از دو دکل داخلی F-35 مشترک باشند.

یوروفایتر در مانورپذیری خود نیز بسیار پیشرفته بوده و دو موتور یوروجت 200 آن قادرند سرعت عمل بالایی به این جنگنده بدهند. بنابراین تایفون می‌تواند علاوه بر رهگیری دقیق، موانع هوایی را هم درهم بکوبند.  برای حسگرها، یوروفایتر اولین بار با Captor برای اسکن و یافتن سریع اهداف وارد کار شده که اکنون با رادار Captor-E Active Electronically Scanned Array که برای حرکت پرتو رادار به کمک مکانیکی نیاز ندارد، ارتقا یافته است. همچنین، بر خلاف یک رادار غیرفعال اسکن الکترونیکی به عنوان یک فرستنده و گیرنده بزرگ، “فعال” به این معنی بوده که هر عنصر آنتن فرستنده و گیرنده خود را دارد.

یوروفایتر همچنین با تجهیزات ردیابی هوابرد منفعل مادون قرمز (PIRATE) به کار گرفته می‌شود. PIRATE یک سیستم جستجو و ردیابی مادون قرمز است که به تایفون اجازه می‌دهد تا هواپیماهای دیگر را بدون ارسال هیچ سیگنالی ردیابی کند، بسیار کمتر از یک سیگنال راداری قابل تشخیص. در نهایت، این جنگنده می‌تواند یک غلاف مادون قرمز با یک نشانگر لیزری برای پیدا کردن و تعیین اهداف برای بمب‌های دقیق جهت حمله را به همراه داشته باشد.

بوئینگ ئی‌ای-۱۸جی گرولر

پیشرفته ترین جت های جنگنده جهان

  • حداکثر سرعت 1.8 ماخ
  • برد رزمی 740 کیلومتر

 جنگنده بوئینگ ئی‌ای-۱۸جی گرولر یکی دیگر از جت‌های پیشرفته بوده که باید به آن اشاره داشته باشیم. مدلی که  دارای تجهیزات الکترونیکی بیشتر، دو غلاف نوک بال و بدون اسلحه 20 میلی‌متری دماغه‌ای است. می‌تواند پارازیت، نظارت الکترونیکی، حمله الکترونیکی هوابرد و سرکوب پدافند هوایی را فراهم کند. به طور خلاصه، این به معنای یافتن و سرکوب هر چیزی در طیف الکترومغناطیسی بوده، از رادار گرفته تا تلفن‌های همراه.

بوئینگ ئی‌ای-۱۸جی گرولر مجموعه‌ای از تجهیزات اویونیک چشمگیر مانند Joint Helmet Mounted Cuing Sight یا JHMCS دارند. Super Hornet و Growler می‌توانند تسلیحات مختلفی را حمل کنند، از AIM-9X Sidewinder گرفته تا AIM-120 AMRAAM یا طیف گسترده‌ای از مهمات هوا به زمین ایالات متحده.  این جنگنده‌ ریکاوری آسان‌تری نسبت به سایر مدل‌ها هم دارد.

 

 بوئینگ F-15EX Eagle II

پیشرفته ترین جت های جنگنده جهان

  • حداکثر سرعت 2.5 ماخ
  • برد رزمی 1965 کیلومتر

F-15EX Eagle II آخرین نسخه از F-15 Eagle است، جنگنده‌ای که گهگاه در دهه 1970 صرفاً برای برتری هوایی طراحی شد. علاوه بر این، Eagle II بر اساس موفقیت‌های F-15 Eagle در هوا به هوا و هوا به زمین با قابلیت حمل سلاح بیشتر و حسگرهای بهبود یافته ساخته شد.

در مورد حسگرها، با رادار Raytheon AN/APG-82(V)1 Active Electronically Scanned Array (AESA)، جستجوی مادون قرمز و ردیابی Lockheed Martin Legion Pod و یک غلاف هدف IR – F-15EX Eagle II به توانایی F-15 برای جستجو، تعیین و حمله دقیق می‌افزاید.

طبق مصاحبه The War Zone با توسعه دهنده اصلی رادار، رادار AESA نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، رادار AESA تکامل یافته از APG-79 در F/A-18 و APG-63V3 در F-15C/D است که از بهترین ویژگی‌های نبرد هوا به زمین و هوا به هوا محسوب می‌شود.

علاوه بر این، کابین جنگنده F-15EX دارای یک صفحه نمایش لمسی قابل برنامه‌ریزی مجدد بزرگ در مقابل نمایشگرهای چند منظوره کوچک F-15E و کابین قدیمی F-15C است که در اواخر دهه 2010 باید به یک نمایشگر بزرگ مجهز می‌شد. نمایشگر دارای عملکرد برای ادغام با Sniper IR pod است. بنابراین در حال حاضر یک F-15C مدرن شده در عملیات هوایی می‌تواند تأییدات بصری را در فاصله هواپیماهای متخاصم احتمالی ایجاد کند. این قابلیت به F-15EX نیز منتقل خواهد شد و در نهایت روی نبردهای موفقیت‌آمیز هوایی آن تاثیر دارد.

در نهایت، F-15EX تمام قابلیت هوا به زمین F-15E، به علاوه امکان متمایز حمل موشک‌های ضد تشعشع و تمام قابلیت نبرد هوا به هوا را حفظ می‌کند. در حال حاضر، شرکت سازنده جنگنده F-15EX را در انواع مختلف از جمله F-15IA برای اسرائیل تدارک دیده که می‌تواند موشک ضد تشعشع AGM-88B HARM را حمل کند.

در عصری که جنگنده‌ها باید پیشرفته باشند، F-15 می‌تواند همچنان وضعیت خود را حفظ کند.

لاکهیدمارتین F35 لایتینگ نسل دوم

پیشرفته ترین جت های جنگنده جهان

  • حداکثر سرعت 1.6 ماخ
  • برد رزمی 1239 کیلومتر

مهمترین دلیلی که خانواده F-35 پیشرفته‌ترین جنگنده هستند، توانایی آنها در ادغام سنسورهای مختلف و محافظت از اطلاعات مربوطه بر روی یک نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی است که می‌تواند 40 درجه افقی و 30 درجه عمودی پخش شود. کلاه خلبان F-35 دارای یک نمایشگر هدآپ، یک دید دو چشمی است که دید در شب را بدون نیاز به عینک دید در شب مجزا نشان می‌دهد و یک دید هدف‌گیری بصری دقیق را رقم می‌زند.

گذشته از آن، دید کلاه F-35 می‌تواند تصویری از شش حسگر بصری مختلف در اطراف هواپیما ادغام کند تا خلبان بتواند از طریق هواپیما ببیند. طبق بروشور سازنده، صفحه نمایش هوافضای Collins برای هر خلبان سفارشی شده و با ضبط ویدئو همراه است. اگر دید کلاه ناکافی باشد، کابین خلبان دارای چند کنترل لمسی و یک صفحه لمسی بسیار بزرگ است.

این قابلیت‌ها دقیقاً به همین دلیل است که F-22A Raptor که کارشناسان تحسین می‌کنند. F-22A دارای حرکت چابک بوده و سریع‌تر از F-35 است و حتی از F-35 مدل مخفی ویژگی بهتری دارد، اما F-22A فاقد حسگرها و قابلیت حمل سلاح گسترده F-35 است. در مقابل، در حالی که F-22 تنها می‌تواند AIM-120، AIM-9، یک سلاح 20 میلیمتری،  J-DAM هزار پوندی و هشت بمب با قطر کوچک دربرگیرد، F-35 می‌تواند سلاح‌های بیشتری را از نظر تنوع و کمیت دربرگیرد.

علاوه بر این، F-35A دارای حسگرهای نوری برای کمک به تعیین و استقرار آن سلاح‌ها است. در ادامه، یکی دیگر از پیشرفت‌های خانواده F-35، رادار Northrop Grumman AN/APG-81 AESA است که در تصویر مشاهده می‌شود. رادار می‌تواند در بردهای طولانی کار کند و به حالت رادار دیافراگم مصنوعی (SAR) برای نقشه‌برداری مکان‌ها برای یافتن اهداف و تولید مختصات GPS بدون توجه به پوشش ابری برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید