سرنوشت انتخاب ناخدای کشتی به گل نشسته ایران خودرو چه می شود؟/پشت پرده اختلافات درمعرفی مدیرعامل جدید چیست؟
در حالی عباس علی آبادی، گزینه دولت برای تصدی مدیرعاملی ایران خودرو است که گزینه مورد نظر وزیر صنعت شخص دیگری است.
بعد از آنکه علی ربیعی، سخنگو دولت در نشست خبری هفته گذشته خود، عباس علی آبادی را به عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو اعلام کرد، خبرها حاکی از آن است که هنوز گزینه نهایی تعیین نشده است. درباره علی آبادی بیشتر بخوانید…
طبق اطلاع منابع آگاه از وزارت صنعت، عباس علی آبادی شروطی را برای پذیرش این مسئولیت مطرح کرده که هنوز توافق نهایی برای این انتصاب حاصل نشده است.
گفته می شود گزینه اصلی وزارت صنعت برای تصدی مدیرعاملی ایران خودرو، عباس علی آبادی نبوده و ظاهرا وی از طرف دولت به وزارت صنعت معرفی شده است. به استناد اطلاعات به دست آمده، حکم مدیرعاملی مصطفی خان کرمی، هفته گذشته و قبل از اعلام سخنگو دولت، آماده شده بود که در دقیقه نود این گزینه تغییر می کند.
حسن وفادار ینگجه به عنوان اولویت دوم وزارت صنعت نیز در حالی به عنوان دیگر گزینه مطرح است که کمتر کسی صلاحیت حرفه ای وی را برای این مسئولیت سنگین تایید می کند به طوری که حتی نزدیکان وزیر صمت نیز به شدت با این گزینه مخالفت کرده اند چرا که سوابق و توان مدیریتی وی را در حد و اندازه مدیرعاملی یک گروه صنعتی خودروساز نمی دانند.
وفادار خرداد ماه امسال از طرف محمد باقر عالی، رییس هیات عامل سازمان گسترش به عنوان نماینده شرکت تعاونی کارکنان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (سهامدار ایران خودرو) به هیات مدیره آبی پوشان جاده مخصوص منصوب شد.
در بین گزینه های مطرح شده، محسن ناقدی که سابقه قائم مقامی ایران خودرو را در کارنامه دارد، از دیگر گزینه های جدی است.
در چند روز اخیر رسانه ها گمانه زنی های مختلفی را درباره مدیرعامل آینده ایران خودرو مطرح کردند و هرکدام کاندیدا های مختلفی را برای تصدی این پست کلیدی معرفی کردند .
منوچهر منطقی و جواد نجم الدین مدیران عامل اسبق ایران خودرو –پورمجیب، مدیرعامل اسبق مگاموتور –عادل پیرمحمدی، معاون تحقیقات و مهندسی ایرانخودرو-علی شیخزاده قائممقام مدیرعامل سایپا و بهزاد اعتمادی، معاونت صنایع ریلی سازمان گسترش و صنایع نوسازی از گزینه ای مطرح شده رسانه ها برای مدیر عاملی هستند .
به گزارش بازتاب ، هرچند که علی رغم میل باطنی وزیر صنعت، هیئت دولت در حال تحمیل عباس علی آبادی به بزرگترین خودروساز کشور است ولی ذکر این نکته ضروری است که صنعت خودرو با بیش از چهار دهه سابقه، مملو از مدیران شایسته و توانمند است که نیازمند به کارگیری مدیری خارج از بدنه آن نباشد.
رشته تحصیلی و سوابق کاری علی آبادی، در حوزه نیرو و انرژی شاید در برخی حوزه ها مرتبط با صنعت خودرو باشد، ولی ایران خودرو نیازمند یک صنعتگر خودرویی است و نه یک مدیر پروژه های نیروگاهی. شاید با انتخاب مدیران غیر خودرویی، مجددا شاهد تکرار همان ناکارآمدی های سال های گذشته باشیم و از این رو ایران خودرو با اتخاذ این تصمیم از چاله به چاه بیافتد.
انتخاب مدیرعامل جدید، انتخاب تعیین کننده ای برای صنعت خودرو است چرا که بحران ناکارآمدی در دوران قبل در کنار نارضایتی مردم و تحریم های خارجی، فرصت را برای آزمون و خطا از بین برده است.
ایران خودرو بنگاه تازه تاسیس و کوچکی نیست که محل تاخت و تاز جریان های سیاسی و سهم خواهی برخی از مدیران ارشد باشد. اشتغال بیش از 50 هزار نیروی کار در این گروه صنعتی به هر مسئول دلسوزی این گوشزد را می کند که نباید با سرنوشت چنین شرکتی بازی سیاسی کرد. عملکرد علی آبادی اگر مطلوب دولت است، همان کافی است که وی در مپنا بماند و آینده سرنوشت ایران خودرو را به اهل فن تر و خانواده خود این گروه صنعتی بسپارد.