پرونده سقوط هواپیمای آسمان به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد

    کد خبر :372188

معاون دادستان کل کشور از ارجاع پرونده سقوط هواپیمای آسمان که ۲۹ بهمن سال ۹۶ سقوط کرد و ۶۶ مسافر و خدمه پروازی جان باختند، برای ادامه رسیدگی‌ها و تکمیل تحقیقات به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شد.

محمدجواد حشمتی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به احاله پرونده سقوط هواپیمای آسمان به تهران اظهار کرد: این پرونده برای رسیدگی به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و بازپرس جدید پرونده بازبینی و بازنگری در تحقیقات قبلی و تکمیل تحقیقات را آغاز کرده است.

این مقام مسئول در دادستانی کل کشور اضافه کرد: البته بخش اعظم و قابل توجه تحقیقات توسط بازپرس ویژه در دادسرای اصفهان انجام شده و حتی به مرحله کارشناسی رسیده بود که به نتیجه کارشناسی اعتراض و مقرر شد، هیئتی جدید از کارشناسان برای بررسی‌ها تعیین شود.

حشمتی در پاسخ به این سئوال که کارشناسی‌های صورت گرفته در خصوص چه موضوعی بوده است گفت: این کارشناسی‌ها درباره مشخص کردن میزان تقصیرهاست.

به گفته معاون دادستان کل کشور در امور حقوق عامه، در این پرونده فعلاً کسی بازداشت نیست.

حشمتی پیشتر به تسنیم گفته بود: با توجه به اینکه محل سکونت خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه عمدتاً در تهران قرار دارد، تعدادی از خانواده‌ها به خاطر مسئله بعد مسافت از دیوان‌عالی کشور درخواست کردند پرونده برای ادامه بررسی و رسیدگی‌ها به تهران بیاید که دیوان نهایتاً رای داد پرونده به تهران احاله شود.

او گفته بود که تعداد متهمان پرونده مزبور 4-3 نفر است و اینها کسانی هستند که مسئول بودند و باید ضمن عمل به وظایف، مقررات و ضوابط را به درستی اجرا می‌کردند.

29 بهمن سال 96 بود که پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی تهران را به مقصد یاسوج ترک اما در نزدیکی سمیرم اصفهان از رادار خارج و سقوط کرد که تمام سرنشنینان آن جان خود را از دست دادند.

به دنبال وقوع این حادثه، عملیات امداد و کشف اجساد آغاز شد اما همچنان جسد 6 تن از قربانیان آن پیدا نشده است.

پزشکی قانونی پس از اخذ آزمایش پنتیک از خانواده قربانیان، اجساد شناسایی شده را به خانواده هایشان تحویل داده است.

11 مرداد امسال هم قاضی شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام درباره دلایل اصلی سقوط هواپیمای آسمان نوشت: 1- علت سقوط یخ زدگی بال هواپیماست. هواپیما مجهز به سیستم AD (جلوگیری از یخ زدگی بال) نبوده است. 2-مجوز بهره برداری از هواپیما C of A غیر قانونی صادر شده است. 3- شرکت بهره بردار در بکارگیری گروه کروی پرواز قصور کرده است. 4- سیستمELT هواپیما نقص داشته و عمل نکرده است.(دلیل فرعی) 5-هواپیمای ATR مناسب شرایط اقلیمی ایران نیست و محدودیت‌های زیادی از جمله دما و ارتفاع(high&hot) داراست. 6- قصور شرکت فرودگاه‌ها هم مطرح است. 7-ربطی هم به تحریم ها ندارد و 8- تقصیر خلبان نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید