پالس مثبت حماس به قطعنامه آمریکایی؛ بلینکن با دست پر منطقه را ترک می‌کند؟

    کد خبر :1073064
حماس قطعنامه آمریکایی

وزیر امور خارجه ایالات متحده، از مقامات بلندپایه اسرائیل خواست تا طرحی را برای غزه پس از جنگ بپذیرند و اجرا کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه از مقامات بلندپایه اسرائیل خواست تا طرحی را برای غزه پس از جنگ بپذیرند و اجرا کنند. این در حالی است که او برای فشار بین‌المللی بیشتر بر حماس برای موافقت با پیشنهاد آتش‌بس که به تازگی توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید شده است، تلاش می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بلینکن در آخرین ماموریت خود در خاورمیانه – هشتمین ماموریت او از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ماه اکتبر – با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و یوآو گالانت وزیر دفاع پس از گفتگو با عبدالفتاح السیسی در قاهره، برای پیشبرد توافق آتش‌بس جنگ دیدار کرد. پیشنهادی که پس از عملیات رهایی اسرای اسرائیل که منجر به کشته شدن بسیاری از فلسطینی‌ها و جنجال در دولت نتانیاهو شد، با ابهامات جدیدی مواجه است.

بلینکن به نتانیاهو گفت: «ایالات متحده و دیگر رهبران جهان پشت طرح جامع ارائه شده توسط پرزیدنت بایدن که منجر به آتش‌بس فوری در غزه، آزادی همه اسرا و افزایش قابل توجه و پایدار کمک‌های بشردوستانه برای توزیع در سراسر غزه خواهد شد، خواهند ایستاد.»

پس از آن که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را با حمایت آمریکا در تایید پیشنهاد آتش‌بس به تصویب رساند، حماس اعلام کرد که از این اقدام استقبال می‌کند و آماده همکاری با میانجیگران در مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل برای اجرای آن است. این بیانیه یکی از قوی‌ترین بیانیه‌های حماس تا به امروز بود، اما تاکید کرد که این گروه به «مبارزه» برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل و کار بر روی ایجاد یک کشور «کاملاً مستقل» فلسطین ادامه خواهد داد.

با این حال، این گروه شبه نظامی هنوز به طور رسمی به پیشنهادی که 10 روز پیش دریافت کرده بود، پاسخ نداده است. بلینکن بار دیگر از حماس خواست تا آن را بپذیرد و گفت که از حمایت گسترده بین‌المللی برخوردار است و اسرائیل آن را پذیرفته است، هرچند نتانیاهو درباره آن ابراز تردید کرده است.

بلینکن قبل از ترک قاهره به اسراییل، اردن و قطر به خبرنگاران گفت: «می‌دانم که کسانی هستند که نسبت به چشم انداز بدبین هستند. این قابل درک است. حماس همچنان در اقدامات خود بدبینی فوق‌العاده نشان می‌دهد، عدم علاقه نه تنها به رفاه و امنیت اسرائیلی‌ها، بلکه فلسطینی‌ها.»

در حالی که بایدن، بلینکن و دیگر مقامات آمریکایی از نجات چهار اسیر اسرائیلی در روز شنبه تمجید کرده‌اند، این عملیات منجر به کشته شدن 274 غیرنظامی فلسطینی شد و ممکن است با جسور کردن اسرائیل و تشدید عزم حماس برای ادامه جنگ، آتش بس را پیچیده کند. جنگی که با حمله 7 اکتبر حماس به اسرائیل آغاز شد.

بلینکن در گفتگوهای خود با السیسی در مورد طرح‌هایی برای حکومت پس از جنگ و بازسازی غزه نیز بحث کرد.

نتانیاهو و کابینه او در برابر درخواست‌ها برای هرگونه طرح «روز بعد» که اسرائیل را از داشتن نوعی حضور امنیتی در این سرزمین منع می‌کند، مقاومت کرده‌اند. بلینکن گفت اسرائیل را ترغیب می‌کند که جایگزین‌های قابل قبولی ارائه دهد.

بلینکن گفت: «خیلی خوب است که اسرائیل ایده‌های خود را در این مورد مطرح کند و من در این مورد با دولت صحبت خواهم کرد. اما به هر حال، ما باید این برنامه‌ها را داشته باشیم، باید آنها را اجرا کنیم، اگر می‌خواهیم از آتش‌بس استفاده کنیم، باید آماده باشیم.»

این طرح سه مرحله‌ای خواستار آزادی اسرای بیشتر و توقف موقت در درگیری‌ها تا زمانی است که مذاکره به مرحله دوم طول بکشد، که هدف آن آزادی همه اسرا، «خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه» و «پایان دائمی خصومت‌ها»، بر اساس پیش‌نویس قطعنامه‌ای که توسط آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده است. مرحله سوم بازسازی غزه است.

اگرچه این توافق به عنوان ابتکار اسرائیل توصیف شده است و هزاران اسرائیلی برای حمایت از آن تظاهرات کرده‌اند، نتانیاهو با آن مخالف بوده و گفته است آنچه به طور علنی ارائه شده است دقیق نیست و اسرائیل همچنان به نابودی حماس متعهد است.

متحدان راست افراطی نتانیاهو تهدید کرده‌اند که در صورت اجرای این طرح، کالینه او را ساقط می‌کنند. بنی گانتز، یک چهره در ظاهر میانه‌رو و محبوب در اسرائیل، روز یکشنبه از کابینه جنگی سه نفره استعفا داد، او گفته بود اگر نخست وزیر طرح جدیدی برای غزه پس از جنگ تدوین نکند، این کار را انجام خواهد داد.

بلینکن تقریباً در تمام سفرهای قبلی خود به اسرائیل با نتانیاهو، گالانت، گانتز و یائیر لاپید، رهبر مخالفان اسرائیلی دیدار کرده است. مقامات گفتند که انتظار می‌رود بلینکن روز سه شنبه با گانتس که نتانیاهو از او خواسته بود پس از نجات اسرا از قدرت کناره‌گیری نکند، دیدار کند.

به گفته وزارت بهداشت غزه، علیرغم بازدیدهای تقریباً ماهانه بلینکن از منطقه از زمان آغاز جنگ، بیش از 37120 فلسطینی کشته شده است. این جنگ شدیدا مانع روند ارسال غذا، دارو و سایر تدارکات برای فلسطینیان غزه شده است که با گرسنگی گسترده مواجه هستند. آژانس‌های سازمان ملل می‌گویند که بیش از یک میلیون نفر در این قلمرو ممکن است تا اواسط ژوئیه بالاترین سطح گرسنگی را تجربه کنند.

به گزارش اکوایران، بلینکن در اردن در یک کنفرانس بین‌المللی اضطراری درباره بهبود جریان کمک به غزه شرکت خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید