3/5 میلیون موتورسیکلت قوانین آمد و شد شهری را دور می‌زنند

ویراژ موتورسیکلت‌ها روی نظم شهر

    کد خبر :128707

ویراژ موتورسیکلت‌ها روی نظم شهر سبب شده این وسیله نقلیه موتوری دو چرخ، علاوه بر اینکه عامل یک‌چهارم آلودگی هوای تهران است بیشترین آمار تصادفات شهری و مجروح و کشته‌ها را به خود اختصاص دهد. تردد بیش از ۳ میلیون موتورسیکلت در معابر شهری، آمد و شد وسایل نقلیه در پایتخت را تا حدود زیادی مختل کرده است به گونه‌ای که این وسیله نقلیه با دور زدن قانون، پلیس و مسئولان شهری از همه معابر شهر عبور می‌کند. بر این اساس شورای شهر خواستار ساماندهی موتورسیکلت‌ها شده تا علاوه بر کاهش هزینه‌های مدیریت شهری و ارتقای امنیت اجتماعی، زیست شهری هم تأمین شود. بنابراین لازم است دستگاه‌های متولی به صورت متمرکز نسبت به ساماندهی موتورسیکلت‌ها با در نظر گرفتن وضعیت اقشار کم‌درآمد و منضبط اقدام کنند.

موتورسیکلت‌ها عامل اصلی آلودگی هوای تهران

تردد بیش از ۳میلیون موتورسیکلت در معابر شهری و انجام تخلفات متعدد از سوی آنها سبب شده موتورسیکلت‌ها در رأس معضلات حمل و نقل شهری قرار بگیرند. بیشتر موتورسیکلت‌ها به دلیل سوخت ناقص و فرسوده بودن، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا شهری به حساب می‌آیند. برخی از موتورسیکلت‌ها چندین برابر یک خودرو آلودگی تولید می‌کنند به گونه‌ای که کارشناسان اعلام کرده‌اند حدود یک چهارم آلودگی هوا به سبب وجود موتورسیکلت‌هاست و متأسفانه تولیدکنندگان این وسایل نقلیه در خصوص مسئولیت اجتماعی و ارتقای استاندارد خصوصاً در مورد موتورسیکلت‌های موجود در بازار کاملاً خنثی رفتار می‌کنند و تاکنون نظارت سیستمی دقیقی بر تولید و واردات موتورسیکلت‌های آلوده‌کننده صورت نگرفته است. در این زمینه زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در چهاردهمین جلسه علنی این شورا در تذکر پیش از دستور خود اظهار کرد: با توجه به گزارش پلیس راهور شهر تهران، حدود ۶۱ درصد تصادف‌ها در شهرها مربوط به عابران پیاده است و توجه به مناسب‌سازی پیاده‌روها برای کاهش میزان تصادف‌ها مهم به نظر می‌رسد و گامی در جهت حفظ حقوق شهروندی محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به تردد ۳/۵ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر و استفاده و تردد آنها از پیاده‌روها، طرحی در شورای شهر تهران تهیه شده است تا شهرداری طرح عملیاتی ایجاد فضای عبور برای عابران پیاده و پیشگیری از ورود موتورسیکلت‌ها به پیاده‌روها را ظرف مدت سه ماه در دستور کار خود قرار دهد.

برخورد‌های مقطعی با موتورسواران متخلف

بسیاری از موتورسواران بدون گواهینامه و معاینه فنی و حتی بدون کلاه ایمنی در شهر تردد می‌کنند. بر این اساس به دلیل تخلفات زیاد موتورسواران هر هفته در برخی خیابان‌های تهران کفی‌های زرد‌رنگ برای توقیف موتورسیکلت‌های متخلف دیده می‌شوند اما برخورد با موتورسواران متخلف تاکنون از میزان تخلفات آنها نکاسته است. تردد در پیاده‌روها، حرکت در خلاف جهت حرکت خودروها، دور زدن در وسط خیابان، حمل بار یک وانت‌بار با موتورسیکلت، مسافرکشی و موارد بسیار دیگر سبب شده است تا پلیس از برخورد با موتورسواران عاجز بماند. با این حال هر گاه اقدامی در خصوص آلودگی هوا و جمع‌آوری موتورسیکلت‌ها انجام شود، این مسئله مطرح می‌شود که موتورسواران قشر فقیر هستند و از این راه امرار معاش می‌کنند. ما نیز این را قبول داریم اما نمی‌توان هزاران شهروندی که به علت بی‌نظمی و رفتار بد موتورسیکلت‌ها دچار حادثه و بیماری ناشی از آلودگی می‌شوند را قربانی کرد. این شهروندان هم به اندازه صاحبان این وسایل نقلیه پرخطر برای ما ارزش دارند که به علت بی‌نظمی و رفتار بد موتورسیکلت‌ها دچار حادثه و بیماری ناشی از آلودگی می‌شوند.

مشاور محیط زیست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید شهرداری و دولت به شدت از واردات موتورسیکلت‌های برقی حمایت کنند، اظهار کرد: لازم است در راستای ارزان شدن قیمت این نوع موتورسیکلت‌ها تلاش شود چراکه این حمایت در ایران بسیار کم است و بعد از پنج سال شعار دادن همچنان حدود ۱۰۰ موتوربرقی برای نمونه و آزمایش وارد کشور شده است. به گفته نوروزی صاحبان موتورسیکلت‌ها به دلیل گران‌قیمت بودن موتورسیکلت‌های برقی به سمت این وسایل نقلیه نمی‌روند و ارزان شدن نرخ موتورهای برقی به حمایت شهرداری و دولت نیاز دارد.

فرار از معاینه فنی و نپرداختن جریمه

طبق قانون همه موتورسواران باید معاینه ‌فنی داشته باشند اما گویا یک قرارداد نانوشته است که از میان ۳/۵ میلیون موتورسوار تهرانی عمده آنها از این وظیفه قانونی بگریزند. امروز برخی موتورسواران به رعایت ‌نکردن قانون عادت کرده‌اند. بنابراین در گفتار و کردارشان هم برای قانون اهمیتی قائل نیستند. در این زمینه باید توجه داشت که رانندگی بی‌شک به پیشینه فرهنگی بازمی‌گردد. اگر نگرش افراد در رابطه با رعایت هر موضوعی صرفاً رفع نیاز باشد، با همین پدیده آشفتگی تردد روبه‌رو می‌شویم. گاهی قانون رعایت کردن فقط برای جریمه نشدن است اما گاه رعایت قانون برای حفظ جان فرد و آرامش خانواده موتورسوار است. حال این فکر باید تبدیل به گفتار و کردار و عادت و فرهنگ شود. در این مسیر هستند افرادی که به قوانین تردد اهمیت می‌دهند و آن را رعایت می‌کنند.

در حقیقت می‌توان گفت کمتر از یک درصد موتورسواران به معاینه فنی مراجعه می‌کنند ولی سایر موتورسیکلت‌ها همچنان مراکز معاینه فنی را دور می‌زنند و پلیس هم آنان را جریمه می‌کند و آنها با پرداخت نکردن جریمه همچنان به تردد غیرمجاز در معابر شهری ادامه می‌دهند.

قیمت بالای موتورسیکلت‌های برقی

شهرداری و دولت باید به شدت از واردات موتورسیکلت‌های برقی حمایت کنند چراکه لازم است در راستای ارزان شدن قیمت این نوع موتورسیکلت‌ها تلاش شود. در حقیقت صاحبان موتورسیکلت‌ها به دلیل گران‌قیمت بودن موتورسیکلت‌های برقی به سمت این وسایل نقلیه نمی‌روند و ارزان شدن نرخ موتورهای برقی به حمایت شهرداری و دولت نیاز دارد. نبود زیرساخت‌ها برای تولید انبوه موتورسیکلت برقی و همچنین حمایت نکردن از مصرف‌کننده سبب شده فقط مسئولان شعار دهان‌پرکن جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده و آلوده‌کننده را با موتورسیکلت‌های برقی بدهند.

در این زمینه محمدعلی نجفی شهردار گفت: در تهران حدود ۵/۲میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در حال تردد است که هر یک از آنها هشت برابر یک خودرو یورو۳ آلاینده تولید و در هوا منتشر می‌کند. با توجه به موارد بیان شده همچنان موتورسیکلت‌ها بر روی نظم شهر ویراژ می‌دهند و دستگاه‌های متولی فقط دست روی دست گذاشته‌اند و مسائل و مشکلات را به یکدیگر پاسکاری می‌کنند و این شهروندان هستند که باید تبعات این ناکارآمدی‌ها را بپردازند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید