هویت، مهمترین اصل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه باید مبانی هویت در مدارس تبیین و ترویج شود گفت: “هویت” مهمترین اصل سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است.
مهدی نوید ادهم در مراسم اختتامیه همایش تبیین نقش مدرسه در شکل گیری هویت ایرانی اسلامی که در بیت حضرت امام خمینی(ره) در خمین برگزار شد اظهار داشت: نهادینه کردن مبانی هویت برای دانش آموزان نیازمند تعادل بخشی و ایجاد توازن در شناخت ابعاد چهارگانه هویت در کشور است.
وی افزود: ابعاد چهارگانه هویت شامل هویت ایرانی، هویت اسلامی، هویت جهانی و هویت محلی است که با یک شیوه تربیتی تدریجی در مدارس از سوی معلمان برای دانش آموزان باید تببین شود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تصریح کرد: هویت کلید واژه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است و برگزاری چنین همایشهایی، اهداف و کارکردهای هویت در این سند را مشخص میسازد.
نوید ادهم بیان کرد: یکی از آسیبهای هویت در عصر کنونی نبود تعادل و توازن در تبیین ابعاد چهارگانه هویتی است و نگاه مثبت به گذشته و امروز تاریخ جامعه ایران و دوری کردن از افراط و تفریط در شناخت هویت ایرانی کاهش آسیب پذیری در این حوزه را به دنبال دارد.
وی ادامه داد: بیان و ترویج درست و مناسب مبانی هویت در مدارس باید به گونهای باشد که دانش آموزان به باورهای دینی وفادار و گذشته تاریخی خود را با افتخار بپذیرند و این توانایی را در خود ببیند که با فرهنگ عصر امروز بتواند زندگی کنند.
بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرروش به نقل از استان مرکزی، نوید ادهم عنوان کرد: ترویج و انتقال دقیق مبانی نظری هویت فرهنگی و ایجاد نگرش مثبت به منظور برخورد با بحران هویت و هویت زدایی از راهکارهای مهم تقویت تعلق هویتی در دانش آموزان است و باید توجه کرد که ساخت مدارس در این مهم تاثیرگذار است به طوری که طراحی مدارس باید هویتدار و از یک طرح ایرانی و اسلامی برخوردار باشد