همسان سازی حقوق؛ همچنان مطالبه معلمان
هر یک از ما با خواندن این گزارش باید به این نکته توجه کنیم که اگر زحمات معلمانمان نبود امروز از نعمت سواد بیبهره بودیم. هرچند بر اساس تعاریف ارائه شده فقط سواد به توانایی خواندن و نوشتن اطلاق نمیشود، بلکه توانایی در یادگیری فناوری و به کارگیری آن در زندگی روزمره، یادگیری زبان دوم و سوم و توانایی در ایجاد ارتباطات نیز در قالب سواد ارتباطاتی از لحاظ بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است. هرچند سنگ بنای اولیه در یادگیری هر یک از این مهارتها را مدیون معلمان در مقاطع تحصیلی هستیم، قشری که با وجود نارساییهای فراوان باز هم از جان خود برای تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم مایه میگذارند.
روزنامه آرمان:در روزهای اخیر مسئولان در آموزش و پرورش از کمبود معلم در کشور خبر دادند، اما با بررسی فعالیتهای انجام شده در این سازمان باید گفت که نهاد آموزشی کشور برای جبران این کمبود برنامه ویژهای در دست ندارد. در اینباره اسفندیار چهاربند، رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش گفت: «اگر شدت کمبودها در بخش تامین نیروی پرورشی داشته باشیم تا دو سال آینده باید یک بنای یاد بود بهویژه در فعالیت پرورشی، فرهنگی و آموزش ابتدایی بسازیم. در فعالیتهای پرورشی و فرهنگی مربی نداریم و در دوره ابتدایی نیز تراکم بالای دانش آموزان و امکان تامین نیرو را داریم.»
آموزشوپرورش در سال 1400چگونه است؟
بر اساس بررسیهای انجام شده در سال تحصیلی1400-1401 تعداد دانش آموزان کشور 15میلیون و 613هزار و 546 نفر است و باید برای تامین تجهیزات، فضای فیزیکی و نیروی انسانی مورد نیاز از هماکنون برنامهریزی کرد. از سوی دیگر آموزش و پرورش در سالهای آینده نیز موجی از بازنشستگی نیروهای انسانی را تجربه میکند و باید برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز برای مدارس کشور چاره اندیشی شود. البته طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش « تا سال 1400 حدود 320هزار نفر از آموزش و پرورش بازنشسته میشوند. هماکنون عدم تعادل در بحث نیروی انسانی وجود دارد که با استفاده از فرصت بازنشستگی میتوان آن را جبران کرد. طبق برنامه چهار سالهای که آماده شده به ازای 320هزار فردی که بازنشسته میشوند، اگر 190هزار نفر جذب شوند به نیاز این وزارتخانه در بحث نیروی انسانی پاسخ داده میشود.»
مجلس وضعیت معلمان حقالتدریس را مشخص کند
از دیگر نیازها در وزارت آموزش و پرورش توجه به معلمان حق التدریس و مشخص کردن وضعیت آنها است. در مهر 96، وزیر آموزش و پرورش درباره استخدام بعضی معلمان حقالتدریسی در شهرهای کوچک و دور افتاده گفت: مجلس اخیرا کلیات طرحی را به تصویب رسانده و جزئیات آن قرار است در کمیسیون مربوطه بررسی شود که ما منتظریم آن طرح درباره نحوه بهکارگیری نیروهای حق التدریسی برای آموزش و پرورش تعیین تکلیف کند. هرچند تا زمانی که آن طرح به تصویب برسد، استفاده از همکاران که حق التدریسی هستند، همچون گذشته است. سید محمد بطحایی افزود: امیدوارم با اهمیت و اولویتی که این موضوع دارد، مجلس این طرح را بهلحاظ نظرات کارشناسی وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی قرار دهد.
نارضایتی در بین معلمان موج میزند
مدیر یکی از مدارس دولتی در منطقه دو تهران به خبرنگار «آرمان» میگوید: معلمان خواستار همسان سازی حقوقشان با سایر کارمندان دولت هستند، اما بعضی از گروههای معلمی ساعت کاری کمتری نسبت به دیگر همکاران دارند. پروین خاتمزاده میافزاید: هماکنون معلمان به اشکال متعدد همچون استخدامی، حق التدریس و … همکاری میکنند، هر یک از آنها در پایان ماه نیز حقوق متفاوتی دریافت میکنند. همین مساله نارضایتی و عدم تمایل معلمان برای ادامه فعالیت در این شغل را بهدنبال دارد. بهگفته او بنابراین از دولت و دستاندرکاران امر خواستاریم در اسرع وقت این نارسایی را برطرف کنند. باید برای رفع مشکلات درآمدی معلمان فعالیتهای مناسب انجام شود.