هشت محصول ایران خودرو بی سر و صدا گران شد/ اجحاف دوباره آبی پوشان جاده مخصوص در حق مشتریان

    کد خبر :1070414
سورن پلاس گران شد

افرایش قیمت سورن پلاس دو گانه سوز تعداد محصولات ایران خودرو را که در سال ۱۴۰۳ گران شد، به عدد ۸ رساند.

براساس اعلام این خودروساز متقاضیان باید از این به بعد برای در اختیار گرفتن این محصول دو گانه سوز حدود ۴۸۶ میلیون تومان پرداخت کنند. پیش از این آبی های جاده خصوص حاضر بودند در مقابل دریافت مبلغی حول و حوش ۳۷۲ میلیون تومان سورن پلاس دو گانه سوز را برای مشتریان خود فاکتور کنند.

خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص پیش از این قیمت چهار عضو خانواده پژو پارس و سه عضو خانواده هایما را افزایش داده بود.

بررسی لیست قیمت محصولات ایران خودرو نشان می دهد، این خودروساز قیمت چهار مدل پژو پارس را در بازه ای حدود ۱۲۱ تا ۱۵۹ میلیون تومان افزایش داده است. قیمت تنها برند مونتاژی ایران خودرو یعنی اعضای خانواده هایما نیز افزایش تا ۱۰۰ میلیون تومانی را به خود دید.

این افزایش قیمت ها در شرایطی رقم خورده که شاهد هستیم سیاست گذار خودرویی به طور مشخص زیر مجوز افزایش قیمت را برای خودروسازان امضا نکرده است و همچنان سه خودروساز نیمه دولتی محصولات خود را بر اساس مجوز افزایش قیمتی که در بهار ۱۴۰۲ دریافت کردند برای متقاضیان فاکتور می کنند.

الیته ایران خودرو شهریور سال گذشته برای ۸ محصول به اصطلاح ارتقا یافته خود قیمت جدید گرفت. به نظر می رسد افزایش قیمت پژو پارس، هایما و سورن پلاس دوگانه سوز هر یک به دلیلی اتفاق افتاده است.

به نوشته اقتصاد نیوز؛ ایران خودرویی ها قصد داشتند به دلیل پاس نکردن استانداردهای ۸۵ گانه پژو پارس را از سبد محصولاتی خود خارج کنند؛ اما فشار ثبت نام کنندگان برای انواع پژو پارس در دور اول فروش در سامانه یکپارچه براساس مکانیزم نوبت از یک طرف و تکلیف دولت برای تدوام تولید این خودروی محبوب، سبب شد مدیران ایران خودرو از تصمیم خود عقب نشینی کنند. اما به شرط جبران زیان تولید این خودرو از مسیر افزایش قیمت، تن به ادامه تولید دادند.

هایما نیز به دلیل افزایش هزینه گواهی اسقاط افرایش قیمت پیدا کرد. اما سورن پلاس دو گانه سوز شاید به دلیل ارتقا استانداردها رشد قیمت داشته است، هر چند ایران خودرویی ها توضیحی برای افزایش قیمت حدود ۱۱۴ میلیون تومانی این خودرو ندادند.

از آنجایی که تاکنون خبری از مجوز افزایش قیمت نبوده است، افزایش قیمت 30 درصدی سورن پلاس دو گانه سوز بدون هیچ گونه توضیحی از سوی مدیران صمت تنها سبب بلاتکلیفی طرف تقاضا می شود. مدیران وزارت صمت به منظور جلوگیری از بلاتکلیفی متقاضیان باید شفاف سازی کنند که آیا مجوز افزایش قیمت را برای خودروسازان را امضا کرده اند یا چنانچه این اتفاق نیفتاده دلیل این افرایش قیمت ها چیست؟

بررسی قیمت بازاری این خودروی دوگانه سوز نشان می دهد سورن پلاس دو گانه سوز با موتور EF7 مدل 1403 با قیمتی حدود 770 میلیون تومان داد و ستد می شود.

پیش بینی می شود رشد قیمت کارخانه ای سورن پلاس دو گانه سوز روی قیمت های بازاری این خودرو تاثیر منفی گذاشته و شاهد صعودی شدن نمودار قیمت این محصول دوگانه سوز ایران خودرو باشیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید