بازتاب ایران؛

نشنال اینترست: آمریکا به چین بابت حمل و نقل نفت ایران هشدار داد/ شورای آتلانتیک: رهبری ایران پس از انتخابات انعطاف نشان خواهد داد/ اسپوتنیک: ایران آماده بازگشت به تعهدات هسته ای است/ نیشن: ایران خواستار گسترش روابط تجاری با پاکستان است

    کد خبر :794932

«بازتاب» سعادت شریفی پور – رسانه‌های معتبر خارجی در ساعات گذشته از تحولات و رویدادهای مرتبط با ایران غافل نبوده و مطالب قابل‌تأملی را پیرامون مسائل مرتبط با ایران به رشته تحریر درآوردند مثل نشریه نشنال اینترست، اندیشکده شورای آتلانتیک، خبرگزاری اسپوتنیک، روزنامه نیشن که با تأکید بر موضوعاتی چون آمریکا به چین بابت حمل و نقل نفت ایران هشدار داد، رهبری ایران پس از انتخابات انعطاف بیشتری نشان خواهد داد، ایران آماده بازگشت به تعهدات هسته ای است، نماینده ایران خواستار گسترش روابط سرمایه گذاری و تجاری با پاکستان است، نوشتند.

در ادامه به‌اختصار به اهم مطالبی که در 24 ساعت گذشته در مورد ایران در رسانه‌های معتبر خارجی منتشرشده است، اشاره می‌کنیم.

نشنال اینترست: آمریکا به چین بابت حمل و نقل نفت ایران هشدار داد

با تغییر دولت در آمریکا بحث درباره خرید دوباره نفت ایران توسط مشتری های سابق آن قوت گرفته است. در این میان مشتری های آسیایی نفت ایران از جمله چین از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

نشریه نشنال اینترست در همین باره نوشت: دولت بایدن به چین هشدار داد که تحریم های حمل و نقل نفت ایران را اجرا خواهد کرد. از زمان روی کار آمدن رئیس جمهور جوبایدن، گزارش های فزاینده ای درباره افزایش چشمگیر واردات نفت ایران توسط چین گزارش شده است.

در ادامه آمده است: به نظر می رسد که دولت جدید آمریکا تلاش خواهد کرد اقدامات قابل توجهی درمورد این موضوع خاص انجام دهد، زیرا به پکن اعلام کرده است که تحریم های دوره ترامپ علیه نفت ایران را اجرا خواهد کرد.

این رسانه این طور نتیجه می گیرد که دموکرات ها و جمهوری خواهان هر دو برای جلوگیری از تولید سلاح هسته ای توسط ایران هم نظر هستند. همچنین اتهاماتی چون تولید موشک با قابلیت حمل سلاح هسته ای، پشتیبانی از تروریسم در خاورمیانه و ضربه زدن به اقتصاد جهانی از طریق حملات سایبری را به ایران نسبت داده است.

شورای آتلانتیک: رهبری ایران پس از انتخابات انعطاف بیشتری نشان خواهد داد

انتخابات سال آینده ایران یک نقطه عطف در مسئله هسته ای است. اکنون این گمان وجود دارد که دولت بایدن سعی دارد با دولت آتی ایران طرف قرار گیرد و از امتیاز دادن به دولت کنونی خودداری کند.

در همین باره اندیشکده شورای آتلانتیک نوشت: کسانی که سیستم سیاسی در ایران آشنا هستند می دانند که درمورد برنامه هسته ای ایران، توسعه موشک های بالستیک و سایر مسائل حساس، رهبری اعلام نظر می کنند.

در ادامه تاریخچه ای از اقدامات دو طرف در پرونده هسته ای ایران بررسی شده است و خروج دولت ترامپ را یک عمل مخرب در اعتماد ایران به آمریکا می داند.

در پایان این اندیشکده نتیجه می گیرد که رهبری ایران خواهان مذاکره یا تعیین تکلیف مسله هسته ای پیش از انتخابات نیست و بعد از انتخابات احتمال انعطاف از سوی ایشان وجود دارد.

اسپوتنیک: ایران آماده بازگشت به تعهدات هسته ای است

نحوه بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته ای یک مسئله قابل تامل و مهم است. این که کدام طرف گام اول را برخواهد داشت و طرف مقابل چه رفتار متقابلی انجام می دهد.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره نوشت: ظریف هشدار داد انتخابات ریاست جمهوری ایران می تواند به عنوان مانعی برای پیشرفت گفتگوهای هسته ای ایران و آمریکا باشد.

در ادامه این خبر آمده است: آقای ظریف بر خروج یک جانبه آمریکا و تحمیل تحریم های ظالمانه بر ملت ایران تاکید کرد. همچنین ظریف گفتگو درباره برنامه هسته ای بین ایران و آمریکا را بی معنی دانسته و می گوید موضوعی برای گفتگو وجود ندارد.

در پایان این خبرگزاری آورده است: ایران همچنان تاکید دارد که آمریکا باید به برجام برگردد و ایران آمادگی دارد به محض بازگشت آمریکا به برجام به تعهدات خود بازگردد.

نیشن: نماینده ایران خواستار گسترش روابط سرمایه گذاری و تجاری با پاکستان است

محمد سرخابی معاون رئیس نمایندگی ایران در پاکستان روز پنج شنبه با طرف پاکستانی گفتگو داشته است. در این گفتگو مسائلی درباره تجارت و روابط اقتصادی دو کشور مطرح شده است که مورد توجه رسانه های قرار گرفته است.

از جمله این رسانه ها می توان به روزنامه نیشن اشاره کرد که در این باره این طور نوشت: سازوکارهای تجاری برای تسهیل تجارت هر دو کشور ارتقا پیدا می کند.

در ادامه از قول مقامات ایرانی آمده است: لازم است روابط دوجانبه تقویت شود تجارت، سرمایه گذاری و روابط فرهنگی بین دو کشور باید مورد تاکید قرار گیرد که این امر برای مردم دو کشور مفید است. همچنین آمده است بخش خصوصی نقش بسزایی در این ارتقاء روابط دارد.

در پایان آمده است: دو کشور علاوه بر مزیت های استراتژیک دارای بازارهای تجاری مهمی نیز هستند. بهره گیری از این فرصت ها باید در دستور کار دو کشور قرار گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید